Veselje u cjelodnevnoj školi, osmaši rasturili nacionalne ispite: ‘Eksperimentalni program nam pruža priliku’
Nacionalni ispiti su sjajno prošli za osmaše koji idu u dvije osnovne škole kojima je osnivač Grad Krapina i koji su sveukupno najbolje napisali nacionalne ispite u usporedbi s drugim gradovima u Hrvatskoj. Ravnateljica Osnovne škole Augusta Cesarca Krapina, Matilda Juričev Žigman, istaknula je da njena škola sudjeluje u eksperimentu cjelodnevne nastave te da njeni učenici usvajaju gradivo kroz razne metode učenja. Nacionalni prosjek smatra preniskim, ali je svjesna da nemaju svi učenici jednake mogućnosti za obrazovanje i pisanje nacionalnih ispita. Iako se zalaže da bi se nacionalni ispiti trebali ocjenjivati, napominje da osmaši u tom slučaju ne bi trebali pisati osam ispita kao sada.
Dok gradovi i županije kao osnivači osnovnih škola još čekaju rezultate svojih škola na nacionalnim ispitima u odnosu s nacionalnim prosjecima, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), već je javnosti predstavio nacionalne prosjeke učenika četvrtih i osmih razreda koji su pisali ove ispite koji se ne ocjenjuju, ali bi trebali pokazati koliko su učenici usvojili školsko znanje.
Ključ uspjeha? ‘Učitelji su najbitniji’
Kao što je već poznato, nacionalni ispiti provjeravaju znanje osmaša iz osam predmeta: Hrvatskog jezika, Matematike, prvog stranog jezika, Povijesti, Geografije, Biologije, Kemije i Fizike. Gradovi i županije su rangirani kao osnivači zasebno po predmetima, ali i po sveukupnom zbroju svih predmeta. Kada je riječ o osmim razredima, nacionalne ispite su najbolje napisali učenici osnovnih škola kojima je osnivač Grad Krapina. Dok je nacionalni prosjek osmaša prema gradovima 50,7 posto, učenici iz Krapine su na vrhu s 57,5 posto točne riješenosti nacionalnih ispita. Slijede ih škole kojima su osnivači Grad Zagreb (56,8) te Grad Dubrovnik (56,1). Gradska vlast u Krapini osnivač je dvije osnovne škole: OŠ ‘Ljudevit Gaj’ Krapina koja nije odgovorila na naš upit i Osnovna škola Augusta Cesarca, Krapina.
Matilda Juričev Žigman, ravnateljica OŠ Augusta Cesarca, Krapina, itekako je zadovoljna znanjem koje su učenici pokazali u ovakvom postotku. Priznala je i da možda nisu očekivali ove rezultate s obzirom na to da se nacionalni ispiti ne ocjenjuju pa ih učenici pišu opušteno, nego ispite za koje dobivaju ocjenu. Ipak, kaže a su rezultati bili ugodno iznenađenje.
– Ključ uspjeha, ne samo kod nas nego i u svim ostalim školama je naravno stručna zastupljenost učitelja, oni su najbitniji. Vrlo je teško raditi kad vam nema tko nositi nastavu. Odlična suradnja s roditeljima, velika podrška Grada Krapine kao osnivača, jako dobra suradnja među našim školama i naravno dobri učenici koji žele usvajati nova znanja, sažela je Juričev Žigman sve što smatra ključnim elementima dobrih rezultata.
‘Cjelodnevna škola nam pomaže da ostvarimo ciljeve’
Dodala je i da se učenicima kurikulum nastavnih predmeta treba približiti kroz razne metode učenja i poučavanja, a smatra i da njena škola ima još jednu prednost koju nemaju svi. Naime, OŠ Augusta Cesarca ima cjelodnevnu nastavu te naša sugovornica ističe time učenici dobili mogućnosti koje nemaju škole koje ne sudjeluju u ovom eksperimentalnom programu.
Na tom tragu, naša nam sugovornica govori da bi škole za bolje rezultate na nacionalnim ispitima trebali jačati kapacitete učitelja i stručnih suradnika putem stručnih usavršavanja. Time bi se, kaže nam Juričev Žigman, kvaliteta i obim nastavnog sadržaja mogao predstaviti na način koji će motivirati učenike.
– Treba poticati učenike na razvoj vještina učenja, učiti kako učiti, na sposobnosti logičnog zaključivanja te primjenu istog. Kroz eksperimentalni program nam se pruža prilika da pomoću dodatnih sati A2 za potporu, potpomognuto i obogaćeno učenje, ostvarimo naše ciljeve u budućnosti, navodi ravnatelja OŠ Augusta Cesarca u Krapini promjene koje ravnatelji mogu raditi dok je promjena kurikuluma u domeni Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.
‘Ovisno o interesima učenika’: Ravnateljica podržava ocjenjivanje nacionalnih ispita, ali…
Upitana općenito o nacionalnom prosjeku, Juričev Žigman smatra da bi on trebao biti bolji. Ali, svjesna je da na njega pored obrazovnog sustava utječu i socioekonomski faktori, podrška obitelji, individualni kapacitet učenika i opće društvene okolnosti pa navodi da nemaju svi isti uvjete za učenje kao i njeni učenici u Krapini.
-Našoj školi rezultati nacionalnih ispita za sada služe kao pokazatelji koliko se dobro radi na određenim područjima. Primjerice, 2022./2023. godine smo imali odlične rezultate smo iz stranih jezika i Hrvatskog jezika dok su ostali predmeti bili u razini nacionalnog prosjeka. Dok smo godine 2023./2024. iz svih predmeta postigli rezultate iznad nacionalnog prosjeka, objasnila je ravnateljica što njoj trenutačno znače rezultati nacionalnih ispita kojima je vrlo zadovoljna.
No, s druge strane, smatra da bi se nacionalni ispiti trebali pisati za ocjenu, pogotovo za osmaše, kad su u pitanju upisi u srednje škole. Ipak, naša sugovornica ističe da u slučaju ocjenjivanja nacionalnih ispita, osmaši ne bi trebali imati ovoliko testova koliko ih imaju sada.
– Ako na državnoj maturi učenici pišu Hrvatski jezik, Matematiku i strani jezik te shodno fakultetu koji upisuju još jedan dodatni, zbog čega i za srednju školu ne bi važilo isto? Naravno, ovisno o interesima učenika, zaključila je Juričev Žigman, čelnica OŠ Augusta Cesarca, Krapina.