UNESCO upozorava: Talibani izbrisali 20 godina napretka u obrazovanju, najviše pogođene djevojčice
UNESCO je izrazio zabrinutost zbog trogodišnje talibanske vladavine u Afganistanu koja je rezultirala time da 1,4 milijuna djevojčica ostane bez pristupa srednjoškolskom obrazovanju, čime je izbrisano dvadeset godina napretka. Upozoravaju i na dramatično smanjenje broja djece koja pohađaju osnovnu školu.
UNESCO je ovoga tjedna izrazio zabrinutost zbog učinaka trogodišnje talibanske vladavine u Afganistanu, koja je dovela do ozbiljnog ugrožavanja obrazovnog sustava u zemlji. Prema podacima Agencije UN-a za obrazovanje, znanost i kulturu, najmanje 1,4 milijuna djevojčica ostalo je bez pristupa srednjoškolskom obrazovanju, čime je izbrisano dvadeset godina napretka u obrazovanju.
Djevojčice ne smiju u srednju školu
Uz to, UNESCO upozorava na dramatično smanjenje broja djece koja pohađaju osnovnu školu, s 1,1 milijun manje učenika nego prije talibanskog preuzimanja vlasti u kolovozu 2021. godine. Ovaj trend, kako ističu, povećava rizik od porasta dječjeg rada i ranih brakova, što dodatno pogoršava ionako tešku situaciju u zemlji.
Afganistan je sada jedina zemlja na svijetu u kojoj djevojčicama i ženama nije dopušteno pohađati srednje škole i sveučilišta, a talibanska administracija, koju međunarodna zajednica ne priznaje, provodi politike koje UN opisuje kao ‘rodni apartheid’. Naime, zbog ovih zabrana, gotovo 80 posto djevojčica školske dobi u Afganistanu trenutno nema pravo na obrazovanje.
Problem s de facto vlasti
– UNESCO je uznemiren štetnim posljedicama ove sve masovnije stope napuštanja škole, što bi moglo rezultirati porastom dječjeg rada i ranog sklapanja braka. U samo tri godine, de facto vlasti su gotovo izbrisale dva desetljeća postojanog napretka obrazovanja u Afganistanu, a budućnost cijelog jednog naraštaja sada je u opasnosti. Kao rezultat zabrana koje su nametnule de facto vlasti, najmanje 1,4 milijuna djevojčica namjerno je uskraćeno za pristup srednjoškolskom obrazovanju od 2021., kažu iz UNESCO-a.
Glavna direktorica UNESCO-a, Audrey Azoulay, pozvala je međunarodnu zajednicu na mobilizaciju u cilju ponovnog otvaranja škola i sveučilišta za afganistanske djevojčice i žene. Također, upozorila je da je smanjenje broja studenata za 53 posto od 2021. godine ozbiljan problem koji će utjecati na budući razvoj zemlje, zbog manjka kvalificiranih stručnjaka.
UNESCO je posebno istaknuo zabranu učiteljicama da podučavaju dječake i nedostatak poticaja za roditelje kao glavne razloge pada broja djece u školama. Trenutno je u osnovnim školama u Afganistanu samo 5,7 milijuna djece, što je značajno manje u usporedbi s 6,8 milijuna koliko ih je bilo 2019. godine.