Ako volite more i ako volite pivo, ovo je priča za vas. Radi se o pivu koje dolazi iz Zadra, a proizvode ga žene. No, one nisu same u toj priči, likova je naime četrnaest i brinu se o tome da se zadarsko craft pivo pije diljem Lijepe Naše, a zadrugarsku radost im je omogućilo grupno financiranje.
Crowdfunding kampanju za proizvodnju craft piva u Hrvatskoj pokrenule su na Indiegogo platformi dvije Zadranke, Ana Teskera i Maja Šepetavec. Djevojke su u projekt uključile i zainteresirane prijatelje i nastao je zadružni projekt, koji se pretvorio u pivovaru Brlog. U prvih nekoliko dana kampanje prikupio se traženi iznos, a ostatak novca uložen je u opremanje pivovare i nabavu.
Vinska cesta dovela do piva
Da proizvodnja craft piva nije samo kratkoročni hir, pokazuje i činjenica da je proizvodnja alkohola obiteljski posao, no radi se o vinu, a u cijelom je procesu i fakultet odigrao važnu ulogu.
– Ja sam se u obiteljskoj vinariji još od 2008. godine bavila proizvodnjom vina. Studirala sam prehrambenu tehnologiju u Splitu i Ljubljani i odmah se uvukla u enologiju, a kako sam svestrana i volim uradi sam stil života, bilo je logično da ću s Majom, koja isto tako funkcionira, imati zajedničke ciljeve i želje… Odmah smo se uhvatile kuhanja piva kod kuće, a zajedno smo radile i u proizvodnji pekmeza i izvrsno se slažemo u pogonu i dobro se nadopunjavamo raznim vještinama, prisjeća se početaka Ana Teskera, jedna od osnivačica Brloga.
Ponovno je obitelj bila ta koja je pomogla i u formiranju zadruge, jer je djevojkama naglasila važnost i snagu zajedništva. Majini i Anini roditelji su se, između ostalog, bavili i zadrugama, što je djevojke potaknulo da primijene takav model na svoju ideju.
– Nama se posebno svidjela ideja o inkluzivnosti – svi naši prijatelji koji nam ionako žele dobro u životu i koji ionako vole pivo i koji su ionako dobri ljudi – sada imaju priliku i aktivno sudjelovati u stvaranju nečeg dobrog, finog i korisnog! Pomogli nam idejama, radom, sredstvima.. Zajedno smo jači i zajedno smo sposobni za sve, komentira Ana.
U zadruzi je ukupno 14 članova, najraznovrsnijih mogućih vještina, što je velika prednost u poslu.
– Plus – same nismo imale ništa više od bicikla i hrpe naizgled beskorisnog znanja i iskustva. Ovako, svoje znanje i iskustvo pretvorili smo u konkretan proizvod, u pokret možda i materijalizirali smo ideju o poslu kojeg volimo i o društvenog korisnom i aktivnom radu, dodaje Ana.
Iako nisu svi su članovi zadruge direktno uključeni u proizvodnju i prodaju, svi sudjeluju u donošenju odluka i tu su jedni za druge kada treba pomoći.
– Obzirom da sam ja upraviteljica, pokušavam držati kontrolu nad administracijom, a Maja više vremena provodi kuhajući pivo. Iako, obje podjednako sudjelujemo u svim segmentima proizvodnje i prodaje. Recimo, imamo problem obavljati sve ovo bez auta, i tu su zadrugari neprocjenjivi, osim što se posuđujemo i snalazimo razno, zajedno ćemo i prikupiti novac za kupnju službenog auta. Isto funkcionira i za druge stvari – zajedno skupimo ideje, zajedno skupimo sredstva, zajedno nešto napravimo… crowdfunding, idea-funding, skill-funding… Sve što treba kao zadruga, a ne bismo bili kao samostalne jedinice. Način razmišljanje unutar zadruge je jednostavno inkluzivniji i ljudi su više uključeni. Bez obzira na to koliko je tko financijski doprinio, uvijek ima jednako pravo glasa kod odlučivanja. Jedan član jedan glas, naglašava Ana.
U svega nekoliko dana prikupili sredstva
Iako su se našle u, naizgled, muškoj branši, na prepreke su već zaboravile, a u sjećanju su im samo pozitivne stvari, poput susretljivosti kolega pivara i volje da im pomognu.
– Ponekad je malo čudno nastupati s takvim projektom, pa te gledaju svi u šoku, ali eto, okrenule smo taj šok u svoju korist čini mi se.., komentira Ana.
Prednosti zajedništva spoznale su vrlo brzo, jer je jedan od članova zadruge je sudjelovalo u crowdfunding kampanji prije, pa ih je motivirao da se prijave na Crowdfunding academy Zagreb, što je bio i prvi korak prema realizaciji planova.
– Kampanja je trajala 40 dana, ali u prvih nekoliko dana prikupili smo traženi iznos – 8 tisuća američkih dolara. Ostatak vremena koristili smo za promociju i prikupilo je još novaca, ukupno oko 80 tisuća kuna. Prava je priča kako smo ustvari samo s tim sredstvima i promidžbom kroz crowdfunding kampanju zaista pokrenuli zadrugu i uspostavili proizvodnju, smatra Ana.
Iako se čini da model grupnog financiranja još uvijek nije prepoznat i da se rijetko koristi u Hrvatskoj, projekt je naišao na veliku podršku.
– Bilo je stranih uplata, čak i značajnih, ali ipak su domaći ljudi ovo najviše prepoznali. Moram reći da su svi jako dobro reagirali, dio njih je bio iznenađen projektom, većina je jednostavno željela podržati start-up, a neki treći su htjeli novo craft pivo. Svi su dobili ponešto i trenutno završavamo s dostavom svih perkova. Suma sumarum – projekt bio uspješan, pivovara pokrenuta, nagrade isporučene… Zadovoljni smo kako je sve prošlo, ma i više od tog. Presretni smo i nabrijani da guramo dalje i dalje, dodaje Ana.
Pola godine nakon prikupljanja sredstava u kampanji za grupno financiranje, pivo se proizvodi i to punom parom. Od izlaska na tržište krajem kolovoza, uspješno se prodaje i vrlo je traženo.
– Pivo je traženo sve više i više te ne možemo dovoljno proizvesti. Međutim, uhodale smo se dosta brzo i sada radimo duplo efikasnije nego prvih dana, a kroz koji mjesec stiže nam i pojačanje – novi fermentor kojim podižemo kapacitet proizvodnje, komentira Ana.
Projekt je uspješno prošao prvu fazu, proizvodnja se uhodala, prodaja se povećava proporcionalno potražnji, a zadrugari ne planiraju ostati na prvom pivu – Plavuši.
– Iako se ne vidimo kao neka multinacionalna kompanija, vidimo se kao značajna mala pivovara s utjecajem na društvo u kojem živimo. Želimo i dalje proizvoditi piva, raznih vrsta, uvoditi novitete u tehnologiju, ali i u poslovni model. Planiramo pilotirati određeni poslovni model kao zadruga, koji se nadamo onda uspješno prezentirati i drugim zadrugama. Cilj je
zaposliti oko pet, šest zadrugarki tijekom pet godina poslovanja, a poslije toga – imamo i novih ideja, o-tom-po-tom, kaže Ana.
Ideja kažu, imaju previše, a zasada premalo vremena. No, volju nisu izgubili, model grupnog financiranje im se pokazao uspješnim, a sada imaju još bolju podlogu za uspjeh – iskustvo.