Profesorica s EFZG-a o društvenim mrežama: ‘Svaki treći učenik osjeća tjeskobu, zavist ili stres’
Koliko dobrog, a koliko lošeg nam donose društvene mreže? Utječu li one loše na mentalno zdravlje? Ako da, kako to možemo okrenuti u svoju korist? Pitanja su to na koje je odgovore na našoj konferenciji ‘Obrazovanje u pubertetu’ dala Branka Dropulić Vukić s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Konferencija je održana 7. studenog povodom 13. rođendana portala u zagrebačkom Algebra Spark Spaceu.
Portal srednja.hr održao je konferenciju ‘Obrazovanje u pubertetu‘ u zagrebačkom Algebra Spark Spaceu povodom svojeg 13. rođendana. Ugostili smo sve bitne dionike obrazovnog sustava, od učenika i studenata do profesora, ravnatelja, dekana i znanstvenika.
Jedna od predavačica bila je i Branka Dropulić Vukić s Katedre za marketing Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Njezino predavanje ‘Društvene mreže: Opasnost ili..?’ tematiziralo je problematiku odnosa stvarnog i virtualnog svijeta te utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje, u prvom redu adolescenata. U svojem se predavanju najprije osvrnula na sve promjene koje su društvene mreže donijele u stvarni svijet.
– Društvene mreže su prije svega promijenile potrošače, odnosno načine na koje komuniciramo, konzumiramo i kupujemo. One su, kada gledamo svijet marketinga, promjena koja je napravila najveći zaokret u tom području. Prije smo komunicirali 1 na 1 ili 1 na nekoliko, danas je u kontekstu društvenih mreža taj drugi broj puno veći, rekla je Dropulić Vukić.
Naše stvarne i digitalne osobe
Osim što su utjecale na svijet oglašavanja i marketinga, društvene mreže su donijele bitne promjene i u svakodnevni život.
– Dok mi živimo u stvarnom svijetu, paralelno postoje i naše digitalne osobe na platformama na kojima smo ih izgradili. Nekad su one jako blizu onome što mi jesmo u stvarnom svijetu, ali i ne moraju biti, nastavila je.
Dodala je i da postoje četiri glavne razlike između stvarnog i virtualnog svijeta, a to su komunikacija, sinkronicitet, opseg komunikacije i ulazne ili izlazne barijere.
– U virtualnom je svijetu puno toga lakše napraviti nego u stvarnom svijetu. Prije ćemo izaći iz nekog nezanimljivog razgovora ili grupe na društvenim mrežama nego u stvarnom svijetu, poručila je Dropulić Vukić.
‘Društvene mreže su prezentacija samo onog lijepog’
Ne možemo pobjeći od toga da su društvene mreže dizajnirane da potiču ponašanje od kojeg se jako teško udaljiti, istaknula je Dropulić Vukić.
– Svaki put kada refreshamo neku društvenu mrežu, aktivira se dopamin, što znači da imamo jednu dozu iščekivanja. Tamo imamo instant gratifikaciju, nema čekanja i stalno tražimo nešto novo i drugačije. To je hormon jako povezan s ovisničkim ponašanjem, rekla je.
Dropulić Vukić poručila je i da je sadržaj na tim platformama jako pomno biran.
– Društvene mreže kod mladih stvaraju privid da je život savršen, a zapravo su prezentacija samo onog lijepog dijela. Pravi život zapravo je puno širi. Na društvenim mrežama imamo i mjerljivu validaciju putem lajkova ili komentara, pa to može dovesti da se zbog manjka istih osjećamo loše, zaključila je.
‘Emotikon nije emocija’
Ono po čemu je generacija Z specifična jest što je ona prva generacija koja je u potpunosti odrasla s tehnologijom. Prema knjizi The Anxious Generation autora Jonathana Haidta, od 2010. postoji primjetan porast u depresiji među mladima, a slična je situacija i sa drugim poremećajima u ponašanju, poput tjeskobe i anksizonosti, objasnila je profesorica. Iako je autor Amerikanac, podaci su slični diljem svijeta.
– Na djevojčicama je primjetan najveći utjecaj na samopouzdanje, dok dečki puno češće odlaze u svijet videoigara i pornografije. U Hrvatskoj svaki treći učenik ili učenica osjeća tjeskobu, zavist ili stres zbog sadržaja na društvenim mrežama, poručila je Dropulić Vukić.
Spomenula je i kako potencijalan izvor ovog problema leži u manjku emocionalne pismenosti.
– Ono što nam fali u školstvu je emocionalna pismenost. Emotikon nije emocija. Danas mladi ljudi ne znaju reći kako se osjećaju i koje probleme imaju, rekla je.
U traženju rješenja, prvi korak za odgovorno ponašanje u virtualnom svijetu treba biti odgovornost u stvarnom svijetu.
– Društvene mreže problem su ako živimo samo u njima, a ne ako su posljedica našeg života u stvarnom svijetu, gdje možemo živjeti svoje vrijednosti i pričati o važnim temama. Kod mladih treba poticati odgovornost prema vlastitom talentu i ljudima oko njih. Nije pitanje u kojem će smjeru tehnologija otići, samo je pitanje što ćemo mi s njom napraviti, zaključila je Dropulić Vukić.
srednja.hr+ konferencija Obrazovanje u pubertetu koju smo organizirali povodom 13. rođendana portala održala se 7. studenog u prostoru Algebra Spark Space. Srebrni partneri konferencije su Sveučilište Algebra i Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI). Brončani partneri konferencije su RIT Croatia, Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj, Školska knjiga i Fakultet organizacije i informatike Varaždin (FOI). Partneri konferencije su Hrvatska zajednica županija, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilište u Dubrovniku, Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ZŠEM), Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci (PFRI) i Privredna banka Zagreb. Pokrovitelji konferencije su Kraš, Ledo i Coca-Cola HBC Adria.
Sve novosti možete pratiti u rubrici ili preko Facebook događaja ovdje.