Učenici ekonomskih srednjih škola konačnu dobivaju obaveznu praksu: Evo kako će izgledati
Reforma strukovnog obrazovanja trebala bi ući u sve strukovne srednje škole 2025./2026. godine. Tzv. modularna nastava sa sobom donosi promjene u samom načinu izvođenja nastave te učenje temeljeno na radu, odnosno praksu. Samim time će učenici ekonomskih srednjih škola konačno dobiti obaveznu praksu u pravom smislu te riječi, a koju do sada nisu imali. Ravnateljice ekonomske i trgovačke struke objasnile su nam što to znači za same učenike, ali i za strukovne škole.
Oni koji su završili srednju ekonomsku prije 10 godina, Računovodstvo su vjerojatno radili na komadima papira iz bilježnice crtajući t-konta i bilance. Učenici koji su sada završili istu školu većinom su dobili računala za taj predmet. Ali, još uvijek nemaju praksu u pravom smislu te riječi. To bi se s reformom strukovnog obrazovanja trebalo konačno promijeniti.
‘Praksu imaju samo upravni referenti i poslovni tajnici, a ekonomisti to odrađuju putem predmeta Vježbenička tvrtka’
Uvođenjem modularne nastave učenici strukovnih škola ostaju bez određenih predmeta, a uvode se moduli. Uz to, uvodi se i učenje temeljeno na radu koje zapravo obuhvaća određeni broj sati prakse kod poslodavca i/ili praksu odrađenu unutar same škole.
– Mi u školi imamo tri smjera – ekonomist, upravni referent i poslovni tajnik. Praksu imaju samo upravni referenti i poslovni tajnici, a ekonomisti to odrađuju na neki način putem predmeta Vježbenička tvrtka, odnosno u našoj školi putem Erasmus+ projekata. Nije isto kad ste vi unutar školskog prostora i kada izađete van, kada ste negdje na obiteljskom imanju ili gospodarstvu gdje se konkretno srećete s onime što ste učili u školi. Nadam se da će to biti dobro i vjerujem da će učenici pokazati više volje i više znanja koje će steći tijekom učenja temeljenog na radu u samoj školi, komentirala nam je ravnateljica Ekonomske i upravne škole Osijek, Lidija Žaper.
U modularnoj manje teorije, a više praktičnog rada
Ono što još dolazi s modularnom nastavom je kurikulum ustanove pomoću kojega će svaka strukovna škola, ovisno o lokaciji i prostornim te materijalnim kapacitetima, odrediti kako će njihovi učenici odrađivati praksu. U razgovoru s ravnateljima na konferenciji u Šibeniku saznali smo da se poslodavci već raspituju o učenicima koji će kod njih doći odraditi učenje temeljeno na radu, odnosno praksu.
– Nije definirano da svo učenje temeljeno na radu mora biti obavljeno kod poslodavca. Dio će se obaviti kod nas u školi jer imamo uvjete i praktikume, radionice itd. Manje teorije, a puno toga praktičnog. Neće se više dogoditi da dijete izađe iz škole, a da ne zna što je na primjer virman ili neki drugi dokument. Modularna nastava još omogućava i nastavnicima i ravnateljima da prilagode situaciju svog mjesta i svoje škole. Dakle, kurikulum ustanove će svaka škola prilagoditi svojim mogućnostima. Mi kao veći grad Osijek imamo mogućnost slati djecu u čitav niz prodavaonica, komercijaliste prodavače, neka manja mjesta možda neće imati tolike mogućnosti pa će više nastave i učenje temeljeno na radu odrađivati u školi. Puno više slobode ćemo imati, samo je potrebno malo vremena da se to uskladi, rekla nam je Renata Petrović, ravnateljica Trgovačke i komercijalne škole Davor Milas.
Škole imaju godinu dana da se pripreme za reformu strukovnog obrazovanja
Što se tiče same organizacije takvog, novog načina izvođenja nastave, mnogi ravnatelji su se pitali kako će oni s malo prostora to uspjeti organizirati. S obzirom na to da je ministar Radovan Fuchs na konferenciji najavio kako će modularna nastava ući u sve strukovne škole 2025./2026., na osnivačima škola je da kroz godinu dana osiguraju uvjete za izvođenje modularne nastave.
– Ja vjerujem da će se sve stići opremiti u godinu dana. Kao osnivač 26 srednjih škola Osječko-baranjske županije, zaista ćemo se potruditi stvoriti sve preduvjete. Naša Ugostiteljsko-turistička škola, koja je ujedno i Regionalni centar kompetentnosti, provodi već taj način obrazovanja i vrlo je uspješno. Primjećuju bitne pomake na bolje, učenici i nastavnici su zadovoljni. Naravno da je izazov, posebice u školama koje imaju više programa i sektora, tu će biti veliki izazov kako će se to sve posložiti, tvrdi pročelnica upravnog odjela za obrazovanje i mlade Osječko-baranjske županije, Miranda Glavaš-Kul.
‘Mislim da je strukovna škola ta koja mora počivati na praksi’
Ispričala nam je kako je i ona bila učenica ekonomske srednje škole i da je, iako su devedesetih imali praksu, to bilo loše organizirano i izvedeno. Smatra da je praksa za učenike, pogotovo ekonomske škole, praksa izuzetno važna, ali da se mora napraviti na odgovarajući način. Upravo zato je, govori, autonomija škola dobar način da se iskoristi ono što škola može najbolje izvesti za učenike.
– Učenje temeljeno na radu je najbolji oblik učenja i to svi znaju, to nije ništa novo. Samo to trebamo svoje znanje implementirati u nastavu. Mislim da je posebno važno danas, kad nedostaje radne snage, dati veću slobodu mladim ljudima u smislu i veću odgovornosti dakako da i tijekom prakse obavljaju ono što će ih kasnije u budućnosti čekati jer sama srednja škola, oni kad završe srednju školu oni još uvijek ne znaju što bi radili u životu. Ovako kad prođu praksu i probaju raditi posao u stvarnom svijetu, lakše će shvatiti je li to za njih ili nije. Mislim da je strukovna škola ta koja mora počivati na praksi, a općeobrazovni predmeti onoliko koliko je potrebno radi općeg znanja, poručila je pročelnica Glavaš-Kul.
Više o samoj modularnoj nastavi i što ona sa sobom donosi možete pročitati u tekstovima niže:
Na pomolu velike promjene u strukovnim školama: Stiže modularna nastava, novosti i u odabiru smjera
Reforma strukovnog obrazovanja je nužna: Ovo su dobre i problematične stvari kod modularne nastave
Strah nastavnika zbog modularne: Puno toga je rečeno, ali odgovora na ključna pitanja još nema
MZO se ni s ovime nije pohvalio: Policijska škola već treću godinu provodi modularnu nastavu
Nastavnica koja je radila na modularnoj: ‘Doći će do odljeva kadra koji je nespreman na promjene’
Profesorica o ‘izbacivanju’ Biologije u modularnoj: ‘Gdje će učenici učiti o spolnom zdravlju?’
Ima li budućnosti za Informatiku u modularnoj nastavi? ‘Ono što planiraju je uništavanje predmeta’
Državna Agencija za strukovno dobila packu iz Sabora jer su smanjili satnicu nastavnicima Povijesti
U modularnoj se svi bore za svoj predmet: Hoće li uopće doći do reforme strukovnog obrazovanja?
Kako bi izgledala modularna nastava u praksi? Ova škola već 26 godina provodi sličan oblik
Ako upisujete ove strukovne škole, bit ćete u eksperimentalnom programu
Razgovarali smo s učenicima koji već imaju modularnu nastavu: ‘Nema štrebanja i bubanja napamet’
Arborist, Modni CAD dizajner, Kućni majstor: U srednje škole dolazi više od 20 novih zanimanja
Ako upisujete ove strukovne škole, bit ćete u eksperimentalnom programu