[UŽIVO] Počela je ‘najluđa’ nastavna godina: Pogledajte kako je protekao prvi dan
Prvi je dan nastave u novoj školskoj godini, a ovaj početak drugačiji je nego ikada prije. U jeku epidemije učenike i nastavnike dočekala su nova pravila, od koji su samo neka da nema odmora ni školskog zvona, razredni odjeli ne smiju se miješati s drugima, propisana je distanca između učenika, a u nekim slučajevima na nastavi su obvezne maske. Događanja vezana uz početak nastave pratite uživo na srednja.hr.
17:06h HZJZ donio dodatne upute za organizaciju odmora u školama
Nakon što su dobili mnoštvo upita od građana i djelatnika škola, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavili su dodatne upute za organizaciju odmora u vrtićima i školama. Možete ih vidjeti ovdje.
15:38h U Zagrebu otvorena nova škola
U Zagrebu je ovog ponedjeljka, prvog dana nastave, otvorena nova škola. Riječ je o područnoj osnovnoj školi u Resniku. Imat će četiri razredna odjela, a učenicima su na raspolaganju četiri učionice i sportska dvorana. Izgradnjom škole učenici više neće morati putovati u okolne škole na Pešćenici, u Petruševcu ili u Kozari Bok.
Galerija 2 Fotografija
Otvori15:24h Prometni kaos ispred škole u zagrebačkom kvartu: ‘Ovako izgleda svako jutro kad učenici krenu u školu’
Roditelji učenika OŠ Šestine već godinama imaju veliki problem prilikom dovoženja svoje djece u školu. Jedna majka objavila je na Facebooku video iz kojeg je razvidno kako su prometnice oko škole potpuno blokirane te napomenula kako već godinama upozoravaju Grad na to, ali problem nitko ne riješava.
– Ovako vam to izgleda svako jutro kada učenik krene u OŠ Šestine. Ako pogledate na karti ulicu Podrebrenica, svima će biti jasno da to nije cesta ni za biciklističku stazu, a kamoli za veliku osnovnu školu i prekoputa nje vrtić… kukali smo, molili i zvali, no GRADU to ništa ne znači. Ipak su to samo klinci!!! Sutra u 8h navodno dolazi policija, no to je sutra jer je srećom neki roditelj imao frenda od frenda pa će frend poslati frenda. Inače i sutra bi izgledalo ovako! Drage kolege, molim vas pokucajte vi na koja vrata jer mi roditelji učenika OŠ Šestine u Zagrebu više ne znamo koja, napisala je majka učenika OŠ Šestine na Facebooku.
14:25h CARNET: Otklonjene su poteškoće
Jutros je došlo do poteškoća u korištenju dijela CARNET-ovih usluga, između ostaloga, nije bilo moguće pristupiti web stranicama pojedinih škola te e-Matici. Iz CARNET-a javljaju kako su poteškoće otklonjene.
– Poštovani korisnici, otklonjene su poteškoće u pristupu CARNET-ovim usluga i e-Matici. Ispričavamo se svim korisnicima koji su imali poteškoća u korištenju naših usluga i zahvaljujemo na razumijevanju, poručili su iz CERNET-a.
13:50h Vijesti o maturi pratite na posebnoj Facebook stranici i u grupi
U klupe je danas sjela i nova generacija maturanata. Kao i prethodnih godina, najnovije vijesti o državnoj maturi možete pratiti na srednja.hr, ali i putem naše neove Facebook stranice Maturanti 2021. te u grupi Maturanti 2020./2021.
Za maturu se možete pripremati i putem našeg sustava kvizovi.srednja.hr, kroz pitanja s prošlih državnih matura.
13:12h Škola Trećem kreće sljedećeg tjedna
HRT se pohvalio kako je sve spremno za početak nastave na Trećem. Škola na Trećem na televizijske ekrane vraća se 14. rujna. S HRT-a ističu i da su unaprijedili Juhuhu, mobilnu aplikaciju za najmlađe. Više čitajte na poveznici.
12:05h Pale stranice pojedinih škola
Osim pristupa e-Matici, učenici, roditelji i nastavnici ne mogu pristupiti web stranicama pojedinih škola koje se nalaze na domeni skole.hr. U trenutnim okolnostima to je posebno problematično, budući da su škole na svojim web stranicama objavljivale upute vezane uz organizaciju nastave usklađene s epidemiološkim mjerama. Mnoge škole na svojim su web stranicama objavile i rasporede kojih bi se učenici strogo morali pridržavati kako se skupine ne bi miješale.
11:59h U izloaciji oko tisuću mlađih od 18 godina
Ministar Fuchs danas je za N1 televiziju komentirao odgodu nastave u pojedinim školama.
– Došlo je do problema kod nastavnika i nenastavnog osoblja koji su bili u bliskom kontaktu sa zaraženima pa su stavljeni u samoizolaciju. Zato su neke škole zbog kadra morale odgoditi početak pa će neke kasniti tjedan dana, rekao je ministar.
Na pitanje novinarke N1 vidi li nastavu u školama za mjesec dana po C modelu, odnosno u potpunosti online, kaže da ne vidi, osim ako dođe do znatnog pogoršanja situacije.
– Ne. Scenarij po C modelu, ako ga izglasa Vlada, to znači da se situacija pogoršala do te mjere da nam prijeti lockdown. U ovome trenutku najveći broj škola funkcionira po A modelu, tek nekoliko po B modelu, rekao je Fuchs.
Rekao je da je oko 1.000 djece, odnosno osoba do 18 godina, trenutno u izolaciji.
11:44h Otežan pristup CARNET-ovim uslugama
Već prvog dana nastave javljaju se poteškoće u korištenju određenih CARNET-ovih usluga.
– Poštovani korisnici, zbog ispada dijela diskovne infrastrukture trenutačno je otežan pristup određenim CARNET-ovim uslugama i e-Matici. Ispričavamo se korisnicima zbog nastalih neugodnosti te ubrzano radimo na otklanjanju navedenih poteškoća, poručili su iz CARNET-a.
11:26h Ministar Fuchs uputio pismo učenicima, ravnateljima i nastavnicima
Ministar znanosti i obrazovanja, Radovan Fuchs, uputio je pismo učenicima naprvi dan nastave. Pismo ministra u nastavku pročitajte u cijelosti:
Drage učenice i učenici, zadovoljstvo mi je što vas mogu pozdraviti na početku ove nastavne godine te vam zaželjeti dobrodošlicu u školu. Želim vam školovanje koje će vas svaki dan obogaćivati znanjem i međusobnim razumijevanjem, školsko ozračje protkano prijateljstvom i poštovanjem te učitelje i nastavnike koji će vam, zajedno s roditeljima, svojim primjerom biti istinska potpora u učenju i u izboru ispravnoga puta.
S početkom nove nastavne godine brigu i odgovornost udružujemo i s roditeljima/skrbnicima za sigurnost i zdravlje njihove djece – naših učenika. Želimo tu uzajamnost i to zajedništvo prema našoj djeci i učenicima temeljiti na međusobnom prihvaćanju i poštovanju.
Pozdravljam ravnateljice i ravnatelje koji su lice škole i u čije organizacijske sposobnosti duboko vjerujemo. Oni su ti koji zajedno sa svojim najbližim suradnicima stvaraju uvjete za kvalitetan odgojno-obrazovni rad u školama. Nadam se da će ove godine biti na visokom zadatku i u organizacijskom smislu spremno odgovoriti svim izazovima s kojima ćemo se u ovoj nastavnoj godini susretati.
Pozdravljam učiteljice i učitelje, nastavnice i nastavnike i stručne suradnice i suradnike koji su, zajedno s ravnateljicama i ravnateljima, nositelji i promicatelji pozitivnih promjena u školama. Vi ste ti koji djeci i učenicima otvarate životne vidike, podučavate ih novim znanjima, odgajate ih da postanu cjelovite osobe te uzorni građani, dobra djeca svojih roditelja i iskreni prijatelji. Vjerujemo u vašu intrinzičnu motiviranost.
Pozdravljam i nenastavno osoblje u školama koje u ovoj nastavnoj godini ima važnu ulogu, posebice u provođenju mjera HZJZ-a i preporuka Ministarstva, u smislu stvaranja pretpostavki za siguran boravak i rad u školi.
S vama dijelimo odgovornost za sve postavljene ciljeve jer smo zajedno pokazali da uz predanost ciljevima uspjeh neće izostati.
Ministarstvo će vam i ove godine, zajedno s agencijama sustava, pružati stručnu potporu jer samo zajedničkim radom možemo stvarati uvjete za školu koja uči. Neka nas u našim zadaćama nadahnjuju pozitivne strane povratka u školu (kao što su susreti s prijateljima, igra, učenje i stjecanje novog znanja), kao i saznanje da je školsko okružje prirodno okružje ključno za razvoj i osobni integritet djece i učenika u kojem se oni osjećaju najbolje.
Obraćam se i građankama i građanima Republike Hrvatske jer je, s obzirom na epidemiološku situaciju, u očuvanju sebe i zajednice zdravima bitno ponašanje svakog od nas, kako u školi tako i izvan škole. Budimo svjesni promjena koje vidimo u svakodnevnom životu i ne doživljavajmo ih kao prepreke, već kao izazov. Pridržavanjem uputa i mjera štitimo zdravlje djece/učenika, odgojno-obrazovnih radnika i svih zaposlenika u odgojno-obrazovnoj ustanovi, a neizravno i zdravlje svojih obitelji i građana Republike Hrvatske.
Uz sinergiju i zajedništvo, učinimo naš odgojno-obrazovni sustav zdravim, sigurnim i snažnim.
Budimo i ostanimo odgovorni!
U tom ozračju svima nama želim poticajno okružje te uspješnu novu nastavnu godinu!
11:08h GOOD inicijativa: I u uvjetima epidemije nužno svima osigurati dostupno i kvalitetno obrazovanje
GOOD inicijativa upozorila je uoči početka nastave kako su dugogodišnji nerješavani problemi obrazovnog sustava, dodatno opterećeni zdravstvenim, ekonomskim i socijalnim rizicima koje donosi pandemija. Ističu i kako Ministarstvo odugovlačenjem donošenja mjera nije osiguralo dovoljno vremena za pripremu nastave, a ni sredstva koja bi smanjila nejednake uvjete u školama i nastavi na daljinu, što će ostaviti dugoročne posljedice po učenice i učenike, upozorava GOOD inicijativa.
– Prošlu izrazito zahtjevnu školsku godinu su odgojno obrazovni radnici i radnice, učenici i učenice, iznijeli suočeni s potpuno novim načinom rada. To je zahtijevalo brzu prilagodbu u uvjetima nedostatka opreme, stručne podrške i jasnih uputa za rad. U ovu školsku godinu ulazimo s iskustvom prošle, ali i s istim izazovima: kako u uvjetima epidemije svima osigurati dostupno i kvalitetno obrazovanje za sve na svim razinama. Ipak, Ministarstvo znanosti i obrazovanja je objavom modela i preporuka samo osam dana prije početka škole ponovno propustilo pravovremeno dati okvir za organizaciju odgojno-obrazovnog procesa i osigurati vrijeme za prilagodbu školama, djeci i roditeljima, poručuju iz GOOD inicijative.
Naglašavaju kako modeli i preporuke Ministarstva znanosti i obrazovanja daju vrlo malo smjernica o prilagodbi sadržaja nastave.
– Izuzev epidemioloških uputa da se izvođenje nastave odvija bez miješanja učenika različitih razrednih odjela ili na daljinu Ministarstvo nije dalo dodatne smjernice za rad s darovitim učenicama i učenicima i onima s teškoćama u razvoju, kao i za izvođenje nastave učenja hrvatskog jezika za one koji ne znaju ili nedostatno znaju hrvatski jezik. Time se riskira ponavljanje situacije u kojoj je ranjivim skupinama djece otežan pristup nastavi, pogotovo u modelu nastave na daljinu. Imperativ je svakoj učenici, učeniku, učiteljici i učitelju osigurati pristup internetu i opremu za rad te hitno prilagoditi sadržaj nastave na daljinu za djecu inojezičare i djecu s teškoćama u razvoju, uključujući i program Škole na Trećem, kažu iz GOOD inicijative.
Uz navedeno, naglašavju i kako je potrebno da MZO hitno prilagodi kurikulume i ujednači očekivane ishode obrazovanja, posebno zato što dio škola kreće sa skraćenim satima, dio s mješovitim modelom nastave, a za neke oblike nastave će se sigurno provoditi i nastava na daljinu.
– Naime, ove školske godine, škole same odabiru i prilagođavaju organizaciju nastave prema predviđenim modelima rada, što je u situaciji neujednačenih materijalnih i infrastrukturnih uvjeta dobro rješenje. Ostaje nejasno što provedba online i nastave u učionici znači za opterećenje obrazovnih radnika, odnosno hoće li neki nastavnici raditi i nastavu u učionici i od kuće te kako će osnivači škola i ministarstvo riješiti problem eventualnog nedostatka nastavnika i prekovremeni rad. Nedostatak sustavnog i učinkovitog ulaganja u nastavnike kao nositelje odgojno-obrazovnog procesa, uz neujednačenu infrastrukturu i nedostatnu opremljenost škola, još jednom se pokazuju ključnim preprekama za ostvarivanje jednakog pristupa i kvalitete obrazovanja za sve učenike. Situacija u kojoj se mijenja organizacija rada u školama ujedno je i prilika za promjene u cijelom odgojno-obrazovnom sustavu. Iako je građanska, medijska i politička pismenost djece i mladih u krizama koje se nižu potrebna više nego ikad, Građanski odgoj i obrazovanje i dalje je marginaliziran i nije sustavno i kvalitetno uveden u škole. Stoga je nužno čim prije ga uvesti kao nastavni predmet u osnovne i srednje škole i kao interdisciplinarni sadržaj na fakultetima te provesti Cjelovitu kurikularnu reformu, upozoravaju iz GOOD inicijative uz izražavanje želje za uspješnim početkom nastave učenicima i prosvjetnim djelatnicima.
10:31h Učenici u čijim školama nije osigurana distanca nastavu pohađaju pod maskama
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
9:56h Fuchs: Dvije škole odgodile početak nastave, osam se moralo ‘prebaciti’ online
U emisiji ‘U mreži prvog’ na HRT-u, ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs, zamjenica ravnatelja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Ivana Pavić Šimetin, te ravnateljica i učiteljica razredne nastave u osnovnoj školi Izidora Kršnjavoga Lidija Sosa Šimenc i Ljerkica Vinković.
– Osam škola krenulo je s online nastavom, dvije su odgodile početak nastave, a ostale će početi po B, odnosno C modelu. B model je mješoviti u kojem se dio nastave izvodi u razredu, a drugi dio učenika je kod kuće i prati nastavu pomoću digitalnih materijala. Ta se djeca kasnije rotiraju, rekao je ministar za HRT i dodao kako je C model onaj u kojem sva djeca prate nastavu od kuće.
Ministar je istaknuo kako je C model najnepovoljniji, ali da će se o modelima nastave odlučivati ovisno o epidemiološkoj situaciji u nekom mjestu ili županiji. Pavić Šimetin kazala je da, ako nisu kod kuće, za djecu je najbolje i najsigurnije mjesto biti u školi.
– Situacija nije idealna, ali tako dugo dok škola bude mogla održavati nastavu u učionicama, to se treba primjenjivati zato što je to najbolje za djecu, rekla je i dodala kako se sigurno zna da djeca ne dobivaju teži oblik bolesti, te da su ona vrlo često bez simptoma ili ti simptomi sliče blagoj prehladi.
Napomenula je i kako su djeca vrlo rijetko širitelji zaraze prema odraslima te da se od tristotinjak pozitivne djece u Hrvatskoj, samo dva puta virus prenio na odrasle. Ravnateljica Sosa Šimenc je istaknula kako se osnovna škola Izidora Kršnjavog prilagodila preporukama ministarstva, te kako je velika odgovornost na cijelom sustavu, kako se mora pokazati veliko zajedništvo i poštovati struka.
– Najveći izazov je bila organizacija sprovođenja epidemioloških mjera. Zahtjevno je bilo napraviti raspored s blokovskim satima i vidjet ćemo kako će to funkcionirati i kako će to djeca moći izdržati, rekla je i dodala kako su spremni slušati reakcije djece, roditelja i učitelja.
Učiteljica Vinković ističe kako djeca u nižim razredima ne trebaju nositi maske, a učitelji će ih nositi na hodniku.
– Upravo gledam svoj razred koji nisam vidjela već šest mjeseci. Djeca su sretna, a to je ono najvažnije. Moram reći da sam i ja strašno uzbuđena i sretna, istaknula je.
Sosa Šimenc je rekla kako je njena škola stradala u potresu, ali kako su se uspjele sanirati štete. Naglasila je kako će škola u svoj prostor primiti potresom pogođenu osnovnu školu Petar Zrinski, njihovih sedam razreda, a to je 164 učenika. Ministar je kazao kako je siguran da će se sve preporuke u školama poštovati. Potpisan je protokol o tome što je činiti, ako neko dijete ili učitelj razvije simptome bolesti.
– Izrazito je važno da roditelji, svako jutro ili prije početka nastave te prije spavanja, mjere djetetu temperaturu kako bi bili sigurni da dijete nije bolesno. To je važna metoda kojom ćemo spriječiti dolazak bolesne djece u školu, rekla je Pavić Šimetin.
Naglasila je da ako dijete razvije simptome bolesti protokol nalaže, ako se radi o jednom djetetu, da se ono izolira u posebnu prostoriju i pozivaju se roditelji da dođu po njega, zove se liječnik i postupa se prema preporukama liječnika.
– Ako se radi o više od dvoje djece u istom razredu, tada se zove epidemiolog, odnosno školski liječnik nadležan za školu i slijede se njihove upute. Te upute će sada biti takve da cijeli razred ide kući, rekla je.
Na pitanje što će se dogoditi kada virus uđe u škole s obzirom na nastavnički kadar kojeg i ovako ima premalo, ministar je odgovorio kako će to biti lakše riješiti u razrednoj nastavi nego u predmetnoj.
9:42h Predsjednik Zoran Milanović poslao poruku učenicima i nastavnicima
Predsjednik Republike Hratske, Zoran Milanović, prvog je dana nastave uputio videoporuku učenicima, nastavnicima i roditeljima.
Dragi roditelji, nastavnice i nastavnici, a posebno učenice i učenici. Prvi je dan još jedne školske godine, ali toliko drugačiji od svih do sada. Baš zato želim istaknuti kako je jako važno da se djeca vraćaju u školske klupe. Djeci je mjesto u školama koje ništa ne može zamijeniti. U ovoj situaciji ključno je osigurati, ne samo sve odgojno-obrazovne potrebe djece, nego i zaštitu njihova zdravlja. Svi sudionici odgojno-obrazovnog procesa trebaju biti tolerantniji u novim uvjetima u kojima se učenici, nastavnici i roditelji nalaze. Fizički boravak u školama nezamjenjiv je način obrazovanja i uz svu prednost tehnologije i sve što ona pruža ostaje jedini način cjelovitog formiranja djece i mladih. Kao društvo uspijevamo se nositi s epidemijom svjetskih razmjera i uvjeren sam kako u svima nama ima čvrstine i odgovornosti da odgojno-obrazovni sustav održimo cjelovitim i sigurnim, poručio je Milanović.
9:31h Upute za provedbu nastave i odgovori na važna pitanja
Nastavni proces će se zbog epidemije odvijati prema posebnim epidemiološkim uputama koje je izradio Hrvatski zavod za javno zdravstvo u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja. U školama mnogih županija nastavni su sati skraćeni za pet minuta. Prema naputku HZJZ-a, maske nisu obavezne za učenike od 1. do 4. razreda OŠ, a za one od 5. do 8. i za srednjoškolce nisu obavezne samo ako je osigurana propisana distanca među učenicima od 1,5 odnosno dva metra. U mnogim slučajevima škole nisu bile u mogućnosti osigurati tu distancu, pa će učenici i učitelji morati nositi maske. Također, nema odmora i školskog zvona, a učenici različitih razrednih odjela ne smiju se miješati. Na ovoj poveznici možete pronaći upute HZJZ-a, a na linku se nalazi veliki vodič s pitanjima i odgovorima za školsku godinu 2020./2021.
9:28h Kalendar školske godine s praznicima za 2020./2021. možete vidjeti ovdje.