Zakon o odgoju i obrazovanju na raspravi u Saboru, bitna osoba iz HDZ-a protiv: Glavni prigovori odnose se na spornu izmjenu zakona zbog koje su jutros prosvjedovali učitelji
U Saboru od jutra traje rasprava o Nacrtu konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Krajem prošlog tjedna podigla se bura jer je Vlada nakon dugotrajne javne rasprave, ali i prvog čitanja zakona u Saboru, samoinicijativno dodala članak koji u podređeni položaj dovodi učitelje razredne nastave s pojačanim predmetima koji se žele zaposliti u osnovnoj školi. Dok je predstavljala Nacrt konačnog prijedloga zakona u Saboru, ministrica Divjak iznijela je svoju obranu, no upravo se o ovom problemu u Saboru najviše razgovaralo i govorilo u replikama i raspravi. Predsjednica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu i zastupnica HDZ-a Vesna Bedeković izrazila je čuđenje načinom donošenja ovog članka u zakon.
Mirni prosvjed na Markovom trgu u Zagrebu jutros je pokazao nezadovoljstvo učitelja razredne nastave s pojačanim predmetima na način na koji su u Nacrt konačnog prijedoga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi uvedene neke promjene.
Podsjetimo, Zakon koji je prošao veliku javnu raspravu, promijenio se netom prije izglasavanja i to na štetu učitelja razredne nastave s pojačanim programima. Nacrt konačnog prijedoga zakona ponovno je izazvao veliku raspravu na Facebooku između profesora i učitelja, a podsjetimo da ovaj problem postoji već 20 godina.
Ministrica Divjak pokušala je objasniti svoju odluku, no glavni prigovor i dalje je način na koji je ona donesena
Jutros je u Saboru došao red na raspravu o ovom problemu. Drugo čitanje Zakona ministrica Divjak započela je obranom od kako je rekla, laži i manipulacija. Ona kao dva najvažnija argumenta stalno ističe da ničija prava nisu zakinuta jer su sada u Zakonu po prvi puta prepoznati učitelji koji su završili razrednu nastavu i trebali bi predavati u prve četiri godine, a zapravo su prepoznati po tome što su stavljeni na posljednje mjesto u natječajima. Ističe stalno i da se Zakon neće retroaktivno primjenjivati što znači da nitko neće dobiti otkaz, što zapravo nitko nije ni tvrdio.
Rasprava u Saboru i dalje traje, a puno replika i rasprava klubova zastupnika te pojedinačnih rasprava tiče se upravo novo dodanog Članka 29. o kojem se prethodno uopće nije razgovaralo.
Nije bilo javne rasprave o tome, upozorilo je nekoliko zastupnika, a upravo način na koji se ova odluka, koja stvara probleme već 20 godina, donosi smeta i učiteljima s pojačanim programom. Nije problem samo u sadržaju odluke, već i u apsolutno promašenom načinu donošenja iste.
Ministrica Blaženka Divjak s druge strane pokušava istaknuti da se o ovom problemu 20 godina nije donijela nikakva odluka te se to sada događa po prvi puta, no upravo ti učitelji za koje ona tvrdi da im pomažu svoje nezadovoljstvo pokazuju brojnim prigovorima, zahtjevima za amandmanom i konačno, prosvjedom.
‘Ovakva samovolja MZO-a je neviđena u Saboru”
Što god da je Blaženka Divjak pokušala odgovoriti na replike i prigovore, glavna zamjerka koja se ističe jest način na koji se ovaj važan problem pokušao riješiti.
Iako je ministrica rekla da je odluka donesena nakon rasprave u prvom čitanju u Saboru, Sabina Glasovac istaknula je da je upravo HNS-ova zastupnica Marija Puh govorila o tome na prvom čitanju u Saboru.
Branko Hrg, na čelu Kluba zastupnika Hrvatske demokršćanske stranke, Hrvatske socijalno-liberalne stranke i Hrvatskog demokratskog saveza Slavonije i Baranje, rekao je da će oni poslati zahtjev za amandman i da će tražiti da se učitelji razredne nastave s pojačanim predmetima s treće kategorije podignu na drugu, te da im se barem tako izađe ususret.
Ne ulazeći u stručnost jednih i drugih, rekao je Hrg, učitelji razredne nastave ljudi su koji su se odredili za rad s djecom, rad u školi.
Sabina Glasovac u ime kluba zastupnika SDP-a, rekla je da će ovakve odredbe koje su osvanule preko noći bez provedene stručne i javne rasprave unijeti neviđeni kaos u hrvatskom obrazovanju.
– Ovako nešto, ovakva samovolja je moram priznati još neviđena u Hrvatskom saboru barem što se tiče Ministarstva znanosti i obrazovanja, rekla je Glasovac.
Predjednica Odbora za obrazovanje ne podržava ovakav način donošenja odluke
Vrlo je važno istaknuti i da je Vesna Bedeković, predsjednica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu i zastupnica HDZ-a, na pojedinačnoj raspravi rekla je da je uvijek za uvođenje reda u sustav i to podupire, međutim ‘ne na ovaj način i ne na brzinu i ne preko noći i ne jednim potezom pera’, rekla je.
– Ako je bila namjera uvesti red u sustav ovom odredbom, što pozdravljam, zašto ta namjera nije jasno izrečena u prvom čitanju? Zašto već tada nismo imali unesenu odrebu, odnosno, članak 29. kojim se mijenja članak 105.? Nekako to u meni budi pitanje zašto sada, netom prije izglasavanja ovog zakona imamo izmjene zadnji čas, a znamo da se radi o kompleksnom problemu starom 20 godina, rekla je Bedeković.
Ovo su neke od poruka koje su učitelji poslali jutros na Markovom trgu:
https://twitter.com/svebor_/status/1016973288654950400?s=21