Europska komisija predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja se priznaje u svim državama članicama EU. Osim toga, predlažu i da se može polagati sa 17 godina, no da se do 18. treba voziti samo uz pratnju. Vozači početnici imat će probni rok od najmanje dvije godine i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod utjecajem alkohola.
U okviru zakonodavnog paketa o cestovnoj sigurnosti koji bi trebao doprinijeti tome da do 2050. EU bude bez smrti na cestama, Europska komisija predstavila je ažurirane zahtjeve za vozačke dozvole i bolju prekograničnu provedbu propisa u cestovnom prometu. Promjena ima mnogo, a najznačajnije su one koje zahvaćaju mlade vozače.
Naime, Europska komisija želi modernizirati vozačke dozvole. Predlažu, stoga, uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja bi se priznala među svim državama članicama EU, a koju bi bilo lakše produljiti ili zamijeniti, budući da bi se svi postupci trebali odvijati online. Uz digitalnu vozačku na pametnim telefonima, vozači će i dalje moći koristiti onu fizičku, ako im je tako draže.
Mladi će moći voziti sa 17
Ipak, ključni cilj novih pravila neće biti samo uvođenje digitalne vozačke dozvole, već i poboljšanje sigurnosti na cestama. To bi se, prema navodima Europske komisije, trebalo postići sljedećim mjerama.
- Probni rok od najmanje dvije godine za vozače početnike nakon položenog ispita i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod utjecajem alkohola.
- Omogućavanje mladima da polažu ispit i počnu voziti automobile te kamione uz pratnju od 17. godine kako bi stekli vozačko iskustvo. Kada napune 18, mladi vozači moći će voziti samostalno, a moći će se zaposliti i kao profesionalni vozači.
- Prilagodba obuke i testiranja vozača kako bi se bolje pripremili za prisutnost ranjivih sudionika na cesti.
- Ciljanija procjena zdravstvene sposobnosti, uzimajući u obzir napredak u medicinskom liječenju bolesti, kao što je, primjerice, dijabetes.
Iz Europske komisije navode da će ažurirana pravila testiranja vozača uzeti u obzir prijelaz na vozila s nultom emisijom. Konkretnije, kažu da će procijeniti znanja i vještine povezane s naprednim sustavima pomoći u vožnji i drugim automatiziranim tehnologijama. Vozače početnike također će naučiti kako njih stil vožnje utječe na njihove emisije, a dopuštena masa vozila B kategorije prilagodit će se za ona na alternativna goriva.
Oduzmu vam vozačku u RH, oduzmu vam u cijeloj EU
Nadalje, prijedlog se osvrće i na to da je 2019. godine 40 posto prekograničnih prekršaja prošlo nekažnjeno, jer počinitelj nije bio identificiran. Europska komisija to želi riješiti prijedlogom da se nadležnim tijelima omogući pristupim nacionalnim registrima vozačkih dozvola. Time bi se trebali riješiti trenutni nedostatci u suradnji među državama članicama prilikom istrage kaznenih djela, kao što su vožnja pod utjecajem alkohola, prebrza vožnja, neodržavanje dovoljnog razmaka, vožnja u krivom smjeru i drugih.
– Namjenski portal omogućit će građanima jednostavan pristup informacijama o pravilima sigurnosti na cestama koja su na snazi u svakoj državi članici i s vremenom će im omogućiti izravno plaćanje svih kazni, navode iz Europske komisije.
Osim toga, uvest će se novi sustav koji će omogućiti diskvalificiranje vozača na razini cijele EU kada država članica oduzme vozačku zbog prekršaja počinjenog na njezinom teritoriju. Drugim riječima, ako vam u Hrvatskoj oduzmu vozačku dozvolu zbog prebrze vožnje, nećete moći voziti ni u jednoj od zemalja EU. To pokriva teške prekršaje kao što su prekoračenje brzine, vožnje pod utjecajem alkohola ili droge te nanošenje teških tjelesnih ozljeda ili smrti kao posljedica bilo kojeg od navedenih prekršaja.
Prijedloge će razmotriti Europski parlament i Vijeće u redovnom zakonodavnom postupku. Još neke zanimljive informacije, dostupne su u informativnom letku Europske komisije kojeg prilažemo u nastavku.