Što sve u školi naučimo o seksu? ‘Vjeronauk se ne treba baviti temama seksualnosti’
U školama još nemamo obvezan predmet posvećen seksualnom obrazovanju, ali to ne znači da učenici ne uče o seksualnosti. Postoji međupredmetna tema ‘Zdravlje’ u sklopu koje se mogu obrađivati i teme vezane za seksualnost, ali učenici o tome slučaju i kroz Vjeronauk gdje se plasiraju vjerske dogme, rekla je na našoj konferenciji Obrazovanje u pubertetu Nataša Bijelić iz Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje. S druge strane, u CESI-ju se zalažu za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja u zagrebačke škole.
Portal srednja.hr je nedavno proslavio 13. rođendan i ulazak u adolescenciju godine, a proslavu smo organizirali na konferenciji ‘Obrazovanje u pubertetu‘. Kako je seksualno obrazovanje jedna od važnih tema koje se vežu uz adolescenciju, posvetili smo joj panel na kojem smo odgovarali na pitanje: trebamo li u pubertetu učiti o seksu i na koji način?
Gošća panela bila je i Nataša Bijelić, stručna suradnica na programu Spol, rod i seksualna prava i za istraživanja iz CESI – Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje. Osvrnula se na to kako učenici u školama trenutno uče o seksualnosti u sklopu međupredmetne teme ‘Zdravlje’. No, ovaj pristup omogućuje nastavnicima da sami odaberu kojim temama će se baviti i na koji način, pa neka bitna pitanja mladih ostanu neodgovorena, objasnila je Bijelić.
– U međupredmetnoj temi ‘Zdravlje’ se neka od pitanja vezana uz seksualno nasilje potpuno relativiziraju. Nastavnicima se omogućuje da sami procjene je li njihovim učenicima ta tema važna ili ne, treba li ih podučavati o primjerenim ili neprimjerenim dodirima u početnim razredima osnovne škole, rekla je naša sugovornica.
Većina nastavnika u konačnici preskače razgovor o tim temama, kako zbog manjka nastavnih materijala, tako i zbog pritisaka roditelja ili njihovih vlastitih škola, smatra Bijelić. Dodala je i kako tema ‘Zdravlje’ nije jedini način na koji mladi u školi uče o seksu, jer o toj temi često čuju u sklopu Vjeronauka.
– S druge strane imamo Vjeronauk gdje se plasiraju vjerske dogme. Podučava se apstinencija do braka i onda vjernost u braku. Plasiraju se rodni stereotipi u seksualnosti. Kod opisa flerta se, recimo, kaže da su djevojke te koje su pasivne, dečki su aktivni, da djevojke izazivaju dečke. Jedan potpuno krivi prikaz seksualnosti. Negdje se govori o abortusu i medicinski potpomognutoj oplodnji kao nešto što nije dobro i prikladno, iz vjerskog aspekta se govori o seksualnosti. Vjeronauk nije mjesto niti bi se trebao baviti temama seksualnosti, istaknula je Bijelić.
U CESI-ju se zalažu za uvođenje sveobuhvatne seksualne edukacije u zagrebačke škole kroz kampanju #Zaštošutimo 3.0. Takav program bi uključio i biološke aspekte seksualnosti, ali i one društvene i kulturalne. Učenici bi se bavili temama kao što su rodno uvjetovano nasilje, seksualno nasilje, rodna ravnopravnost i LGBTIQ teme. Ne bi samo dobivali informacije, već i vještine, objasnila nam je naša gošća.
Što mladi u školi nauče o seksualnosti, pogledajte u videu ispod.
srednja.hr+ konferencija Obrazovanje u pubertetu koju smo organizirali povodom 13. rođendana portala održala se 7. studenog u prostoru Algebra Spark Space. Srebrni partneri konferencije su Sveučilište Algebra i Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI). Brončani partneri konferencije su RIT Croatia, Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj, Školska knjiga i Fakultet organizacije i informatike Varaždin (FOI). Partneri konferencije su Hrvatska zajednica županija, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilište u Dubrovniku, Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ZŠEM), Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci (PFRI) i Privredna banka Zagreb. Pokrovitelji konferencije su Kraš, Ledo i Coca-Cola HBC Adria.
Sve novosti možete pratiti u rubrici ili preko Facebook događaja ovdje.