Varate se ako mislite da gimnazijalci ne mogu na praksu: Ova Zaklada pomaže učenicima u odluci oko budućeg zanimanja
Učenici završnih razreda srednjih škola, a pogotovo gimnazija, nerijetko teško odlučuju koje je zanimanje najbolje za njih. Veliki razlog leži u tome što većina njih nije upoznata s realnim svijetom rada i ne zna što ih ondje očekuje. Tu u pomoć uskače zaklada Znanje na djelu, koja kroz svoje djelovanje potiče povezivanje obrazovanja i gospodarstva te učenicima pomaže oko donošenja odluke o budućem zanimanju. Upravo zahvaljujući programu Zaklade, jedna je gimnazijalka dobila priliku kakvu nikada ne bi imala – odlazak na mini praksu u Klinički bolnički centar.
Zaklada Znanje na djelu osnovana je na inicijativu istaknutih članova poslovne zajednice povezanih sa zemljama njemačkog govornog područja. Kako kažu iz Zaklade, to su vrhunski gospodarstvenici koji su željeli potaknuti promjene, pogotovo u sferi obrazovanja, jer su kroz iskustvo uočili da u Hrvatskoj obrazovanje nije dovoljno usklađeno s potrebama tržišta rada.
– Sve njih je okupila dr. Caroline Hornstein Tomić, znanstvenica s njemačkim i hrvatskim iskustvom te jedna od osnivačica Znanja na djelu. Zaklada je prisutna na brojnim konferencijama u Hrvatskoj, ali i inozemstvu, a partner je i velikog europskog projekta EDU-LAB. Iz razgovora s djelatnicima škola te zastupnicima gospodarstva, jasno je da obrazovni sustav ne prati u dovoljnoj mjeri potrebe tržišta. Djeca se obrazuju za poslove koji, u trenutku kada oni upisuju prvi razred srednje škole, ili pak fakultet, još niti ne postoje. Dakle svakako treba proširiti spektar znanja mladih te ih učiniti brzo prilagodljivima za sve buduće potrebe, kaže nam Daška Domljan, voditeljica razvoja programa zaklade Znanje na djelu.
Priprema mladih za razvoj karijere u Hrvatskoj
Zadaća Zaklade poticanje je raznih programa povezivanja obrazovanja i gospodarstva, sa željom da budu platforma koja povezuje učenike i nastavnike s realnim svijetom rada.
– Učenici i nastavnici dobivaju priliku da se izravno uvjere koje kompetencije i znanja su potrebne i na koji način škola može pripremiti mlade ljude za razvoj karijere u Hrvatskoj. Znanje na djelu ima ono što obrazovnim institucijama često nedostaje, a to je mreža partnera iz poslovne zajednice, smatra Domljan.
Obrazovanje i gospodarstvo povezuju putem svoja tri programa. Program STEM. Rastem. Istražujem. popularizira znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku. Namijenjen i učenicima i nastavnicima, a održava se u svibnju u suradnji s Institutom Ruđer Bošković. Već godinama Zaklada provodi i program Spajamo znanje, stvaramo iskustvo, putem kojeg cijeli razredi i veće grupe također odlaze u poduzeća. Tako su, primjerice, nedavno učenike turističkih smjerova vodili u Valamar hotel u Poreču. U sklopu programa Pogledaj. Probaj. Doživi., pojedini učenici odlaze na mini prakse u razna poduzeća. Partneri ovog projekta mali su arhitektonski uredi, bolnice, ali i velika poduzeća poput Plive ili Boscha, što bi značilo da program učenicima uistinu pruža raznoliki prikaz svijeta rada.
– Učenici u sklopu svih naših programa mogu iz prve ruke doživjeti što znači usluga u hotelu, kako se kemija i fizika primjenjuju u gospodarstvu te kako točno izgleda radni dan liječnika, pojašnjava Domljan.
Pogledaj. Probaj. Doživi.
Posljednje spomenuti program, Pogledaj. Probaj. Doživi., posebno je zanimljiv među učenicima koji su još uvijek neodlučni oko svog budućeg zanimanja, budući da je pokrenut s ciljem da im pomogne upravo oko te odluke.
– Često je upravo boravak u poduzeću prekretnica za polaznike naših programa. Evo, upravo je prošli tjedan, nakon boravka u odvjetničkom uredu, jedna gimnazijalka izjavila da je znala da želi biti odvjetnik, ali da je tek sad u to sto posto sigurna. Program se održava već četvrtu godinu za redom i prošlo ga je već oko 300 učenika. Zanimljivo je to da nisu samo učenici zadovoljni već nam se nakon prakse javljaju i poslodavci koji kažu da im je posjet učenika bio potpuno osvježenje te da žele sljedeće godine još više posjeta u svojoj tvrtki, kaže Domljan.
Ovaj korisni program za učenike je u potpunosti besplatan, a prvenstveno osmišljen za učenike trećih razreda srednje škole jer je upravo taj razred prekretnica za odabir budućeg zanimanja, odnosno fakulteta.
– Znanje na djelu već godinama surađuje s nekoliko gimnazija u Zagrebu čiji se učenici prijavljuju prvo na radionicu Skok u budućnost, a potom i na nastavak programa odnosno prakse u poduzećima. Svake se godine broj zainteresiranih gimnazija, odnosno učenika, povećava, no zbog ograničenih financijskih sredstava možemo udovoljiti samo djelu zainteresiranih. Ove je godine, primjerice, radionici prisustvovalo 135 učenika iz šest gimnazija. Ovo prilikom pozivamo sve potencijalne financijske partnere da se jave jer čak i s malom donacijom možemo uključiti još učenika u program, napominje Domljan.
Gimnazijalka na mini-praksi u Kliničkom bolničkom centru
Jedna od polaznica programa Pogledaj. Probaj. Doživi., bila je i učenica V. gimnazije Zagreb, Sara Delić. Kao gimnazijalka nema priliku za odlazak na praksu, ali na ovaj način ju je dobila.
– Zanima me područje medicine i željela bih svoje znanje u budućnosti usavršavati na tom području, stoga mi je ova dvodnevna praksa bila iznimno bitna i poučna te nadasve zanimljiva. Dva sam radna dana provela s kirurzima na Odjelu dječje kirurgije zagrebačkog KBC-a te sam bila potpuno uključena u sve njihove aktivnosti. Vizita, ambulante, operacijske sale, hitni prijemi… svega je tu bilo i sve ljepše i intrigantnije jedno od drugog, kaže nam Sara.
I više je nego zadovoljna onime što je tijekom ove mini-prakse vidjela i s informacijama koje je tako uspjela prikupiti.
– Smatram kako je svim mladim osobama iznimno korisno uključiti se u informativne projekte gdje će moći pobliže otkriti žele li zaista svoje obrazovanje okrenuti u smjeru u kojem su namjeravali, te ako da, u sklopu tih istih programa mogu samo produbiti ljubav i zanimanje prema određenom području, dodaje.
Kaže kako joj je ovaj program proširio znanje pisanja životopisa, a naučila je puno toga i o razgovoru s poslodavcem. Ono što je najvažnije, program joj je omogućio odabir probnog radnog mjesta, gdje mogla promatrati i sudjelovati u aktivnostima okruženja u kakvom jednoga dana želi raditi.
– Smatram kako je moj posjet KBC-u bio iznimno koristan i edukativno važan dio moga školovanja, jer sam tijekom dva dana stekla velik dojam o radnom okruženju i organizaciji rada na području u kojem želim usavršavati svoje obrazovanje. Tijekom posjeta sam mogla iz prve ruke saznati, barem djelomično, što to zapravo znači brinuti o nekome i davati sve od sebe kako bismo pomogli drugima. Naučila sam kako je bitno biti efikasan i brz u svome poslu, no najbitnije što sam spoznala upravo je važnost komunikacije u svakodnevici te koliko je bitno slušati i čuti osobu s kojom razgovarate, zaključuje Sara čiji je životni san postati kirurginja, a zahvaljujući ovom programu u taj san još je sigurnija.