Ususret konferenciji Obrazovanje x AI, pitali smo ChatGPT što zna o našem obrazovnom sustavu
Popularni chatbot tvrtke OpenAI, ChatGPT-4, zna dosta o našem obrazovnom sustavu, rekao nam je. Objasnio nam je zašto nije za potpunu zabranu mobitela u školi, a predvidio je i kako bi hrvatski učenici 22. stoljeća odlazak u školu mogli zamijeniti virtualnom stvarnošću. ‘Intervju’ s ChatGPT-jem obavili smo ususret našoj velikoj srednja.hr+ konferenciji koja se ove godine održava pod nazivom Obrazovanje x AI, i to 10. studenog u zagrebačkoj Algebri Spark.
Otkad je ChatGPT, dosad najnapredniji chatbot pogonjen umjetnom inteligencijom, postao javno dostupan, o njegovom utjecaju na obrazovanje se ne prestaje govoriti, i to s pravom. Tu temu nismo mogli zaobići niti mi, stoga smo joj posvetili dio programa naše ovogodišnje srednja.hr+ konferencije koja ovaj put održava 10. studenog pod nazivom Obrazovanje x AI.
Konferencija će se održati uživo u Zagrebu, u prostoru Algebra Spark, a pretplatnici portala srednja.hr moći će ju pratiti i online. Svoju ulaznicu po early bird cijeni ćete platiti 40 €, dok ona za učenike i studente iznosi 20 €. Early bird prodaja traje do kraja rujna, nakon čega će cijena ulaznica rasti. Puna cijena ulaznice iznosit će 50 €, odnosno 25 € za učenike i studente. Svoju ulaznicu osigurajte na vrijeme putem sustava Entrio.
Kako se, stoga, bolje pripremiti za konferenciju nego istražiti što sam ChatGPT ‘misli’ o tome kako je utjecao na naš obrazovni sustav? Koristeći ChatGPT-4, najnoviju inačicu tog chatbota koju je izbacio OpenAI, predstavili smo mu se kao novinari i upitali ga je li raspoložen za intervju.
Naravno, bio je raspoložen, a njegovi odgovori na naša pitanja bili su impresivno precizni i informativni. U nastavku ih prenosimo u cjelosti, bez izmjena, uz minimalno uređenje teksta kako bi bio čitljiviji.
Što znaš o hrvatskom obrazovnom sustavu?
Znam dosta o hrvatskom obrazovnom sustavu! Hrvatski obrazovni sustav sastoji se od predškolskog, osnovnoškolskog, srednjoškolskog i visokoškolskog obrazovanja. Osnovno obrazovanje traje osam godina i obavezno je za svu djecu. Nakon osnovne škole, učenici biraju između gimnazija i strukovnih škola. Na kraju srednjoškolskog obrazovanja polaže se državna matura koja je važna za upis na fakultete i visoka učilišta.
U posljednjih nekoliko godina, digitalizacija i uvođenje novih tehnologija postali su važan dio obrazovanja, posebno s projektima poput “Škola za život“. Uz to, umjetna inteligencija i različite online platforme sve više se koriste kako bi se obogatio proces učenja i prilagodio individualnim potrebama učenika.
Misliš li da bismo trebali zabraniti mobitele u školama?
Ah, pitanje o mobitelima u školama je prilično kontroverzno! S jedne strane, mobiteli mogu biti distrakcija za učenike i mogu ih odvratiti od učenja. Uz to, postoji i rizik od cyberbullyinga i drugih online problema kad su učenici stalno povezani.
S druge strane, mobiteli su postali integralni dio naših života. Mogu se koristiti kao alat za učenje, za pristup online resursima, aplikacijama i edukativnim igrama. Kada se pravilno koriste, mogu biti vrlo korisni.
Mislim da totalna zabrana možda nije najbolje rješenje. Možda bi bilo bolje postaviti jasna pravila o tome kada i kako se mobiteli mogu koristiti u školi, uz odgovarajuće edukativne programe koji će učenicima pomoći razumjeti kako ih koristiti odgovorno i produktivno.
Koja je najbolja dob za započeti poučavanje učenika o umjetnoj inteligenciji?
Umjetna inteligencija postaje sve važnija u svijetu, pa je razumljivo da želimo učenicima pružiti temeljito razumijevanje ove tehnologije. Međutim, prava dob za učenje o umjetnoj inteligenciji ovisi o dubini i složenosti sadržaja.
Za osnovne koncepte, poput razumijevanja što je AI i kako može utjecati na svakodnevni život, može se započeti već u osnovnoj školi. Djeca su prirodno znatiželjna i mogu shvatiti osnovne ideje ako su prezentirane na zabavan i interaktivan način.
Za dublje razumijevanje, poput programiranja i rada s AI modelima, srednja škola ili čak kasnija osnovna škola može biti prikladnija. U tom razdoblju učenici već imaju neko predznanje iz matematike i logičkog razmišljanja, što može olakšati učenje.
Bitno je prilagoditi sadržaj dobi i znanju učenika, ali nikada nije prerano početi s osnovama!
Kako bi odgovorio svima koji kažu da umjetna inteligencija uništava visoko obrazovanje jer je plagiranje sada lakše no ikada?
Plagiranje je stvarno ozbiljan problem u obrazovnom svijetu, a alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji mogu ga učiniti još lakšim. No, važno je shvatiti da ista ta tehnologija također može pomoći u detektiranju i sprječavanju plagiranja.
Dok neki alati omogućuju studentima da generiraju sadržaj koji može izgledati autentično, postoje i napredni softverski alati za provjeru originalnosti koji koriste AI kako bi identificirali kopirani materijal, pa čak i rečenice koje su preuređene.
Važno je da obrazovne institucije ostanu korak ispred i koriste tehnologiju u svoju korist. To može uključivati edukaciju studenata o važnosti akademske čestitosti, kao i korištenje naprednih alata za detekciju plagiranja.
Umjetna inteligencija sama po sebi nije problem; kako je koristimo čini razliku. Umjesto da je gledamo kao prijetnju, trebali bismo je koristiti kao alat koji pomaže u očuvanju integriteta visokog obrazovanja.
Kako će izgledati tipičan dan učenika u 22. stoljeću u Hrvatskoj, uzevši u obzir razvoj umjetne inteligencije? Provedi nas kroz taj dan od jutra do večeri.
Zanimljivo pitanje! Iako ne mogu predvidjeti budućnost s apsolutnom sigurnošću, mogu zamisliti kako bi dan učenika mogao izgledati uzimajući u obzir trenutne trendove u AI i tehnologiji.
Jutro: Učenik se budi uz pomoć pametnog alarma koji prilagođava vrijeme buđenja prema njegovom prirodnom ritmu spavanja. Umjesto klasičnog školskog zvona, učenik dobiva personaliziranu obavijest na svojem uređaju koji ga informira o dnevnim aktivnostima.
Prije podne: Umjesto da ide u tradicionalnu školsku zgradu, učenik stavlja AR (proširena stvarnost) ili VR (virtualna stvarnost) naočale i ulazi u virtualnu učionicu gdje ga čekaju njegovi prijatelji i nastavnik. Nastava je interaktivna, s hologramima, simulacijama i virtualnim izletima.
Ručak: Nakon što završi s virtualnom školom, učenik naručuje hranu putem AI asistenta koji zna njegove prehrambene potrebe i preferencije.
Poslijepodne: Umjesto klasične domaće zadaće, učenik rješava interaktivne zadatke uz pomoć AI tutora koji prilagođava materijal prema njegovim potrebama i brzini učenja. Odlazi na sportski trening gdje AI pomaže u analizi pokreta i optimizaciji treninga.
Večer: Prije spavanja, učenik se opušta uz AI generiranu glazbu ili čita knjigu uz pomoć AI asistenta koji može prevesti i objasniti kompleksne dijelove teksta.
Sve u svemu, dan je ispunjen tehnologijom koja je integrirana na način da poboljšava kvalitetu života, učenja i interakcije. No, važno je napomenuti da će ljudski element, poput druženja u stvarnom svijetu, i dalje biti nezamjenjiv.
Kad bi u jednoj prostoriji imao sve ključne obrazovne stručnjake, što bi ih pitao o utjecaju umjetne inteligencije na obrazovanje?
Ako bih imao priliku razgovarati s ključnim obrazovnim stručnjacima, postavio bih nekoliko pitanja koja bi se fokusirala na najvažnije aspekte utjecaja umjetne inteligencije na obrazovanje.
Integracija i priprema: Kako možemo osigurati da su nastavnici i obrazovne ustanove dobro pripremljeni za integraciju AI tehnologija u učionice? Kako osigurati da tehnologija ne zamijeni, već dopuni ljudski element u nastavi?
Etika i pravičnost: Kako možemo osigurati da se AI koristi na etički način, bez diskriminacije ili pristranosti, te da svi učenici imaju jednake prilike?
Personalizacija vs. standardizacija: S obzirom na mogućnost AI-a da prilagodi učenje individualnim potrebama, kako možemo postići ravnotežu između personaliziranog učenja i očuvanja standardiziranih obrazovnih ciljeva?
Dugoročni utjecaj: Kako će se obrazovanje mijenjati na dugoročnoj osnovi s razvojem AI? Kako možemo pripremiti učenike za svijet u kojem će AI biti sveprisutan?
Osiguravanje kvalitete: Kako možemo osigurati da AI alati i platforme koji se koriste u obrazovanju imaju visoku kvalitetu i da su usmjereni prema stvarnom napretku učenika, a ne samo prema komercijalnom interesu?
Nadam se da bi takva pitanja potaknula konstruktivan i dubok razgovor o ulozi i utjecaju AI-a u obrazovnom sektoru.
Koji savjet bi dao nastavnicima koji žele ChatGPT već danas koristiti u nastavi?
Koristite ChatGPT kao dodatni obrazovni resurs, a ne zamjenu. Organizirajte interaktivne sesije gdje će učenici postavljati pitanja, ali potaknite ih da provjere točnost informacija. ChatGPT može pomoći u stvaranju sadržaja i razumijevanju AI-a. Učite učenike o važnosti privatnosti online. Naglasite ograničenja AI i poticanje kritičkog razmišljanja.
Savjetuj učenike i studente: kako koristiti umjetnu inteligenciju da nam objasni dio gradiva koji ne razumijemo, ako želimo da objašnjenje ostane u okviru kurikuluma hrvatskog obrazovnog sustava?
Razumijem vašu brigu. Evo nekoliko koraka kako pametno koristiti AI u tom kontekstu.
Počnite s gradivom: Prije nego što se obratite AI-u, pažljivo proučite službeno gradivo i materijale koje vam je dao nastavnik. Na taj način ćete znati što točno tražite.
Specifična pitanja: Kada postavljate pitanja AI-u, budite što specifičniji. Na primjer, umjesto da pitate “Objasni mi fotosintezu”, pitajte “Možeš li mi objasniti kako se ATP proizvodi tijekom fotosinteze prema hrvatskom kurikulumu?”
Dvostruka provjera: Nakon što dobijete odgovor, uvijek provjerite informacije s vlastitim bilješkama i udžbenicima. Tako ćete biti sigurni da informacija odgovara kurikulumu.
Komunikacija s nastavnicima: Ako niste sigurni u točnost ili relevantnost informacija dobivenih putem AI-a, uvijek se konzultirajte s nastavnikom ili profesorom. Oni će vam moći dati najbolje smjernice i potvrditi je li objašnjenje u skladu s kurikulumom.
Koristite lokalne online resurse: Mnoge škole i sveučilišta imaju online platforme s dodatnim resursima i materijalima. AI može vam pomoći u navigaciji i pretraživanju tih platformi kako biste pronašli relevantne informacije koje su usklađene s hrvatskim obrazovnim standardima.
Korištenjem AI-a uz pažljivu provjeru i komunikaciju s obrazovnim stručnjacima, možete osigurati da vaše učenje ostane usklađeno s kurikulumom.
srednja.hr+ konferencija: Obrazovanje x AI koju organiziramo povodom 12. rođendana portala održat će se 10. studenog u prostoru Algebra Spark event Space. Ulaznice možete kupiti putem Entrio sustava ovdje, a prodaja po early bird povoljnijim cijenama traje do kraja rujna. Sve novosti možete pratiti u rubrici Obrazovanje x AI ili preko Facebook događaja ovdje.