Učenici napisali nacionalne ispite, ocjenjivanje u punom jeku: Doznali smo kada stižu rezultati
Proteklog tjedna u 81 školi diljem Hrvatske provedeni su nacionalni ispiti. Učenici su pisali pet predmeta, a kako kažu iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, sve je proteklo u skladu s pravilima. Ocjenjivanje ispita u punom je jeku, a rezultati će biti predstavljeni u lipnju.
Osim državne mature, koja započinje krajem ovog mjeseca, u škole je ove godine ušla još jedna vrsta standardiziranih ispita. Riječ je o nacionalnim ispitima, a njih su proteklog tjedna iz Hrvatskoga jezika, Matematike, Biologije, Kemije i Fizike pisali učenici osmih razreda. Ispiti su provedeni u 81 školi diljem Hrvatske.
Trenutno se ocjenjuje Hrvatski, rezultati u lipnju
Osnovne škole u kojima su se provodili nacionalni ispiti provedeni su regularno i u skladu s uputama, kaže nam ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Vinko Filipović. NCVVO je, ističe, sa školama intenzivno komunicirao u tijeku pripreme i provedbe ispita.
– Vrednovanje ispita je u tijeku i to redoslijedom kojim su se provodili u školama. Trenutno se vrednuju ispiti iz Hrvatskog jezika. Osnovne statističke pokazatelje Centar će predstaviti sredinom lipnja, kaže nam Filipović.
Iz razgovora s pojedinim nastavnicima doznali smo kako su pojedini učenici ispitima pristupili tako da se oko rješavanja zadataka nisu previše trudili. To ne iznenađuje previše, budući da ispiti zapravo ni na koji način ne utječu na završni uspjeh učenika, niti će biti faktor prilikom rangiranja za upise u srednje škole. NCVVO pitamo i koliko će dobiveni rezultati biti relevantni, s obzirom na neozbiljan pristup dijela učenika ovim ispitima.
– Nacionalni su ispiti u većini europskih država, ali i razvijenih zemalja svijeta ispiti niskoga rizika, odnosno učenici na njima ne dobivaju ocjene. Međutim, rezultati koje učenici dobiju pisanjem ispita važna su povratna informacija njima, njihovim roditeljima, školama i cjelokupnom obrazovnom sustavu. Podatci dobiveni nacionalnim ispitima često se iz tog razloga koriste i kao svojevrsni dijagnostički postupak iz čijih rezultata je vidljivo koja su područja jače ili slabije strane pojedinog učenika te u kojem pravcu usmjeriti razvoj i daljnje obrazovanje pojedinog učenika. Stoga je važno da svi zajedno radimo na razvoju kulture vrednovanja kako bi rezultati bili korisni u prvom redu za učenike, a potom i za škole i sustav u cjelini. Budući da je vrednovanje ispita u tijeku, dojmovi ocjenjivača govore o tome da se ispitima pristupilo ozbiljno te da su učenici uložili trud u njihovo rješavanje, kaže Filipović.
Škole će dobiti skupne izvještaje, neće znati postignuća pojedinih učenika
Ne radi se samo opća statistika, nego će i sami učenici te njihovi roditelji znati kakav su rezultat ostvarili. Učenici će dobiti informaciju u kojoj se kategoriji postignuća nalaze te koje je značenje postignutog rezultata.
– Škole će dobiti skupne izvještaje za svoje učenike, slične onima koje dobivaju i na ispitima državne mature. Zbog poštivanja Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) Centar nije u mogućnosti školama davati podatke o postignuću pojedinih učenika. Međutim, u sklopu nacionalnih ispita učenici i učitelji također su ispunjavali upitnike. Rezultati upitnika zajedno s rezultatima ispitima pružit će školama obilje podataka koje škole mogu koristiti u svrhu samovrednovanja. Centar će školama pružiti podršku upravo u tom dijelu korištenja podataka kako bi se podigla kvaliteta rada, kaže Filipović.
Zahvalio je i školama koje su sudjelovale u provedbi, dodaje, ravnatelji, koordinatori, učitelji i stručni suradnici uložili su veliki trud da se pokrene sustavna provedba nacionalnih ispita.
– Također zahvaljujemo učenicima koji su ‘probili led’ u pisanju nacionalnih ispita. Vjerujemo da će im to iskustvo biti korisno u nastavku njihovog obrazovanja, zaključuje Filipović.
Ovo nisu posljendji nacionalni ispiti kojoi ove kalendarske godine očekuju osnovnoškolce. Već najesen, od 10. do 12. listopada pisat će ih i učenici petih razreda. Ti će ispiti obuhvaćati ishode i nastavne sadržaje Hrvatskoga jezika, Matematike i Prirode i društva, zaključno sa završetkom 4. razreda.