U 17 škola PGŽ stiže novi predmet, kreće edukacija nastavnika: ‘Jako nas veseli ovakav odaziv’
Novi fakultativni predmet iz domene građanskog odgoja, Škola i zajednica, ne stiže od jeseni samo u zagrebačke škole. Ulazi i u 17 njih u Primorsko-goranskoj županiji. Predmet je namijenjen učenicima drugog i trećeg razreda i u Primorsko-goranskoj županiji on se već provodi kao pilot-projekt u jednoj školi, a iskustvo te škole i više je nego pozitivno.
Nedavno je gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević najavio kako u zagrebačke škole stižu dva programa građanskog odgoja. Iduće godine izvodit će se kao pilot projekt u 30 škola koje se prijave na javni poziv. Jedan program, Građanski odgoj i obrazovanje, namijenjen je i osnovnim i srednjim školama, i izvodit će se kao izvannastavna aktivnost. Drugi je samo za srednje i imat će status fakultativnog predmeta.
Od rujna ŠiZ u 17 primorsko-goranskih škola
Taj fakultativni predmet naziva se Škola i zajednica, namijenjen je učenicima drugih i trećih razreda srednje, a pilot-projekt već se provodi u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji. Od rujna Škola i zajednica ulazi u još 17 primorsko-goranskih srednjih škola koje su za to iskazale interes. U tih 17 škola uskoro će početi pripreme za uvođenje prijedloga kurikuluma. Riječ je o programu koji je i izrađen u suradnji Sveučilišta u Rijeci, Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu te Prve riječke hrvatske gimnazije.
– Od sredine veljače kreće intenzivno stručno usavršavanje za nastavnike iz škola koje su u šk.godini 2022./23. odlučile pilotirati fakultativni predmet Škola i zajednica (ŠiZ). Samo usavršavanje koje provodi autorski tim koji je osmislio kurikulum osmišljeno je kroz šest susreta do rujna ove godine kada će učenici i nastavnici iz tih škola, nadam se, pozitivno pošiziti. Sam predmet dakle ulazi u škole koje su za njega iskazale interes od rujna, odgovara nam na upit Edita Stilin, pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje Primorsko-goranske županije (PGŽ).
Popis škola PGŽ koje uvode Školu i zajednicu
‘Jako nas veseli ovakav odaziv’
Kako piše u samom uvodu kurikuluma, koji možete vidjeti pri dnu teksta, predmet Škola i zajednica (ŠiZ) učenicima bi trebao pružiti jedinstveno, inovativno i sadržajno odgojno-obrazovno iskustvo. Ideja je da na nastavi gostuju predstavnici različitih organizacija, institucija i ustanova iz zajednice. Jedna od značajki ovog predmeta je i na tome da učenici sudjeluju u ‘strukturiranim aktivnostima poučavanja i učenja usmjerenih prepoznavanju, analiziranju i kritičkom promišljanju složenih uzroka i posljedica pojava i problema u svojoj lokalnoj zajednici’. Konačno, učenici koji pohađaju ovaj predmet trebali bi razviti osnovu za ‘dugoročno konstruktivno djelovanje usmjereno osobnoj i društvenoj dobrobiti ljudi i prostora u kojem žive i odrastaju’, piše u kurikulumu.
Pročelnica županijskog ureda za obrazovanje PGŽ kaže nam da su u županiji poprilično zadovoljni odazivom škola koje sudjeluju u izvođenju nastave Škole i zajednice.
– Jako nas veseli ovakav odaziv. On je znak da su stručnjaci i nastavnici iz Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, naše Prve riječke hrvatske gimnazije i Sveučilišta napravili odličan posao koji se svidio ravnateljima i nastavnicima škola. Imamo velika očekivanja od ovog predmeta jer se ne radi o samo još jednom novom sadržaju u školama. ŠiZ stavlja učenika u vrlo aktivnu ulogu onoga koji promišlja o svojoj zajednici, koji se povezuje s drugima da u toj zajednici potakne promjene na dobrobit svih, ističe Stilin.
Učenici koji sudjeluju u pilot-projektu iskazuju zadovoljstvo
A kakva su u praksi iskustva s ovim predmetom, najbolje znaju u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji, u kojoj se, kao što smo spomenuli u uvodu, izvodi pilot-projekt.
– Otvorenost kurikula i učeničko sukreiranje kurikula koja se očituje upravo u odabiru problema, njegovom istraživanju i rješavanju za učenike je veoma poticajna i motivirajuća. Veoma brzo su njihovim rječnikom ‘kliknuli’ i već nakon jednog polugodišta izražavaju zadovoljstvo inovativnim kurikulumom, kaže nam ravnateljica Jane Sclaunich.
Pilot-projekt u ovoj je školi bio ograničen na treći razred i skupinu do 15 učenika, koliko ih trenutno i pohađa program. Interes koji je veći, dodaje naša sugovornica, ostvarit će u idućoj godini kada program u potpunosti krene.
– U našem obrazovnom sustavu puna su nam usta kompetencija, vještina, učeničke samostalnosti i itd. međutim u praksi vrlo često nismo spremni odustati od zastarjelih metoda poučavanja i napraviti pomak u tom smjeru. Građanske kompetencije u našim kurikulumima postoje jako dugo još od NOK-a, ali u njihovom aktivnom poučavanju i stvarnoj predanosti da ih učenik ostvari i dalje zaostajemo. ŠiZ otvara mogućnost školama da to zaista promijenimo i mislim da su to mnoge škole prepoznale, smatra ravnateljica Sclaunich.
‘Škola mora moći odgovoriti na društvene izazove’
Dodaje, i njih u školi veseli da su i zagrebačke škole iskazali interes te smatra da je većina ravnatelja svjesna da je ovakav oblik edukacija za učenike više nego koristan. Ističe i da ravnateljima svakako treba podrška i pomoć osnivača i resornog Ministarstva kako bi se lakše riješili financijske i kadrovske okvire provedbe.
– Što poručiti? Ono što su nama poručili u našem broju školskog lista Kult učenici: ‘Treba li nam GO? Treba li nam uopće to pitanje?’. Škole, odnosno ravnatelji i nastavnici, svjesni su potreba učenika za intelektualnim vještinama, kao što je kritičko razmišljanje, i vještinama sudjelovanja, kao što je građansko raspravljanje, praćenje vlade, lokalne uprave i razumijevanje procesa donošenja odluka, uloge civilnog društva… Učenike moramo moći osposobiti za razumijevanje lokalnih, globalnih i interkulturalnih tema. U protivnom smo kao obrazovni sustav neuspješni i obrazovanje posebno u ovakvim vremenima društvenih mreža, lažnih vijesti nije doraslo izazovu. Osobno smatram da škola mora moći odgovoriti na društvene izazove i da moramo pomoći učenicima da se sa svim tim lakše i uspješnije nose, zaključuje ravnateljica Sclaunich.
U nastavku možete proučiti prijedlog kurikuluma Škola i zajednica, a ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.