Vožnja vlakom može biti prilično ugodna, no na hrvatskim željeznicama je rijetko tako. Vlakovi kasne i po sat vremena, a čim jedan malo zakasni to se lančano reflektira na druge vlakove. No, reflektira se to i na putnike koji često puta frustrirani sjede u vlaku koji stoji na pruzi usred ničega, a nitko nema informaciju o tome kad će vlak nastaviti vožnju. Ove situacije poznate su za čak 33 tisuće putnika koji svakodnevno putuju u Zagreb.
U prošloj godini na Hrvatskim željeznicama vlakovi su kasnili oko dva dana, a kad se to podijeli s brojem vlakova ispada da je svaki putnički vlak kasnio u prosjeku oko četiri minute.
Ovi podaci su frustrirajući za gotovo 33 tisuće putnika koji se svakim danom koriste vlakom kako bi došli na posao, u školu ili pak na fakultet u Zagrebu. Putnici su nezadovoljni, a mogu se samo nadati da će Hrvatske Željeznice ove godine poraditi na svom prosjeku.
Kondukter nema pojma kad će vlak krenuti
Krajem prošle godine jedan vlak prepun putnika je na pruzi između Karlovca i Zagreba stajao sat i pol jer se čekalo da dođe do smjene strojnog osoblja i strojovođe. Strojovođa je jednostavno odbijao raditi jer mu je završila smjena, pa je zaustavio vlak.
Iz HŽ – a su se ispričali i kazali kako je došlo do pogreške te da će za taj propust odgovarati netko iz organizacije prometa. Što se kasnije dogodilo nije poznato, a ono što je poznato svim putnicima jesu svakodnevni problemi na koje su se, nažalost, već priviknuli.
– Vlakovi stalno kasne, bila kiša, snijeg ili sunce i to bez ikakvog objašnjenja. Nedavno sam sjedila u vlaku u Dugom Selu i čekala da krene, a to je trajalo jako dugo, skoro 45 minuta. Tek tada je za dvjestotinjak putnika u vlaku ušao kondukter i kazao da nema lokomotive i da nema pojma kad ćemo krenuti, priča nam Matea koja se svakodnevno koristi HŽ – om.
Putnike najviše smeta neizvjesnost. Mnogo puta im se događaju situacije poput one da vlak stane između dvije stanice i tako stoji po pola sata. Konduktera nema i putnici nemaju nikakvu informaciju. Tada zovu na posao i pokušavaju šefovima objasniti da ne znaju kad će doći jer su ‘zarobljeni’ u vlaku.
– U prosjeku barem tri puta mjesečno kasnim na posao zbog kašnjenja vlaka. Na svu sreću imam fleksibilno radno vrijeme, ali kad imam neki sastanak moram zvati klijente i moliti ih za strpljenje, kazala nam je Valentina koja svaki dan putuje vlakom do svog radnog mjesta.
Čim jedan kasni – kasne svi ostali
– U potpunosti razumijemo nezadovoljstvo putnika zbog kašnjenja vlakova, ali razlozi mogu doista biti najrazličitiji, odgovorila nam je Martina Elizabeta Lovrić iz HŽ-a na naše pitanje o razlogu kašnjenja vlakova.
Većina pruga na hrvatskoj željezničkoj mreži su jednokolosiječne pruge. To znači da se vlakovi moraju međusobno čekati, kako bi svi mogli proći.
Drugi razlog jest i vozni red koji je napravljen tako da putnik recimo koji putuje iz Osijeka za Munchen dolazi vlakom u Zagreb i treba nastaviti putovanje drugim vlakom za München.
Ukoliko njegov vlak iz Osijeka kasni, njegov vlak koji kreće za München će u polasku također kasniti jer čeka ovaj vlak iz Osijeka.
Često puta je razlog kašnjenja i sporija vožnja na određenim dijelovima pruge zbog, kako kažu u HŽ – u, ‘novonastalih stanja na pruzi’ ili pak kvar lokomotive, signalnog uređaja i tako dalje.
Vlakovi kasne i kad automobil podleti pod vlak te kad je u pitanju krađa materijala s pruge, nepovoljni vremenski uvjeti ili suicid.
Iz svega se da zaključiti da se i najmanje odstupanje samo jednog vlaka od voznog reda lančano reflektira na druge vlakove.
Iz svih nabrojanih ‘opravdanja’ od strane HŽ – a, putnici mogu samo slegnuti ramenima i oboružati se strpljenjem prilikom sljedeće vožnje vlakom.