Pretraga

Učenici bi trebali prijaviti varanje na ispitima!?

A- A+

Povodom Međunarodnog dana borbe protiv korupcije, Hrvatsko debatno društvo (HDD) je organiziralo u Kući Europe otvoreni panel, ali i raspravu u kojoj su sudjelovali zagrebački srednjoškolci s temom ‘učenici bi trebali prijavljivati varanje na ispitima’ – da ili ne. Cilj je zapravo bio osvijestiti školarce u što ranijoj životnoj dobi o tome da korupcija nije nešto daleko i nedostižno, nego da je sveprisutna u njihovim životima i da počinje sa sitnicama. Čitav program je okupio oko 160 učenika iz više od deset srednjih škola.

Foto: Hrvatsko debatno društvo

Hrvatsko debatno društvo je s ciljem upoznavanja školaraca s problemom korupcije organiziralo program, u kojem je između ostalog održana rasprava s tezom ‘učenici bi trebali prijavljivati varanje na ispitima’. Srednjoškolci su tako zauzeli afirmacijsku odnosno negacijsku stranu te se upustili u debatu.

Izdvojeni članak

Mladi protiv zabrane opijanja na javnim površinama

Službeno se nije proglašavao pobjednik debate, ali nas predstavnica HDD-a Darija Jeger uvjerava da je osim stavova samih debatanata, bilo gorljivih zagovornika oba stajališta i u brojnoj publici. U svakom slučaju neki od glavnih ciljeva cijelog događaja su ispunjeni.

– Cilj nam je bio na zabavan i edukativan način mladima pokazati da korupcija nije ništa daleko i nedostižno. Željeli smo da osvijestite kako je korupcija sveprisutna u njihovim životima i da se kreće od sitnica. Jedan vid toga je upravo varanje na ispitima o kojima je bila i sama debata.
Smatram da smo uspješno ispunili svoje ciljeve.

Prvi dio Megamafije bila je zabavna debatna igra na koju su sudionici odlično reagirali. A s obzirom da se odazvalo oko 160 učenika mislim da smo ispunili i cilj da osvijestimo učenike o problemu. Drago nam je što je bio tako veliki odaziv i što je publika aktivno sudjelovala u razgovoru s našim gostima, rekla nam je Darija Jeger.

Uz debatu, dio programa je bila igra Mafija, kojoj je cilj da građani imaginarnog grada prepoznaju korupciju, te tribina s gostima iz Udruge Zviždač, GONG i Transparency International Hrvatska.

Afirmacija

Argument prvi Škola je odgojna ustanova kojoj je zadatak usaditi u učenike određeno društveno prihvatljivo ponašanje. Škola je i obrazovna ustanova kojoj je cilj obrazovati mlade ljude. Varanjem na ispitima mladi zaobilaze ispunjavanje svojih zadataka te se ponašaju na društveno neprihvatljiv način prikazujući lažno svoje znanje i mogućnosti. Poznato je da u toj dobi učenici imaju najveći utjecaj jedni na druge (peer pressure) te će se najlakše korigirati takvo ponašanje ako učenici sami jedni drugima ukazuju na njega. Ukoliko jedni drugima ukazuju na neprihvatljivost takvoga ponašanja uče se dvjema stvarima -(da se varanje ne tolerira /da se treba truditi u životu). Drugi razlog je da su učenici ti koji najbolje znaju načine varanja te najlakše mogu prepoznati i vidjeti vara li osoba. Argument drugi Učenicima je u interesu prijavljivati osobe koje varaju. Neprihvatljivo je da osoba koja je naučila gradivo i osoba koja je varala na kraju imaju istu ocjenu te takvo ponašanje najviše pogađa učenike koji rade i trude se. Baš zato su oni ti koji bi trebali prijavljivati prevare kako bi se napravila razlika između onih koji uče i ne uče koji ne kako bi zaštitili svoj trud. Isto tako, današnje je društvo izrazito kompetitivno te su ocjene jedan od bitnijih faktora pri upisivanju sveučilišta ili pronalasku posla. Zato su opet učenici ti kojima je u interesu prijavljivati varanje.

Negacija

Argument prvi U razredu postoji hijerarhija. Svi učenici su jednaki dok je profesor zadužen za to da podučava i nadzire učenike. U trenutku kada se učenicima zadaje zadatak da nadziru druge učenike nestaje te hijerarhije. To je problematično jer: 1.Više ne postoji red u razredu, učenici preuzimaju dio posla profesora te se gubi ta hijerarhija i poštovanje. Učenici koji su prije svi bili u jednakoj poziciji pred profesorom i imali su jedan jasan zadatak sada više nisu u istoj poziciji jer su zaduženi i da nadziru druge učenike. 2. cilj AFF je da učenik shvati što bolje da je varanje neprihvatljivo ponašanje, te negacija smatra da će se ovako učenici više usredotočiti na to zašto ih je netko cinkao nego koliko je loše to što su radili. Argument drugi Neprihvatljivo je da učenici prijavljuju druge učenike zbog atmosfere koja se time stvara u razredu. Škola služi i kao ustanova u kojoj se ljudi socijaliziraju i uče društvene vještine. Razred je mjesto gdje se stječu prijateljstva i poznanstva,a ako učenici prijavljuju učenike stvara se konstantna napeta situacija u kojoj samo čekate da vas netko cinka za nešto te je u takvoj situaciji teško očekivati nekakvu socijalizaciju. U školi se također uči kako biti dio kolektiva i kako funkcionirati u grupi ljudi i kolegijalnosti ovime svime potičemo mlade da samo razmišljaju o sebi i svojim ciljevima u životu, a ne o drugima te se ne uče prilagđavati okolini.

Evo i najvažniji argumenti afirmacije te negacije u debati na spomenutu temu – ‘učenici bi trebali prijavljivati varanje na ispitima’. U anketi na dnu teksta, sami izrazite svoj stav.