Sve više Hrvata kupuje samo putem interneta, predmeti jeftiniji i pet puta
Internet je postao neizbježna platforma za mnogobrojne aktivnosti, pa se sve češće obavlja i kupovina obavlja preko njega. Rast se bilježi iz mjeseca u mjesec, pa sada već 17 posto Hrvata obavlja kupnju putem Mreže barem nekoliko puta godišnje, a prema nekim prognozama uskoro bi ta brojka mogla narasti za dodatnih desetak posto. U SAD-u i na europskom Zapadu te su brojke još ozbiljnije, a primjerice u susjednoj Sloveniji otprilike svaki treći stanovnik obavlja povremenu mrežnu kupovinu. Ono što dio populacije još uvijek odbija je sumnja u prodavače iz dalekih zemalja svijeta, eventualna zloporaba kreditnih kartica te razlika u kataloškom proizvodu i onom koji nakon narudžbe stigne na adresu.
Mrežna kupovina stalno bilježi rast, a trendovi koji se odvijaju ne zaobilaze ni Hrvatsku. Očekuje se da će uskoro svaki četvrti Hrvat vršiti povremenu kupnju putem interneta, što je nešto ispod europskog prosjeka, međutim upravo ulazak u ‘europsku obitelj’ mogao bi i ove brojke povećati. Razlog zbog kojeg još uvijek dio ljudi ima skepsu prema ovakvom šopingu je nepovjerenje u prodavače, moguća zloupotreba podataka s kreditnih kartica, kao i negativna iskustva drugih kupaca u njihovoj okolini ili medijima.
Prijevare prilikom kupnje se prorjeđuju
Međutim rastom obujma trgovine putem interneta razvili su se i modeli zaštite kupca, kao i modeli provjere prodavača. Najpoznatiji internetski posrednik putem kojeg se obavlja kupovina je eBay te je dobra stvar što se u slučaju potencijalnih malverzacija možete žaliti i njima i prodavaču, uz mogućnost da vam se vrati novac ili dostavi naručeni proizvod.
– Moja prva kupovina zapravo je bila negativno iskustvo, nisam još znala ništa. Nisam znala kako provjeriti ima li prodavač na eBay-u pozitivne preporuke, niti prepoznati ako nešto ne štima. Tako sam naručila dva para tenisica za 100 kuna, kakvih kod nas uopće nema, a slične koštaju 400 kuna po paru. Naravno mislila da mi je upala sjekira u med, ali već iduće jutro nije više bilo tog sellera, a ni artikla u ponudi, rekla nam je studentica Željka.
Na kraju svoje novce ni naručeni proizvod poslije nije vidjela, a kako je predugo čekala, istekao je rok za podnošenje žalbe eBayu. S obzirom da se to dogodilo prije otprilike dvije i pol godine ovaj posrednik za internetsku kupovinu je nadogradio elemente zaštite te sustavima provjere onemogućio pojavu lažnih profila.
Kulturološka razlika i lomljivost veći neprijatelji od zloporabe
– Kako nisam namjeravala prvim neuspjehom odmah odustati, zamolila sam one koji se malo bolje razumiju u to i imaju više iskustva da mi objasne te sitnice koje su dosta bitne. Od tada nisam imala neugodnih iskustava i možda mi nisu stigle 2-3 stvari koje su bile poslane, ali ih je pošta izgubila. U tim slučajevima mi se seller uredno ispričao poslao ih ponovno ili mi pak vratio novce, objasnila je Željka.
Naša druga sugovornica također često kupuje putem mreže, ali je imala svega nekoliko loših iskustava.
– U pet do deset posto slučajeva može vam se dogoditi neka neugodnost. Ako je do prodavača, prijavite ga eBayu, ali meni se primjerice u transportu polomio zidni sat, ali sam to prijavila i uredno mi je stigao novi, rekla nam je Valentina.
Osim lomova i eventualnih prevara najveći je problem svojevrsna ‘kulturološka razlika’ odnosno različite oznake za veličinu robe u određenim djelovima svijeta.
– Isprva mi je bilo zeznuto kupovati odjeću od ‘malenih Kineza’ jer je njihova odjeća najčešće samo u jednoj veličini koju oni zovu free size i nije prilagođena našim standardima građe. No, s vremenom sam naučila razlikovati nešto što mi je malo od nečeg što znam da će mi biti taman. Sada su sve veličine navedene u centimetrima, čak i za obuću, pa je moguće izmjeriti svoje mjere, kako ne bi došlo do problema, naglašava Željka.
Jeftinoća, udobnost i izbor
Izgleda da se više ni djevojke ne vole gurati u dućanima prekrcanim robom i kupcima pa su naše sugovornice kao jedanu od bitnijih prednosti ovog oblika kupovine istaknule udobnost, odnosno činjenicu da možete obaviti kupovinu bez da ustanete iz kreveta.
Osim toga internetske trgovine često nude i mnogo veći izbor od klasičnih i to po mnogo pristupačnijim cijenama što svakako privlači kupce.
– Cijena je jedan od razloga zašto kupujem na internetu, ali i veličina ponude je tu dosta bitna. Radije naručim nešto za što znam da to neće imati pola Lijepe naše. Jako mi je bitno da nema puno ljudi oko mene taj odjevni predmet jer sam ljubitelj unikatne odjeće, a i stil mi se razlikuje dosta od većine cura mojih godina. Na internetu mi je puno lakše naći nešto po mom ukusu nego u našim trgovinama.
Čak i ako nađem ovdje nešto što mi se sviđa i mogu iskoristiti uvijek ću prvo pogledati ima li na internetu, jer znam da će biti dosta jeftinije.
Svi znaju za asimetrične suknje koje su se nosile prošlo proljeće/ljeto. Kod nas je jedna koštala oko 250 kuna, a ja sam istu na internetu platila 80 s tim da je u to bilo uključeno 40 kuna poštarine, govori Željka.
Valentina često kupuje markirane stvari pa je recimo jednu takvu u nekoliko hrvatskih dućana vidjela za cijenu od 380 kuna, dok je istu takvu mrežno nabavila za 200. Navela je primjer i natikača koje su također brendirane te u dućanima prosječno stoje 250 kuna, a ona ih je kupila za približno 60.
Kako odjevni predmeti, tehnologija, kućanske potrepštine nisu nešto što morate imati čim vam padne na pamet, čekanje od dva do tri tjedna zbilja ne zvuče strašno te je zaključak kako je na internetu budućnost trgovine.