Treba li djeci zabraniti vožnju romobilima? Evo što misli profesor s Prometnog
Električni romobili postaju sve učestaliji način prijevoza, kako kod odraslih, tako i kod maloljetnika. Djeca nemaju iskustva u prometu, ne shvaćaju koliko je važno nositi kacige i imati upaljena svjetla. Profesor s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Mario Ćosić, na našoj je konferenciji ‘Obrazovanje u pubertetu’ u sklopu svojeg interaktivnog predavanja pojasnio svu problematiku opasnosti u kojoj se nalaze mladi vozači električnih romobila.
Portal srednja.hr nedavno je proslavio 13 godina postojanja. Povodom toga, održali smo konferenciju ‘Obrazovanje u pubertetu‘ u zagrebačkom Algebra Spark Spaceu i ugostili bitne dionike obrazovnog sustava, od učenika i studenata do profesora, ravnatelja, dekana i znanstvenika.
Krovna tema konferencije bila je pubertet i adolescencija. Kako se sve veći broj djece i mladih odlučuje za prijevoz električnim romobilima, u pomoć smo dozvali Marija Ćosića, profesora s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Profesor Ćosić predavanje je postavio vrlo interaktivno te ga je započeo s mini anketom i nekoliko pitanja publici. Jedno od njih bilo je i temeljno pitanje njegovog predavanja: treba li djeci mlađoj od 14 godina zabraniti vožnju električnim romobilima?
– 76 posto vas smatra da to treba zabraniti, 12 posto smatra da ne, a isto toliko je neodlučno. Vidjet ćemo kako će biti na kraju predavanja, započeo je profesor Ćosić.
Publiku su činili uglavnom stariji od 25 godina, koji su taj dan na konferenciju došli uglavnom javnim prijevozom, a u nešto manjem broju automobilom ili taksijem, otkrila je profesorova interaktivna anketa. Prometnu kulturu svih sudionika u prometu uglavnom su ocijenili kao lošu.
Gosti konferencije sudjelovali i u mini kvizu
Profesor Ćosić je kasnije održao i mini kviz iz prometnih propisa, u kojem je ispitao znanje sudionika konferencije o prometnim pravilima. Tako smo saznali da je maksimalna dopuštena brzina e-romobila 25 km/h, a minimalna dob za vožnju po cesti 14 godina. Slušalice je dopušteno nositi samo na jednom uhu, a na romobilu se smije prevoziti isključivo jedna osoba. Prilikom vožnje svi su obvezni nositi kacigu i voziti se po biciklističkoj stazi, a ukoliko je nema, tek je onda dopuštena vožnja po nogostupu. Troje sudionika kviza na kraju je dobilo i prigodne nagrade.
– U srpnju 2022. Ministarstvo je reguliralo ovaj i slične načine prijevoza, poput segveja, romobila, hoverboarda i ostalog. U prometu je bitno vidjeti i biti viđen, odnosno koristiti svjetla i svu obveznu opremu, poručio je Ćosić.
Svojoj djeci neće kupiti romobile
Potom je ponovno proveo istu anketu kao i na početku predavanja, ovog su se puta svi u dvorani složili kako djeci mlađoj od 14 godina treba zabraniti vožnju e-romobilima. Na koncu je dao i svoje mišljenje o toj temi.
– Imam djecu od 11 i 13 godina, jesam li im kupio električni romobil? Ne, zato što je to kažnjivo. Ne daj Bože da im se dogodi neka prometna nesreća, ja ću biti odgovoran za to. Druga stvar, neću im ga kupiti niti nakon što navrše 14 godina jer kao roditelj smatram da prometna infrastruktura, kako u Zagrebu, tako i u drugim dijelovima Hrvatske, nije dovoljno kvalitetna, rekao je Ćosić.
Potom je predložio i bicikl kao dobru alternativu.
– Ne električni, nego klasični bicikl. To je nešto što se zove aktivna mobilnost. Električni romobil je pasivna mobilnost, vi stojite na njemu i upravljate, savjetovao je Ćosić goste konferencije.
Ne zabraniti, ali regulirati
Odgovorio je i na pitanje što misli o najmu električnih romobila po većim gradovima.
– E-romobili su novi način prijevoza. Nisam za zabranu, ali mislim da ih treba regulirati. I roditelji i djeca trebaju znati prometne propise i kako se njima služiti. Najam romobila je u sivoj zoni jer kad ga unajmite, nemate kacigu. Kazne su 30 eura ako je nemate, to je onda sad tehnički problem, započeo je.
Upitan je i što misli o konfliktu biciklista i ostalih sudionika u prometu.
– Taj konflikt postoji zbog neuravnoteženosti prometne infrastrukture. Mi smo nogostupe iscrtali biciklističkim stazama, a to nije rješenje. I osobno mi smeta kada pored mene prođe ilegalni vozač električnog bicikla ili romobila sa 30 ili 40 km/h, a šetam se Zagrebačkom ili Slavonskom u Zagrebu. O tome upravitelji cestovne infrastrukture moraju voditi računa, zaključio je Ćosić.
Što nam je još ispričao profesor Ćosić u svojem predavanju na ovu temu, pogledajte u videu ispod.
srednja.hr+ konferencija Obrazovanje u pubertetu koju smo organizirali povodom 13. rođendana portala održala se 7. studenog u prostoru Algebra Spark Space. Srebrni partneri konferencije su Sveučilište Algebra i Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI). Brončani partneri konferencije su RIT Croatia, Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj, Školska knjiga i Fakultet organizacije i informatike Varaždin (FOI). Partneri konferencije su Hrvatska zajednica županija, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilište u Dubrovniku, Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ZŠEM), Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci (PFRI) i Privredna banka Zagreb. Pokrovitelji konferencije su Kraš, Ledo i Coca-Cola HBC Adria.
Sve novosti možete pratiti u rubrici ili preko Facebook događaja ovdje.