Učenici i nastavnici IX. gimnazije iz Zagreba upoznali su važnost mekih vještina za njihov školski život i za budućnost na Erasmus+ projektu From ME to WE
piše Jelena Huzanić, koordinatorica projekta
Od 2017. do 2020. godine učenici i nastavnici zagrebačke IX. gimnazije razvijali su životne kompetencije, pobliže se upoznali s kulturom i gradovima u kojima su boravili, ali i stvorili nezaboravne uspomene i doživotna prijateljstva. Na ovom KA2 projektu partneri su bile srednje škole iz Finske (Pietarsaari), Italije (Grottaferrata), Njemačke (Mannheim), Poljske (Nowy Sącz), Španjolske (Barcelona) i Hrvatske.
Glavni je cilj ovog projekta bio pomoći sudionicima da ojačaju (a ponekad i da steknu) sposobnosti i vještine zvane soft skills, kako bi uspješnije znali odgovoriti na zahtjeve školskog ili poslovnog svijeta. Promoviralo se osnaživanje i učenika i nastavnika, a kroz interkulturalni dijalog su i učenici i nastavnici diljem Europe osvijestili da u svojim svakodnevnim problemima nisu sami, i da dijele svoje sretne i tužne trenutke. Ideja je bila postaviti fokus na pozitivne aspekte života i posla.
Meke vještine bile su okosnica brojnih zadataka na svim radnim sastancima kao i predzadataka u vremenu između sastanaka. Neke od njih su rješavanje problema (kroz npr. planiranje dobrotvornih akcija), interkulturalne vještine (npr. snalaženje u obitelji domaćina ili suradnja sa stranim učenicima), kompetencije za osnaživanje svijesti o samomu sebi (npr. forum na kojemu učenici promišljaju o vlastitoj sreći ili tuzi kroz osobne priče koje dijele međusobno), samopouzdanje za budućnost (kontakt s budućim poslodavcima). Neke su meke vještine bile prisutne uvijek: kreativnost, iskrenost, timski rad, jezične vještine (komunikacija na engleskom), prezentacijske vještine (kroz predstavljanje rezultata zadataka – plakati, grafikoni, video materijal), nošenje s tremom, kritičko razmišljanje, društvena inteligencija. Učenici su i prije susreta provodili ankete, intervjue i pripreme za izlaganje na kojem će predstaviti svoj rad i rad svoje škole.
Projekt je trajao tri godine, a u svakoj godini ostvarene su po tri mobilnosti. Svaki od ukupno devet sastanaka imao je svoju temu, za koju su se učenici i nastavnici unaprijed pripremali i kojoj su bile posvećene sve radionice i ostale aktivnosti.
Nakon uvodnog sastanka u Barceloni gdje je detaljno isplaniran daljnji tijek projektnih aktivnosti, a sudionici su se dobro upoznali i stvorili osjećaj pripadnosti jednoj grupi, prvi je radni sastanak održan u Finskoj na temu Snaga fotografije i prirode. Učenici i nastavnici su započeli putujuću izložbu portreta svih sudionika, koja će rasti kroz sve tri godine projekta, a u koju su uključivali svoje fotografije koje su ovjekovječile njihov trenutak snage, ponosa, unutarnjeg mira i slično. Na taj su se način dobre emocije prenosile i na svakog posjetitelja izložbe. Na ovom je sastanku između velikog broja učeničkih radova odabran i logo projekta. Prva je godina završila sastankom u Italiji, čija su osnovna tema bile metode aktivnog učenja i poučavanja. Posjet lokalnom sveučilištu i radionice u školi od kojih su neke vodili i roditelji učenika pokazale su da se uspješno može učiti na mnoge nove načine, na primjer obrnutom učionicom, medijskom i digitalnom pismenošću.
Drugu je godinu ponovno otvorila Barcelona temom Poduzetništvo i društvena inkluzija kroz prikupljanje sredstava. Posjetili smo dobrotvorne organizacije koje s ciljem da vrate živost u radničke gradske četvrti okupljaju mlade ili pak aktivno provode uključivanje migranata u život grada. Učenici Devete na svojem su primjeru poučili svoje europske kolege na koje načine svaka škola redovito može uspješno provoditi dobrotvorne akcije (humanitarni koncerti, Božićni sajam). Sljedeći je sastanak bio u Zagrebu. Učenici sadašnjeg 3.b razreda smjestili su svoje europske kolege u svoje domove i s njima proveli tjedan dana. Pokazali su im kako se nastava izvodi u Hrvatskoj, upoznali ih sa školskim sustavom, ali i radili s njima na temu poslova i zanimanja.
Tema sastanka su bili poslovi budućnosti. Učenici su bili uronjeni u mnoge aspekte poslovnog života, od pisanja Europass životopisa i simulacije razgovora za posao do obilaska uspješnih hrvatskih tvrtki Ericsson Nikola Tesala i Photomath. U Manufakturi LUSH (Sv. Nedelja) učenici su iz prve ruke vidjeli primjenu inspirativne radne etike i ekološki osviještenosti. Sudjelovali su u procesu izrade bombi za kupanje i tako se snažnije povezali s idejom održivog razvoja.
Dvjema radionicama obilježen je i dan sigurnog korištenja interneta. Jedan od videa (suradnja učenika Italije, Finske i Hrvatske):
Obišli su zanimljive lokacije u Zagrebu i okolici, a gastronomski su se dojmovi najviše vrtjeli oko samoborskih kremšnita! Da je organiziranje domaćinstva potpuno uspjelo potvrdili su oproštajni plakati ispunjeni dojmovima poput: „Naučili smo dosta hrvatskih riječi, jeli ukusnu hranu, sprijateljili se. Osjećam kao da u Hrvatskoj imam drugu obitelj“.
Zadnji sastanak u drugoj godini projekta ponovno je bio u Italiji, ovog puta s ravnateljima svih škola sudionica, gdje su učenici predstavili svoje viđenje obrazovnih sustava i s ravnateljima raspravili o točkama na kojima je moguć napredak.
Posljednja godina projekta nastavila je temu obrazovanja kroz ideju „Savršenog učitelja“. Učenici su kao predzadatak intervjuirali svoje nastavnike kojima se dive te raspravljali o vrijednostima i osobinama koje čine savršenog učitelja, ali i pokušali riješiti „zamke“ tog nimalo jednostavnog zvanja.
Pretposljednji sastanak u Mannheimu na temu borbe protiv nasilničkog ponašanja nažalost učenici nisu dočekali jer im je pandemija u Europi skratila druženje. Ipak suradnjom na društvenim mrežama i drugim platformama uspjeli su svratiti pažnju okoline na ovaj problem izradom videa na temu Bori se protiv nasilja tehnikom stop-animacije.
Video na temu borbe protiv nasilja (Uradak učenika IX. gimnazije):
Posljednji je sastanak umjesto, kako je planirano, u Zagrebu održan u svim gradovima partnerskih škola (točnije u stanovima koordinatora) jer bio premješten u oblak. Njegova je osnovna zamisao bila podvući crtu pod sve dotadašnje projektne aktivnosti i napisati završno izvješće. To je bio jedini sastanak za koji nije bilo planirano putovanje učenika, pa je šteta što nije fizički realiziran utoliko bila manja.
Učenici IX. gimnazije osjećaju se povlaštenima zbog sudjelovanja na ovom i drugim Erasmus+ projektima u školi, i među svojim vršnjacima iz drugih škola šire energiju zajedničkog europskog duha koju su i sami primili. Boravkom u obiteljima domaćinima, a koristeći engleski kao službeni jezik projekta (na druženjima, radionicama, obilascima) stekli su vrijedno profesionalno i osobno iskustvo.
Poveznica na web stranice projekta: Erasmus+ projekt From Me to We