Zagrebački učenici dobili građanski odgoj, Gong upozorava: ‘Nužno ga je osigurati na razini Hrvatske’
Gong je početkom nove školske godine odlučio podsjetiti na važnost provođenja Građanskog odgoja i obrazovanja u školama. Već dugi niz godina se zalažu za sustavnu provedbu GOO-a kao zasebnog školskog predmeta kako bi svi učenici imali jednaku mogućnost steći vještine koje će im pomoći u zauzimanju aktivne uloge u obrani demokracije vladavine prava i temeljnih sloboda.
Zagrebačke srednjoškolce je u novoj školskoj godini dočekao novi predmet – Škola i zajednica, osmišljen po uzoru na građanski odgoj i obrazovanje. O novom predmetu oglasili su se i iz udruge Gong, gdje poručuju kako je Građanski odgoj i obrazovanje nužan predmet na razini države.
GOO kao zaseban predmet
Gong se zalaže za uvođenje GOO-a kao zasebnog školskog predmeta kako bi svi učenici mogli naučiti sve o funkcioniranju demokratske države i postali spremni na sudjelovanje u demokratskim procesima. Smatraju kako je važno da GOO bude dostupan svima.
– Aktualno stanje u kojem određene jedinice lokalne samouprave imaju svoje modele izvođenje predmeta je hvalevrijedno, ali nikako nije dovoljno. Nužno je osigurati jedinstveni kurikulum za provođenje GOO-a na razini cijele Hrvatske kako bi se razvoj građanskih kompetencija mladih sistematično pratio, poručuju.
Važnost obrazovanja nastavnika
Kako bi GOO imao odgovarajuće i kompetentne nastavnike, iz Gonga naglašavaju kako je važno potrebno na učiteljske studije uvesti kolegije o ljudskim pravima i demokraciji.
– Kako je GOOD inicijativa ranije upozoravala, kroz novostečeno znanje na GOO satovima jačala bi se i uloga vijeća učenika, vijeća roditelja i demokratskog modela upravljanja ustanovama, kako bi se mijenjala i školska klima, a učenici tijekom školovanja mogli iskusiti i naučiti kako demokracija funkcionira u svakodnevnom životu, poručuju iz Gonga.
Zagrebačkim srednjoškolcima će se novi fakultativni predmet ocjenjivati, ali ne klasičnim ispitima znanja već zalaganjem u rješavanje problema zajednice koje moraju sami predložiti.
Analiza institucionalizacije GOO-a
Za dalje promicanje demokratske školske kulture Gong predlaže čitanje analize Monike Pažur, o modelima institucionalizacije GOO-a u Hrvatskoj, Francuskoj, Austriji i Njemačkoj. Iako su neki institucionalni odabiri u drugim državama članicama Europske unije napravljeni drugačije, zajednička je karakteristika analiziranih modela da su svi bili utemeljeni na postojanju stvarne političke volje i predanosti cilju sustavno podržanog i kvalitetno izvedenog GOO-a u školama, s ciljem demokratskog odgoja mladih.
Pažur u svojoj analizi navodi kako je potrebno izraditi kurikulum provedbe izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje na nacionalnoj razini, uvesti ishode vezane uz učenje o ljudskim pravima i demokraciji na sve učiteljske studije i studije iz kojih izlaze nastavnici te promovirati i poticati razvoj demokratskih školskih kultura putem građanskog odgoja i obrazovanja. Cijelu analizu možete pročitati ovdje.