Pretraga

Je li učenje teže učenicima koji nemaju klime u razredu? ‘Odlučili smo uzeti stvar u svoje ruke’

Klima u školi prijeko je potrebna zagrebačkoj XIII. gimnaziji. Tijekom školske godine i kroz fakultativni predmet ‘Škola i zajednica’, učenici ove škole su istraživali kako temperatura zraka utječe na učenje. Učenice Kristina Pavković, Eva Nakani i Lana Kokolić su nam navele da im je zagrebački dogradonačelnik, Luka Korlaet, rekao da je već pripremljen budžet za klimatizaciju njihove škole. No, one bi se ipak uvjerile da će se to ostvariti prije nego počnu slaviti.

Učenici XIII. gimnazije Zagreb u sklopu ŠIZ projekta su se bavili temom ‘Utjecaj temperature zraka na motivaciju učenika’ | foto: XIII. gimnazija u Zagrebu

Učenje je rijetko kome zabavno. Ali, koliko roditelji i nastavnici imaju razumijevanja za učenike kojima je teško učiti zbog realnih problema i neugodnosti, a ne zato što su ‘lijeni’? Primjerice, mislite da učenik jednostavno zabušava, ali ustvari jednostavno imaju problema s motivacijom. Umjesto kritiziranja, možda je jednostavno dovoljno samo bolje namjestiti temperaturu zraka u učionici. U sklopu fakultativnog predmeta, ‘Škola i zajednica‘ (ŠIZ), upravo su se tim pitanjem bavili učenici zagrebačke XIII. gimnazije.

Zbog vrućine nisu motivirane na nastavi: ‘Odlučile smo uzeti stvar u svoje ruke’

Kroz projekt ‘Utjecaj temperature zraka na motivaciju učenika’, gimnazijalci su skrenuli pažnju na problem s temperaturom učionice u svojoj školi i u Gradskoj skupštini Grada Zagreba. Kao što smo ranije pisali, ŠIZ je fakultativni predmet iz domene građanskog odgoja za srednjoškolce drugih i trećeg razreda. U njemu, učenici kroz čitavu godinu istražuju problem koji su primijetili u svojoj zajednici i predlažu rješenja. Svoja zapažanja i prijedloge na kraju školske godine predstavljaju pred tijelima lokalne vlasti. ŠIZ se trenutno provodi u Krapinsko-zagorskoj županiji, Primorsko-goranskoj županiji te Gradu Zagrebu.

– Jedan od problema, a možemo reći i najveći, u našoj školi bila je temperatura zraka koja je s dolaskom toplijih dana prešla vanjsku temperaturu. Smatramo da je to jedan od razloga zašto nismo toliko motivirani na nastavi. Možemo reći da je naša koncentracija i motivacija obrnuto proporcionalna s temperaturom zraka što je veliki problem. Isto tako, smatramo da propuh ne može biti dugotrajno rješenje, a za klimatizaciju učionica ‘molimo’ već duže vrijeme. Zbog toga smo ove godine odlučili uzeti stvar u svoje ruke i pokušati ubrzati taj proces i na kraju svega realizirati ga, rekle su nam učenice drugog razreda XIII. gimnazije, Kristina Pavković, Eva Nakani i Lana Kokolić.

Kako su nam rekle, zadovoljne su ŠIZ-om. Smatraju, kažu nam ‘da nastava ne treba isključivo biti u učionici s udžbenikom u ruci nego i rješavanje problema, komunikacija s društvom, istraživanje tema u koje ne bi toliko duboko ulazili tijekom obične nastave i života’. Sudjelovanje u ŠIZ-u su ocijenile važnim iskustvom u životu.

Izdvojeni članak
učionica_klupa_škola (1)

Gimnazijalci pametniji od strukovnjaka?: ‘Bilo bi zanimljivo vidjeti ih na radioničkim vježbama’

Učenice tvrde da im je Korlaet obećao klimu: ‘Rekao nam je da već postoji budžet’

U svom istraživanju, ova ŠIZ grupa je anketirala učenike, ali i prolaznike na terenskoj nastavi. Također, intervjuirali su i svoju ravnateljicu. Učenice XIII. gimnazije upozoravaju da je ovaj problem pokazatelj da nemaju svi učenici jednake uvjete u školama. To može biti posebice problematično kod pisanja mature, što naše sugovornice očekuje kroz sljedeće dvije godine.

– Mi učenici smo ti koji provodimo više vremena u učionici nego kod kuće te se želimo osjećati ugodno i imati adekvatan prostor u kojem možemo bez brige upijati nova znanja i vještine. Ono što je dokazano, a mi iz iskustva znamo da je istinito, je da se zbog visoke temperature zraka snizi tlak što dovodi do umora, glavobolje i dekoncentracije. Naravno, s vremenom se naviknemo, ali svakim danom je sve toplije, rekle su nam učenice drugog razreda u ovoj školi.

Izdvojeni članak
gimnazija zabok i x. gimnazija zagreb

Čime se ove godine bave učenici koji su upisali Školu i zajednicu? Uređuju boravak, istražuju potrošnju

Istaknule su i da su kao privremeno rješenje u razred donijele mali ventilator. Ali on je dovoljno jak da rashladi samo jednu školsku klupu. Ideja više ventilatora su odmah prekrižili. Stoga su iskoristili prezentaciju svojeg rada pred zagrebačkom gradskom vlasti da odmah zatraže promjene. Tim više jer je ravnateljica ranije slala Gradu Zagrebu molbe i upite oko klima uređaja. Kako su nam rekle učenice, razloga za optimizam ima, ali ipak se ne žele prerano veseliti. Tvrde da su dobile obećanje da će se stanje u školi od samog zagrebačkog dogradonačelnika, Luke Korlaeta. Upit o tome smo poslali i Gradu Zagrebu. Ali,  u trenutku pisanja ovog članka, još nismo zaprimili odgovor.

– Nakon naše prezentacije, rekao nam je da već postoji budžet od 250.000 eura namijenjenih našoj školi upravo za klimatizaciju te se još čeka izvođač koji će riješiti naš veliki problem. Drago nam je što smo pokušali riješiti ovaj problem, no nećemo reći da je i realiziran dok se ne uvjerimo u to, tvrde nam gimnazijalke koje ipak ne žele najave već i da se obećanja provedu.

Profesorica oduševljena učenicima: ‘Samo bi pitala što je sljedeće i već bi stizale nove ideje’

Pomoć pri radu ovoj ŠIZ grupi učenicima je dala i njihova mentorica, profesorica Logike i Etike, Katarina Janković. U XIII. gimnaziji je zaposlena od 2019. godine, a još joj se na edukaciji svidio koncept i princip ovog predmeta. Vjeruje da je predmet popularan kod učenika zato što se aktivno mogu baviti problemima u zajednici. Još na edukaciji je kaže, ‘bila uvjerena da će učenici biti oduševljeni’ ovakvom nastavom.

– Učenici samostalno istražuju i pronalaze rješenja za probleme u svojoj zajednici te tako razvijaju vještine kritičkog razmišljanja, suradnje i aktivnog građanstva. Posebno zadovoljstvo uočavam na licima učenika kada shvate da upravo oni mogu utjecati na promjene te pokušati riješiti probleme u svojoj zajednici. Izrazito su motivirani za rad u ŠIZ-u jer samoinicijativno i bez stresa, koji je obično prisutan kad su drugi predmeti u pitanju, pristupaju problemu kojeg sami odabiru i diktiraju, rekla nam je profesorica Janković.

Izdvojeni članak
snus

Snus je sve popularniji kod đaka, a znaju da je štetan: ‘Kupuje se i preprodaje među učenicima’

Dodala je da su učenici odmah na početku godine skoro pa jednoglasno najavili da se žele baviti problemom klimatizacije učionica. Pohvalila je svoje učenike jer kako kaže, dali su sve od sebe da bi se da bi što bolje istražili temu.

– Istraživali su promjenu klime i temperature zraka posljednjih godina, temperature samih učionica, ali i uvjete propisane Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja. Gotovo sve su sami istražili i napravili. Kad bi u nekom trenutku zastali, moje pitanje je bilo samo: ‘Što je sljedeće?’ i već bi počele stizati nove ideje. Jako sam ponosna na sve njih, zaključila je profesorica Janković.