Pretraga

Za manje od godinu dana u škole stiže nova reforma: Jesu li za nju zreli učenici, nastavnici i osnivači?

A- A+

Reforma strukovnog obrazovanja bliže nam je nego što se to možda čini. Ona bi konačno trebala ući u sve strukovne škole početkom iduće nastavne godine 2025./2026. Upravo smo o tome jesu li učenici, nastavnici i ravnatelji, ali i osnivači srednjih škola raspravljali na našoj konferenciji Obrazovanje u pubertetu – vrijeme kada svi krenu sazrijevati, koliko god taj put bio težak i pun prepreka. Na panelu o tzv. modularnoj nastavi sudjelovalo je dvoje ravnatelja koji već provode eksperimentalnu modularnu nastavu u svojim školama, Draženka Jurec i Andrej Kristek te pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje Krapinsko-zagorske županije, Mirjana Smičić Slovenec.

Ravnatelj Ugostiteljsko turističke škole Osijek Andrej Kristek i ravnateljica Srednje škole Zabok Draženka Jurec | Foto: srednja.hr

Jesmo li zreli za reformu strukovnog obrazovanja? Pitanje je to o kojemu se raspravljao čitav školski sat – 45 minuta na panelu na konferenciji portala srednja.hr pod nazivom Obrazovanje u pubertetu. S obzirom na to da je pubertet vrijeme sazrijevanja u mladu osobu i da je to put koji je često težak, nepredvidiv i pun prepreka, isti takav put ima i svaka reforma koja se pokuša napraviti u sustavu obrazovanja.

Tako je i reforma strukovnog, poznatija i pod nazivom modularna nastava na kojoj se radi od 2018. godine, upravo na tom putu. Svoj će vrhunac doživjeti za manje od godinu dana, odnosno početkom iduće nastavne godine kada bi modularna trebala ući u sve strukovne škole u Hrvatskoj. Stoga smo na našem panelu okupili čak dva ravnatelja čije škole već provode eksperimentalnu modularnu nastavu u nekim programima.

Najveći izazovi su na organizaciji modularne nastave: Neki će osnivači morati unajmiti dodatne prostore za škole

Svoje iskustvo tako je ispričala ravnateljica Srednje škole Zabok Draženka Jurec i ravnatelj Ugostiteljsko turističke škole Osijek Andrej Kristek. S njima je na panelu sudjelovala i pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje Krapinsko-zagorske županije Mirjana Smičić Slovenec ispred Hrvatske zajednice županija koja je bila i pokrovitelj ovog panela.

– Nas kao osnivače najviše zanima potreba naših srednjih škola, pružamo im potporu u osiguravanju prostornih uvjeta i odlučili smo se da je ulaganje u obrazovanje najvrjednije. To nastojimo opravdati, odgovorila je Smičić Slovenec na pitanje hoće li se KZŽ pobrinuti za sve materijalne i prostorne uvjete za provođenje modularne nastave u svojim strukovnim školama.

Zašto je pitanje materijalnih i prostornih uvjeta bitno? Pa zato što se eksperimentalni programi provode u Regionalnim centrima kompetentnosti koji su opremljeni s modernom i potrebnom opremom za provođenje modularnog oblika nastave, a ujedno su im i prostorni kapaciteti prošireni. Stoga se postavilo pitanje kako će škole koje nemaju prije svega opremu za svoje učenike, a onda ni dovoljno prostora za usklađenje rasporeda s izvođenjem klasičnog oblika nastave koji učenici viših razreda moraju imati do kraja školovanja.

– Najveći izazovi su na samoj organizaciji i kadrovskoj i prostornoj samih ravnatelja. Mi smo tu da osiguramo prostorne uvjete pa smo tako već za neke škole, za koje smo predvidjeli neke poteškoće i upravo one koje imaju i gimnazijske programe i strukovne, našli adekvatne prostore koje smo unajmili da bismo dio programa mogli preseliti i u neke dodatne prostore ako već nisu adekvatni za prostore same škole, navela je Smičić Slovenec na panelu.

Izdvojeni članak

Portal srednja.hr proslavio 13. rođendan s konferencijom ‘Obrazovanje u pubertetu’

‘Laže onaj koji kaže da je sve idealno i da je to ono što smo sanjali’

– Nakon ulaska u drugu godinu eksperimenta s programima Tehničar za ugostiteljstvo i Pomoćni ugostitelj smo zaključili da od ove godine moramo već nešto promijeniti. Ono što smo vidjeli da ne valja, nastojali smo promijeniti. Vjerujem da ćemo svake godine nešto mijenjati, ali to je cilj ove reforme, da se nastavnicima da više sloboda da sami slože nastavu kako njima, ali prvenstveno učenicima, najviše odgovara. Laže onaj koji kaže da je sve idealno i da cvatu ruže i da je to ono što smo sanjali. Treba puno truda za mali pomak, ali ako su svi u tome od učenika, nastavnika, osnivača i poduzetnika, sve se može, komentirala je Jurec.

Inače, Srednja škola Zabok čija je Jurec ravnateljica u sklopu svoje škole otvorila je Akademis, odnosno restoran i hotel gdje rade učenici tijekom cijele godine i tak odrađuju praksu. Kako to izgleda detaljnije možete pročitati na ovoj poveznici.

– Analiza je pokazala da su nastavnici čak zadovoljniji od učenika s modularnom nastavom. Najviše je učenicima bilo čudno što više nema predmeta kao takvih, nego imaju modul koji traje mjesec dana, a ne da traje do kraja nastave godine kao što je to bilo do sada. Također, nije im najbolje sjelo to što nema udžbenika u eksperimentalnoj modularnoj. Nastavnici su ti koji su tražili svoju autonomiju i dobili su autonomiju da kreiraju nastavni proces onako kako oni smatraju da bi ga mogli i trebali kreirati. tako da nastavnici imaju slobodu kreirati taj cijeli modul, skupove ishoda učenja i način dolaženja do tih ishoda učenja. Sudeći prema mojoj školi, mislim da idemo prema dobrom smjeru. Ne osjećam strah više, na početku me bilo strah iako sam osam godina u toj reformi, ali sve se može kad se krene rekao je ravnatelj Kristek.

Izdvojeni članak
učenici sjede u školskim klupama

Razgovarali smo s učenicima koji već imaju modularnu nastavu: ‘Nema štrebanja i bubanja napamet’

‘Da će prve godine svima biti sve divno i krasno – neće’

Tijekom cijelog panela gosti konferencije mogli su skenirati QR kod i postaviti razna pitanja panelistima. Neka od pitanja koja su se pojavila za modularnu nastavu su bila sljedeća: mislite li da bi u implementaciju bilo bolje krenuti 2026. godine kako bi se nastavnici valjano educirali, koliko će nastavnika/ravnatelja ostati bez posla zbog ove reforme, vide li se pozitivni pomaci kod učenika koji su eksperimentu i slična pitanja.

– Ako ćemo za svaku promjenu u školstvu govoriti da nam nedostaje još ovo, još ono, da treba još nešto napraviti i onda iduće godine još nešto, nikada nećemo krenuti s reformom. Svatko se snalazi na svoj način. Da će prve godine svima biti sve divno i krasno – neće, ali zato iz godine u godinu ćemo napredovati i bit će sve lakše i bolje. Mi oko svega tražimo sam probleme, a ne nudimo rješenja. Pa ajmo krenuti, ono što neće valjat ćemo promijeniti, zaključila je ravnateljica Jurec.


srednja.hr+ konferencija Obrazovanje u pubertetu koju smo organizirali povodom 13. rođendana portala održala se 7. studenog u prostoru Algebra Spark Space. Srebrni partneri konferencije su Sveučilište Algebra i Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI). Brončani partneri konferencije su RIT Croatia, Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj, Školska knjiga i Fakultet organizacije i informatike Varaždin (FOI). Partneri konferencije su Hrvatska zajednica županija, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilište u Dubrovniku, Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ZŠEM), Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci (PFRI) i Privredna banka Zagreb. Pokrovitelji konferencije su Kraš, Ledo i Coca-Cola HBC Adria.

Sve novosti možete pratiti u rubrici ili preko Facebook događaja ovdje.