Učenici dobivaju novi predmet, u 50 škola već ove jeseni: Predavat će ga učitelji koji za to prođu edukaciju
Učenici od 1. do 4. razreda u sklopu cjelodnevne škole dobivaju novi predmet pod nazivom Praktične vještine. Riječ je o predmetu nalik domaćinstvu u sklopu kojeg će se učiti o kućanskim poslovima, financijama, ali i, među ostalim, zdravoj prehrani. U 50 škola u kojima će se provoditi eksperimentalni program cjelodnevne škole predmet ulazi već najesen, a predavat će ga učitelji koji prođu edukacije za to.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja nedavno je raspisalo javni poziv za izbor kandidata za članove Radne skupine za rad u sklopu eksperimentalnog programa osnovne škole kao cjelodnevne škole u segmentu kurikuluma. Prema tom javnom pozivu, temeljna zadaća radne skupine bit će, među ostalim, i rad na novom predmetu Praktične vještine.
Predmet će biti obvezan za učenike od 1. do 4. osnovne, a predavat će ga učitelji koji prođu edukaciju
Ministarstvu smo poslali upit u kojem nas je zanimalo što će se učiti na tom predmetu i je li riječ o obveznom ili izbornom i u kojim će se razredima izvoditi. Pitali smo i hoće li se on izvoditi već u školama koje će sudjelovati u eksperimentalnoj provedbi cjelodnevne škole.
Iz Ministarstva nam odgovaraju kratko da je riječ ‘obveznom predmetu koji bi se u okviru eksperimentalne cjelodnevne škole od iduće školske godine izvodio u 50 eksperimentalnih škola jednom tjedno od 1. do 4. razreda i kojeg bi u izabranim školama trebale izvoditi učiteljice/učitelji razredne nastave koji bi prošli edukacije za to’. Dodaju i da će osnovne informacije bit će ‘predstavljene idućih dana kada bude predstavljen koncept cjelodnevne škole, a detaljnije informacije o samom kurikulumu praktične vještine bit će poznate nakon što povjerenstvo za izradu pripremi dokument’.
Što će se učiti na predmetu Praktične vještine?
No, novinarka Jutarnjeg lista Mirela Lilek doznala je da će osnovni elementi novoga kurikuluma za Praktične vještine biti Samostalnost i briga o sebi, Sigurnost, promet i prva pomoć, potom Dizajn i izrada rukotvorina (i ostalih proizvoda), Dom i okruženje kućanstva, Financije (i ekonomija) te Participacija i poduzetništvo.
Jutarnji piše i da je u planu da učenici uče, među ostalim, o zdravoj prehrani, higijeni, kvalitetnoj organizaciji dana, a predmet će obuhvaćati i poučavanje o kućanskim poslovima, poput kuhanja i čišćenja. Učit će se i o tome kako funkcioniraju kućanski aparati i kako popraviti jednostavne kvarove u kućanstvu, ali i o štednji energije, poduzetničkim vještinama te sigurnosti u prometu. Prema pisanju Jutarnjeg svi učenici od školske godine 2027./28. učili o dizajnu i izradi rukotvorina, a upoznavat će se s poviješću obrtništva i lokalnim obrtnicima.
MZO: Detaljan koncept cjelodnevne škole bit će predstavljen u narednim tjednima
Riječ je, dakle o predmetu, čiji će se sadržaji preklapati s onima koji su se nekada predavali na domaćinstvu. Kako je taj predmet izgledao u svojim začecima možete čitati ovdje. Domaćinstvo se u nekim školama i danas izvodi kao izvannastavna aktivnost. Tako, primjerice, učenici Područne škole Bušetina pokraj Špišić Bukovice u sklopu te aktivnosti uče kako šivati, kuhati, glačati, čistiti jer je učiteljica Martina Medvecki vratila domaćinstvo u svoju školu još 2013. godine.
Ministarstvo smo pitali i kada će biti raspisan javni poziv za izbor škola koje će biti uključene u eksperimentalnu provedbu cjelodnevne škole. Na taj upit odgovaraju da će ‘detaljan koncept cjelodnevne škole uključujući i javni poziv za eksperimentalnu provedbu biti predstavljen u narednim tjednima’.
Javni poziv za izbor kandidata za članove Radne skupine za rad u sklopu eksperimentalnog programa osnovne škole kao cjelodnevne škole u segmentu kurikuluma, u sklopu kojeg se traže i stručnjaci za izradu kurikuluma predmeta Praktične vještine, možete proučiti u nastavku. Ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.