U prometu 2024. poginulo petero djece: ‘Trebali bi biti najsigurniji s roditeljima, stvarnost je drukčija’
U prometnim je nesrećama, kažu to preliminarni podaci MUP-a, poginulo je petero djece mlađe od 14 godina, što je značajno manje nego godinu ranije. No, jedan podatak posebno zabrinjava. Dok su djeca prije dvadesetak godina najčešće stradavala kao pješaci, danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima, a pojedini roditelji nimalo ne paze na njihovu sigurnost.
U 2024. godini, prema preliminarnim podacima, u prometnim nesrećama poginulo je petero djece do 14 godina. To je značajno manje od broja poginulih 2023. godini, kada je živote izgubilo njih 11. Podaci su ovo koje smo zatražili od Ministarstva unutarnjih poslova. U posljednjem desetogodišnjem razdoblju, vidljivo je da je prema godinama bilo od dvoje do 11 smrtno stradale djece.
Visok broj teško ozlijeđene djece
Od petero smrtno stradale djece u 2024. godini, jedno je poginulo kao vozač, dvoje kao putnici i dvoje kao pješaci. Iako je broj teško ozlijeđene djece pao, on je i dalje visok. Tako je u 2024. godini teško je ozlijeđeno 130 djece, a godinu ranije njih 140.
– Što se tiče teško i lako ozlijeđene djece u desetogodišnjem razdoblju, vidljiv je pad njihovog stradavanja do 2020. godine, nakon čega je došlo do određenog porasta do 2023. godine, a u 2024. evidentiramo smanjenje njihovog stradavanja, odgovaraju nam iz MUP-a o stanju s ozlijeđenima kroz godine.
S obzirom na to da proteklih godina uočavamo i prenosimo značajan broj policijskih izvješća vezanih uz djecu stradalu na električnim romobilima, dodatno nas je zanimala statistika stradavanja na tom prijevoznom sredstvu posljednjih godina.
– Osobna prijevozna sredstva (u koja spadaju i električni romobili) definirana su izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, čije su odredbe stupile na snagu 30. srpnja 2022. godine. U razdoblju od 30. srpnja 2022. godine do 31. prosinca 2024. godine, na osobnim prijevoznim sredstvima smrtno je stradalo jedno dijete, 24 ih je teže, a 54 lakše ozlijeđeno, navode iz MUP-a.
Trebali bi biti najsigurniji s roditeljima, ali stvarnost je drukčija
Ono što policija uočava je da se je bitno promijenila struktura stradale djece prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama. Tako su prije dvadesetak godina djeca najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima, u oko 60 posto slučajeva. Dio roditelja ponaša se poprilično neodgovorno.
– Djeca su putnici najčešće u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba s kojima bi trebala biti i najsigurnija, ali stvarnost je drugačija. Djeca se nepropisno prevoze na prednjim sjedalima, sjede na stražnjim sjedalima nevezana ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama koja ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti. Nerijetko ih odrasli, najčešće roditelji, prevoze na motociklima (mlađe od 12 godina), četverociklima, osobnim prijevoznim sredstvima, što Zakon ne dozvoljava. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije. Sami roditelji prije svake vožnje trebaju se pobrinuti za propisan smještaj djece u vozilu, sukladno članku 163. citiranog Zakona, a tijekom vožnje se pridržavati i ostalih odredbi Zakona, upozorava MUP.
Zaključno navoda da su zajedno s Fakultetom prometnih znanosti, Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih, Agencijom za odgoj i obrazovanje, Hrvatskim autoklubom i Učiteljskim fakultetom pokrenuli inicijativu za sustavno uvođenje prometnog odgoja u škole. Same škole, i osnovne i srednje, u kojima postoji prostora za to, za dodatnu edukaciju učenika mogu se koristiti web aplikaciju za učenje i provjeru znanja iz prometnih propisa, koja se naziva ‘Prometna učilica‘.