Pretraga

Tramvaji u Hrvatskoj: Zagrebačke linije koje su kroz povijest ukinute

A- A+

Tramvajsku mrežu u Zagrebu danas čini 116 kilometara pruga, kojima prolazi 15 dnevnih i četiri noćne tramvajske linije. Hrvatska metropola, pak, nije prvi grad koji je uveo električni javni prijevoz. Davne 1910. godine električna vozila zamijenila su konjske tramvaje u Zagrebu, no Pula, Opatija i Rijeka su tu inovaciju u javnom prijevozu uvele nekoliko godina prije. Uspinjača za Gornji grad je najkraća na svijetu, a u nastavku pogledajte koje su se izmjene dogodile sa ZET-ovim linijama i prugama.

Zagrebački električni tramvaj postoji od 18. kolovoza 1910. godine, prije čega su tramvaje vukli konji. U početku su vozila bila žute boje, no 1923. godine zamijenjena su prepoznatljivom plavom bojom. Trenutno mrežu električnog javnog prijevoza čini 116 kilometara pruga, od kojih su se tijekom povijesti neke ukinule ili naknadno uvele.

Izdvojeni članak

Građani izbacili ZET-ovca iz tramvaja: ‘Kako vas nije sram pregledavati karte’

Ukinute pruge

Mreža tramvajskih pruga od 1910. godine doživjela je nekoliko širenja, ali i ukidanja. Zadnje proširenje bilo je 2000. godine kada je u promet puštena dionica od Dubrave do Dubca te od Jaruna do Prečkog. Što se tiče ukidanja, Zagreb je ostao, što zbog nesreće, nerentabilnosti ili izgradnje novih dionica, bez sljedećih pruga:

  • Zapadni kolodvor – Draškovićeva (1926.)

  • Jelačićev trg – Kaptol – Nova Ves – Gupčeva zvijezda (1931.)

  • Kvaternikov trg – Sajmište(1954.)

  • Gupčeva zvijezda – Mirogoj (1967.)

Nestao tramvaj broj 16

Kao što je bio slučaj i s prugama, tramvajske su se linije također ukidale ili uvodile nove. Trenutno u Zagrebu prometuje 15 dnevnih i četiri noćne linije, a često se zbog rekonstrukcije ili radova na prugama iste mijenjaju. Zadnja takva izmjena dogodila se u ožujku ove godine kada je tramvaj broj 10 zamijenio ‘jedinicu’. ‘Desetka’ se po prvi put pojavila u 30-im godinama, u doba kada su se brojevi linija dodjeljivali njihovim odredištima, a ne smjerovima. Linije za Črnomerec su nosile broj 1, Savski most je nosio broj 3, Trešnjevka 4, Maksimir 8, a broj 10 je označavao vozila za Gupčevu Zvijezdu.

Današnji sustav linija uveden je 1980-ih, a značajnija promjena dogodila se početkom 60-ih kada je broj 10 vozio od Borongaja do Savskog mosta zbog izgradnje podvožnjaka na Držićevoj. Dvadesetak godina kasnije ‘desetka’ se ukinula jer se njena ruta preklapala s ‘jedinicom’. Druga bitna promjena bila je 1990-ih kada je ukinut tramvaj broj 16. Linija spomenutog broja povezivala je Črnomerec – Jukićeva – Savska – Velesajam – Zapruđe.

Nakon izmjena u mreži električnog prometa u Zagrebu se trenutno nalazi 225 tramvajskih stajališta, 174 skretnice te 16 okretišta. Međutim, postoje tri pomoćna okretišta: Jarun, Trg žrtava fašizma i u Heinzelovoj ulici.

Izdvojeni članak

Tramvaji u Hrvatskoj: Nekoć su vozili i Istrom i Dalmacijom

Najkraća uspinjača na svijetu

Uspinjača za Gornji grad smatra se najstarijim sredstvom javnog prijevoza putnika u Zagrebu, a nastala je 1892. godine. Pruga po kojoj uspinjača prometuje iznos svega 66 metara te je najkraća na svjetu.

Na pruzi se nalaze dva vagona, koja godišnje prijeđu oko 4 000 kilometara. Zagrebačka uspinjača glasi za najsigurnije javno prijevozno sredstvo i šire od Hrvatske. Taj naslov može zahvaliti činjenici da više od jednog stoljeća prometovanja nije zabilježena nijedna nesreća te nije stradao nijedan putnik.

Izgled i konstrukcija su identični onima iz 1892. godine, zbog čega je zakonski zaštićena kao spomenik kulture.