Pretraga

Švedska smanjuje digitalizaciju nastave: ‘Osnovne sposobnosti učenika padaju’

A- A+

Švedska je bila predvodnik u uvođenju novih tehnologija u školama, ali sada su ipak odlučili da će poticati svoje učenike da koriste tiskane materijale poput udžbenika, knjiga, vježbenica i slično. Razlog tomu je strah švedske vlade od prekomjerne digitalizacije djece koja, kao posljedice, trpe pad sposobnosti u raznim vještinama poput čitanja. Kako bi se učenici vratili ‘na staro’, švedske vlasti će, u iduće dvije godine, u kupovinu knjiga i udžbenika investirati oko 60 milijuna eura.

Djeca na nastavi koriste laptope i mobitele

Djeca na nastavi koriste laptope i mobitele | foto: Canva

Švedska ministrica obrazovanja, Lotta Edholm, prošlog je mjeseca izjavila da vlast želi poništiti odluku Nacionalne agencije za obrazovanje da digitalni uređaji postanu obvezni u predškolskim ustanovama te u potpunosti žele prekinuti digitalno učenje za djecu mlađu od šest godina, piše Associated Press. Ova odluka rezultat je zabrinutosti političara i stručnjaka da je prekomjerna digitalizacija, uključujući uvođenje tableta u predškolske ustanove, dovela do pada osnovnih vještina učenika.

Pad u sposobnosti čitanja

Iako švedski učenici postižu iznadprosječne rezultate u čitanju, ocjena međunarodnog istraživanja čitalačkih sposobnosti PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) kod učenika četvrtog razreda pokazala je pad između 2016. i 2021. godine. Naime, 2021. godine, učenici su postizali prosječno 544 boda što je pad u odnosu na 2016. godinu kada su, u prosjeku, postizali 555 bodova.

Stručnjaci za obrazovanje smatraju da su neki problemi s učenjem mogli nastati zbog mjera uvedenih tijekom pandemije koronavirusa kao i zbog povećanja broja učenika imigranata kojima švedski nije materinji jezik. No, ističu i da prekomjerno korištenje uređaja s ekranima tijekom školskih sati može prouzročiti zaostajanje učenika u osnovnim predmetima.

Izdvojeni članak

Tko čita više, djevojčice ili dječaci? Istraživanje provedeno u Hrvatskoj dalo zanimljive rezultate

Tehnologija ne bi smjela zamijeniti nastavu uživo

Švedski Karolinska institut priopćio je kako postoje jasni znanstveni dokazi da digitalni alati ometaju, a ne poboljšavaju učenje. Također, vjeruju kako fokus treba vratiti na stjecanje znanja putem tiskanih udžbenika i stručnosti nastavnika, umjesto iz uglavnom besplatnih digitalnih izvora koji nisu provjereni. Hitan poziv za prikladnu upotrebu tehnologije u školstvu uputio je i UNESCO iz kojega upozoravaju kako tehnologija u školstvu nikada ne bi smjela zamijeniti nastavu uživo.

Devetogodišnji učenik iz jedne švedske osnovne škole, Liveon Palmer, novinarima Associated Pressa rekao je kako ipak više vremena u školi voli provoditi offline.

– Sviđa mi se da više pišem u školi, na papiru, jer je jednostavno bolji osjećaj, rekao je Liveon.

Njegova učiteljica Catarina Branelius dodala je kako je i dosad bila vrlo selektivna kada je riječ o uporabi tableta na nastavi te da učenicima mlađim od deset godina treba vremena za vježbanje rukopisa prije nego li krenu raditi na tabletu.