U susjednoj zemlji ocjenjuju se škole: Evo što se događa s onima koje dobiju niske ocjene
Nakon uspješno provedenog prvog ciklusa, Ministarstvo prosvjete u Srbiji nastavlja s provođenjem analiziranja i vrednovanja rada 275 obrazovnih ustanova u tekućoj školskoj godini. Evaluacija se može provoditi i češće, ovisno o procjeni nadležne školske uprave, a svaka škola mora biti vrednovana barem jednom u periodu od šest godina. Najniža ocjena koju škola može dobiti je jedinica, dok je najviša četvorka. Ovakav tip ocjenjivanja rada škola i obrazovnih ustanova standard je i u europskim zemljama, a u Hrvatskoj se slična evaluacija provodi samo na visokim učilištima.
U ovoj školskoj godini, Ministarstvo prosvjete u Srbiji napravilo je plan da se analizira i vrednuje rad 275 obrazovnih ustanova. Od toga je 267 osnovnih, srednjih i mješovitih škola, kao i osam predškolskih ustanova, a riječ je o drugom ciklusu vrednovanja škola. Iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja za Euronews Srbija kažu kako, u periodu od šest godina, svaka škola mora biti vrednovana bar jednom. Najniža ocjena koju škola može dobiti je jedinica, dok je najviša četvorka.
U prvom ciklusu, provedenom 2019./2020. školske godine, vrednovano je ukupno 1.154 osnovnih škola. Rezultati pokazuju kako je svaka treća ocijenjena s dvojkom, jedinicu je dobilo četiri posto škola, dok je 70 posto procijenjeno ocjenom 3 ili 4, a prosječna ocjena bila je 2,8.
Ocjenjivači ostaju na procjeni dva ili tri dana
Za svaku školsku upravu formirani su timovi koji vrednuju škole. Dolazak prosvjetnih savjetnika najavljuje se obrazovnim ustanovama i najčešće ostaju dva ili tri dana. Prati se kako nastavnici održavaju satove, razgovara se s ravnateljem, stručnim suradnicima, nastavnicima, učenicima, roditeljima. Analiziraju se pedagoška dokumentacija, godišnji plan rada, opremljenost te sigurnost škole, prenosi Euronews Srbija.
– Vanjsko vrednovanje škole vrši se u šest oblasti kvalitete na osnovi 24 standarda i 124 pokazatelja kvalitete rada škola. Na osnovu prisutnosti pokazatelja i ostvarenosti standarda, škola se ocjenjuje ocjenom od 1 do 4, pri čemu je ocjena 4 najviša ocjena, navela je Čaprić.
Vrednovanje svakih šest godina, a u najlošije ocijenjenim školama i češće
Kako Euronews Srbija prenosi, vanjsko vrednovanje provodi se najmanje jednom u šest godina. Ono se može provoditi i češće, ovisno o procjeni nadležne školske uprave, na zahtjev ministra ili škole. U školi koja je ocijenjena ocjenom 1, vanjsko vrednovanje provodi se nakon tri godine.
Čim završe s radom, prosvjetni savjetnici obično usmeno upoznaju ravnatelja o preliminarnim nalazima o radu ustanove. Tim za vanjsko vrednovanje priprema izvještaj i dostavlja ga ustanovi najkasnije u roku od 60 dana od izvršenog pregleda. Godišnji izvještaji redovno se objavljuju na službenoj stranici Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Ciklično ocjenjivanje rada škola je standard i u europskim zemljama. Iako u Hrvatskoj još ne postoji takav model, kroz CARNET-ov su se projekt škole ocjenjivale po pitanju digitalne zrelosti. Ipak, sličan model postoji samo za visoka učilišta. Podsjetimo, reakreditacija visokih učilišta u Hrvatskoj obavezan je postupak vanjskog vrednovanja kvalitete svih visokih učilišta koji se provodi u petogodišnjim ciklusima kojem je svrha potaknuti daljnji razvoj kvalitete u glavnim aspektima rada visokog učilišta te osigurati da studenti studiraju na visokim učilištima/studijskim programima koji ispunjavaju potrebne uvjete.