Učenike u ovoj školi uče pripremati žgance, gibanicu, ali i tortilje: Izdali su i malu kuharicu
Osnovna škola Pokupsko smještena je u istoimenom mjestu u središnjoj Hrvatskoj, a broji oko 115 učenika. Školska zgrada oštećena je u potresu, no to djelatnike i učenike nije obeshrabrilo u tome da njeguju inovativnost i kreativnost. Pa su u školi pokrenuli pomalo nesvakidašnju aktivnost koju su nazvali ‘S kuhačom kroz život’. Kroz nju učenici uče pripremati domaća tradicionalna jela poput žganaca i gibanice, ali i neka iz internacionalnih kuhinja, kao što su tortilje ili pizza. Izdali su i malu džepnu knjižicu recepata, a u izvannastavnu aktivnost uspjeli su ukomponirati i teme iz ekologije i poduzetništva. Ravnateljica škole Štefica Facko Vrban za srednja.hr pojašnjava kako im je sve ovo pošlo za rukom.
Galerija 10 Fotografija
OtvoriŽal za programom domaćinstva među starijim generacijama koje su ga pohađale u školama ne jenjava ni desetljećima nakon što je taj predmet ukinut u školama. Prvenstveno zato što su školarci kroz njega naučili mnoštvo praktičnih stvari koje su ih pripremale za život. No, nekolicina škola provodi slične programe i aktivnosti, a među njima je i Osnovna škola Pokupsko koja je pokrenula izvannastavnu aktivnost ‘S kuhačom kroz život’.
‘Učenicima treba ponuditi neke aktivnosti u kojima će moći biti kreativni’
Krenimo redom, od samog početka ove priče koji je zapravo tužan. Zgrada ove škole stradala je u potresu u prosincu 2020. godine. Nakon toga je školi stigao poziv iz OŠ Tina Ujevića iz Zagreba – osim potrepština za učenike i učitelje OŠ Pokupsko odande stiže i financijska donacija.
– S obzirom na to da smo već mnogo ranije zaključili da učenicima treba ponuditi neke aktivnosti u kojima će moći biti kreativni, steći vještine koje su im potrebne za život, odlučili smo opremiti kuhinju i krenuti s izvannastavnom aktivnosti. Kuhinju nam je pomagao opremiti i mjesni župnik nakon što smo mu izložili svoju ideju. Razrađivali smo program rada u kojem smo željeli spojiti kuharstvo, tradiciju našega kraja, ekologiju i poduzetništvo. Kad smo bili zadovoljni programom, radni naziv ‘Domaćinstvo’ promijenili smo u naziv ‘S kuhačom kroz život’. U vremenu nastajanja aktivnosti jako smo često upotrebljavali izraz ‘škola za život’. Mi smo zaključili da ćemo djecu bolje osposobiti za život s kuhačom u ruci. Presudno je bilo i to što se javio učitelj Tomislav Jelić koji je sudjelovao u pripremi aktivnosti, a sada vrlo zdušno i angažirano u njenom provođenju, priča nam ravnateljica OŠ Pokupsko, Štefica Facko Vrban.
U sklopu programa ‘S kuhačom kroz život’ učenici uče pripremati tradicionalna jela svoga kraja, kao što su, primjerice, žganci s tropom ili gibanica, ali i domaću tjesteninu. No pripremaju i jela iz nekih internacionalnih kuhinja i suvremena jela – tortilje, pizzu, tople sendviče, domaće guste i bistre juhe, granole za doručak, peku fritule, mafine, rade sladoled.
I to nije sve – školarci su naučili i što se sve iz prirodnog okruženja može iskoristiti za prehranu pa su tako radili sirup od maslačka, čips od jabuka, pekmez od šljiva, sušili šljive u dehidratoru, razne guste sokove i sirupe. Uz navedeno, priča nam ravnateljica Facko Vrban, učenike u sklopu ove izvannastavne aktivnosti uče održavati čist radni okoliš, servirati stol, ali i zbrinjavati kuhinjski otpad.
Izdali su i malu džepnu kuharicu
A osim što su usvojili važne životne lekcije, učenici su izdali i malu džepnu kuharicu.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja svake godine raspisuje natječaj vezano uz financiranje izvannastavnih aktivnosti. Mi smo se na natječaj javili sa svojim projektom ‘S kuhačom kroz život’ i dobili 15.000 kuna. Od tih novaca još smo kupili nešto opreme koja nam je bila potrebna, dio novaca iskoristili smo za kupnju namirnica, a dio za izdavanje kuharice. Zaključili smo da je dobro zabilježiti recepte jela koje učenici pripremaju i to iz više razloga. Prije svega da djeca imaju podsjetnik kako samostalno napraviti neko jelo, a drugo da i ostale, koji ne sudjeluju u izvannastavnoj aktivnosti, zainteresiramo za pripremu jela. Sretni smo kad na društvenim mrežama vidimo da je dijete pripremilo nedjeljni ručak za svoju obitelj. Veseli nas i kada nam roditelji kažu da su isprobali neke recepte, priča nam ravnateljica.
Objašnjava i kako u slučaju aktivnosti ‘S kuhačom kroz život’ nije riječ o izbornom programu za koji škola treba imati verificirani program, već o izvannastavnoj aktivnosti koju svaka škola može samostalno osmisliti vodeći brigu o interesima učenika, prostoru, kadrovskim mogućnostima. Pitali smo je i da nam dodatno objasni modele financiranja ovog programa, što bi mogla biti korisna informacija školama i nastavnicima koji žele pokrenuti ovaj program.
– U ranijim odgovorima već smo spomenuli kako smo se snalazili u financiranju, ali isto tako smo spomenuli još jednu komponentu koju smo uvrstili u program. To je poduzetništvo. Neke od svojih proizvoda koji nastaju u školskoj kuhinji učenici plasiraju na tržište putem naše učeničke zadruge Lajdica. Učenici određuju cijenu proizvoda na način da izračunaju koliki je bio trošak za namirnice, koliko je energije potrošeno, kolika je vrijednost rada te zarada. Dobiveni novac polaže se na račun škole i koristi za kupovanje namirnica i potrepština za nove aktivnosti. Od domaćih OPG-ova ponekad dobijemo donacije jagoda, jabuka, lješnjaka, šljiva. Donacijama se u naš rad uključi i mjesni župni ured, pojasnila nam je ravnateljica Frcko Vrban.
‘Učenici pripremaju obroke za svoje ukućane’
Reakcije učenika na ovu izvannastavnu aktivnost, očekivano, poprilično su pozitivne pa je i interes velik. trenutno je uključeno 25 učenika zbog ograničenog kapaciteta kuhinje, a sve što su do sada učenici radili izazvalo je dosta pažnje.
– Ovakve izvannastavne aktivnosti kod učenika bude veliku zainteresiranost jer sve što naprave, uz vodstvo učitelja, jako cijene. Razvijaju vještine koje su im potrebne u svakodnevnom životu. Shvaćaju da kao grupa mogu napraviti mnogo i da su dobra organizacija, raspodjela aktivnosti i dogovor ključni za postizanje dobrih rezultata. Kod učenika se razvijaju elementi financijske pismenosti, a isto tako njeguje se i tradicija našega kraja. Razvrstavanjem kuhinjskog otpada i racionalnim korištenjem prirodnih resursa iz naše okoline razvijamo ekološku svijest kod učenika. Učenici pripremaju obroke za svoje ukućane što nam je pozitivna povratna informacija. Zadovoljstvo učenika i roditelja kao i ostvarenje svih planiranih ishoda motivira i učitelja na još bolji i kreativniji rad, odgovara nam zaključno ravnateljica na pitanje o tome kakve benefite imaju učenici od ovakve izvannastavne aktivnosti.