Zagrebački Ruđer ide ukorak s tehnološkim napretkom: Školuju tehničare za računalstvo po novom planu i programu
Tehnička škola Ruđera Boškovića u Zagrebu od ove školske godine obrazuje jedno razredno odjeljenje tehničara za računalstvo po novom planu i programu. Radi se o IPA projektu čiji nositelj je navedena škola, a partneri su im Visoka škola Algebra te srednje tehničke škole u Splitu, Krapini i Čakovcu koje u svojoj ponudi imaju smjer tehničar za računalstvo. Razgovarali smo sa srednjoškolskim profesorom i predavačem na Visokoj školi za primijenjeno računarstvo Milanom Koraćem na čiju je inicijativu pokrenut IPA projekt. Otkrio nam je kako je i zašto nastao novi program spomenutog smjera, kakve su reakcije učenika, profesora, ali i očekivanja poslodavaca.
Na inicijativu profesora Milana Koraća i uz potporu Mislava Balkovića, dekana Visoke škole Algebre, nekoliko srednjih škola u Hrvatskoj ove je godine započelo sa školovanjem tehničara za računlastvo po novom planu i programu što je rezultat realizacije IPA projekta. Nositelj Projekta pod nazivom ‘Stvaranje novih mogućnosti za gospodarstvo utemeljeno na znanju u području ICT-a’ je Tehnička škola Ruđera Boškovića u Zagrebu, no po naputku iz Europske unije, uz Algebru su morali obuhvatiti još nekoliko srednjih škola.
Stoga se od rujna u Zagrebačkom Ruđeru, Srednjoj školi Krapina i Čakovec školuje po jedan razred tehničara za računalstvo po novom kurikulumu. U razgovoru s profesorom Koraćem doznali smo kako je došao na ideju prijavljivanja projekta, zašto je bilo potrebno ‘modernizrati’ navedeni smjer te kako su njegove kolege, ali i učenici reagirali na novi plan i program.
Ravnateljica objeručke prihvatila IPA projekt
Dio profesora opirao se nadogradnjama i novim programima
– U Ruđeru predajem od 1991. godine i već sam tad zamijetio kako plan i program stručnih predmeta nije u suglasju s tehnološkim vremenom. Na moju inicijativu, u nekoliko navrata su tadašnji Zavod za školstvo i Ministarstvo obrazovanja nadograđivali planove i programe, no nisu mogli puno napraviti. Nesrazmjer između najnovjih računalnih tehnologija i plana i programa bio je sve zamjetniji za mlađe generacije koje su za novije tehnologije znale i prije dolaska u našu školu, objašnjava profesor Korać koji uz rad u Tehničkoj školi Ruđera Boškovića predaje i na Algebri.
Dodao je kako je drugi problem bio činjenica da su se učenici na smjeru tehničar za računalstvo tek u četvrtom razredu susretali sa stručnim predmetima, što je za mnoge od njih bilo veliko razočaranje kad su shvatili da im je do zadnje godine smjer identičan tehničaru za elektroniku.
– Pokušavao sam ponovno malo jačim nadogradnjama napraviti izmjene, ali sam nailazio na otpor i od onih koji odlučuju i od profesora koji su trebali predavati. Potonje je značilo novo učenje, novi rad i zapravo više posla za njih,a meni je jasno da je puno lakše kad imaš nastavne pripreme i kad po istima radiš 10-15 godina, stoga smo dekan Balković i ja pokrenuli IPA projekt u sklopu kojega smo napravili novi kurikulum za tehničare za računalstvo.
Stručni predmeti od prvog razreda, uz podebljane matematike i fizike
Na samom projektu radovi su započeli prije tri godine, a MZOS je ove godine odobrio upis učenika i izvođenje nastave po novom kurikulumu, dok se pet odjeljena i dalje obrazuje po starom programu. Također su već sad dali odobrenje i da se u rujnu upiše sljedeća generacija od 28 učenika koji će se školovati po novom planu i programu.
Za svaki predmet definirali ishode učenja
Kao nositeljima projekta, Tehničkoj školi Ruđera Boškovića pripao je najveći dio posla, ali i opreme potrebne za izvođenje nastave.
– Trebali smo napraviti posve novi koncept, a njegova osnova je bila da se poveća broj strukovnih predmeta i da se zastarjeli predmeti zamijene novima. Napravili smo koncept da se već od prvog razreda krene sa stručnim dijelom pazeći da se pokrije sklopovski i programski dio. Kod izbornih, pak, predmeta učenici se mogu opredijeliti za programere ili sistemaše, pojasnio nam je profesor Milan Korać na kojem principu je zasnovan novi plan i program.
Nastavio je kako su prilikom izrade novog kurikuluma izmjenama zašli i u općeobrazovne predmete tako što su povećali satnicu matematike i fizike te da su i tada neke kolege profesori iskazali svoje nezadovoljstvo.
S edukacijama prestali zbog nedostatka sredstava
U sklopu IPA projekta inicijatori su morali napisati nekoliko udžbenika i kompletnih nastavnih materijala, prezentacije, pitanja za provjeru i slično. U zagrebačkom Ruđeru su se uvijek održavale i edukacije te seminari za profesore, no zbog stanja u kojem se nalazi naše društvo, s istima su prestali.
Cijeli razred s maksimalnim brojem bodova
Na upit kako su učenici prihvatili novi program, profesor u Ruđeru i Algebri nam je otkrio kako su reakcije srednjoškolaca izuzetno dobre. Budući da cijeli razred čine učenici s maksimalnim brojem bodova, kako Korać kaže, onda je očekivana njihova velika motiviranost.
Istaknuo je da oko 95 do 98 posto njihovih učenika upisuje fakultet te se nalaze uz bok vodećim gimnazijama, kao što su XV. ili V. gimnazija. No u rangu s njima su, ne samo po upisu na fakultete već i po uspjesima na natjecanjima. Primjerice jedan učenik zagrebačkog Ruđera je prošle godine bio na Olimpijadi iz Fizike, a ostvaruju uspjehe i na državnim natjecanjima.
– Kad me nazovu poznanici iz informatičkih krugova i traže da im pošaljem jednog vrsnog računalca, ne samo da ne mogu odabrati koga bi poslao nego se dogodi da kompletno cijeli razred upiše fakultet, govori inicijator IPA projekta.
No dodao je kako su svejedno pokušali novim planom i programom udovoljiti tržištu, stoga su pripremajući ovaj projekt napravili opsežno anketiranje poslodavaca.
– Ostali smo zatečeni rezultatima ankete. Po njima tehničar mora biti vrstan sistemac, programer, stručnjak za računalne mreže, s izuzetno dobrim znanjem dokumentiranja, poznavanjem engleskog jezika i poslovnom komunikacijom. Stoga smo uveli predmet dokumentiranja i poslovnog komuniciranja, a engleski ‘podebljali’, izjavio je Korać dodajući kako su bili iznenađeni visokim zahtjevima poslodavaca.