Zastupnica traži da se svim učenicima osigura psihološka pomoć, Vlada predložila Saboru da to ne prihvati
Saborska zastupnica Anka Mrak-Taritaš (GLAS) još je u listopadu tražila da Vlada, posebno zbog negativnih utjecaja pandemije i potresa, do početka sljedeće školske godine osigura uvjete da svi učenici osnovnih i srednjih škola imaju pristup psihološkoj pomoći. Vlada je danas glasala o njenom zaključku te su predložili Saboru da ne prihvati prijedlog zastupnice Mrak-Taritaš.
Početkom listopada saborska zastupnica Anka Mrak-Taritaš (GLAS) tražila je da Sabor obveže Vladu da, posebno zbog negativnih utjecaja pandemije i potresa, do početka školske godine 2022./23. osigura uvjete da svi učenici osnovnih i srednjih škola imaju pristup psihološkoj pomoći. Tada se na konferenciji za medije pozvala na istraživanje Instituta za društvena istraživanja koje je obuhvatilo 27 tisuća učenika, ali i preko četiri tisuće njihovih nastavnika. Ono je pokazalo kako pandemija koronavirusa negativno ili izrazito negativno utjecala na živote većine učenika, njihovu motivaciju i mentalno zdravlje.
Vlada predlaže Saboru da ne prihvati zaključak Mrak-Taritaš
– Posebno zabrinjavajuća je spoznaja da su u značajnom porastu depresivna i anksiozna stanja kod učenika te fobije i strahovi. Osim koronavirusa i svih njegovih posljedica, jedan veliki broj hrvatskih učenika živi na područjima koja su zahvatili i potresi i oni sasvim sigurno osjećaju posljedice i tih traumatičnih događaja, upozorila je Mrak-Taritaš.
Na sjednici održanoj ove srijede, Vlada Republike Hrvatske izglasala je mišljenje kojim predlaže Hrvatskom saboru da ne prihvati zaključak zastupnice Mrak-Taritaš.
– U odnosu na navedeno, Vlada Republike Hrvatske napominje kako se u osnovnim i srednjim školama zapošljavaju stručni suradnici kao odgojno-obrazovni radnici, a psiholozi su jedan od profila stručnih suradnika. Dakle, stručnu podršku provedbi odgojno-obrazovnog rada u školskim ustanovama ne pružaju samo stručni suradnici psiholozi. Podršku u smislu osnaženja učenika za nošenje s negativnim okolnostima koje navodi podnositeljica prijedloga, a koja traži pojačanu podršku učenicima, pružaju i drugi stručni suradnici u školskim ustanovama, primjerice pedagozi, kao i drugi odgojno-obrazovni radnici. Osim toga, predlagateljica u svom prijedlogu ne navodi na koje načine bi se osigurao pristup psihološkoj pomoći svim učenicima osnovnih i srednjih škola, piše u prijedlogu Vlade.
Ovakav stav Vlade nije nikakva novost jer je i ministar Radovan Fuchs još u kolovozu govorio da ‘ne možemo u svaku školu staviti psihologa. Po njemu ‘to ne bi bilo baš u redu’. Naveo je i kako ministarstvo posjeduje nekoliko psiholoških timova, no kako ‘u školama ne možemo liječiti djecu, ali možemo prepoznati problem’, a te njegove izjave možete čuti ovdje.
Vlada: ‘Zapošljavanje psihologa u svakoj školskoj ustanovi ne smatra se realnim ni financijski održivim’
Iz Vlade danas poručuju i da se učenici, radnici školskih ustanova i roditelji učenika ‘mogu kod svih potreba na području mentalnog zdravlja javiti nadležnom školskom liječniku koji će utvrditi kakav je oblik potpore nužan te, u slučaju povećanog rizika, savjetovati i uputiti na daljnju obradu’, primjerice, u javnozdravstvene ustanove. Kažu i da je Ministarstvo obrazovanja oformilo je tim za psihološke krizne intervencije u sustavu odgoja i obrazovanja, koji po njima ‘u slučaju kriznog događaja pokriva potrebe’ u čitavoj obrazovnoj vertikali, od vrtića do fakseva.
– Zapošljavanje stručnih suradnika određenog profila ovisi o specifičnostima svake školske ustanove i njenih učenika, a u skladu s propisima školska ustanova sama odlučuje o profilu stručnog suradnika odobrenje čijeg će zapošljavanja zatražiti. Zaposliti stručnog suradnika psihologa nažalost često nije ni moguće, jer se na natječaj ne javljaju stručne osobe, a škole s manjim brojem učenika nemaju u skladu s normativima ni uvjete za dodatno zapošljavanje stručnih suradnika. Zapošljavanje stručnog suradnika psihologa u svakoj školskoj ustanovi ne smatra se realnim ni financijski održivim, a niti stvarno neophodnim. Slijedom svega navedenoga Vlada Republike Hrvatske ne podržava predmetni Prijedlog zaključka, stav je Vlade Republike Hrvatske.
Napomenimo kako se o problemu nedostatka psihologa u školama intenzivno govorilo i prije potresa i pandemije, a u javnom prostoru to je često naglašavala inicijativa mladih psihologa, Psihološko proljeće, čija su istraživanja pokazala da je u školama zaposleno manje stručnih suradnika od broja koji propisuje Državni pedagoški standard. Isto tako, psihološku pomoć u siječnju 2020., prema istraživanju Psihološkog proljeća nije moglo potražiti čak 130 tisuća učenika osnovnih škola.
U dokumentu ispod možete vidjeti mišljenje koje je u srijedu izglasala Vlada, a ispod se nalazi zaključak zastupnice Mrak-Taritaš iz listopada. Napomena: ako vam dokumenti nisu vidljivi, potrebno je osvježiti stranicu.