Graditeljsko-geodetska tehnička škola Split
U školi se može upisati obrazovanje za zanimanje građevinski tehničar, arhitektonski tehničar i tehničara za geodeziju i geoinformatiku. Nakon školovanja naši učenici polažu Državnu maturu koja im omogućava školovanje na visokom učilištima.
POVIJEST GRADITELJSKO GEODETSKE TEHNIČKE ŠKOLE U SPLITU
Početkom stručnog obrazovanja za građevinska zanimanja smatra se 10. veljače 1907. godine, kada se otvara Obrtnička strukovna škola s Javnom dvoranom risanja. Ta škola nastala je nakon reorganizacije Obrtničke škole usavršavanja, koja je djelovala od 1890. godine u zgradi Velike realke. Pripojena joj je trogodišnja Šegrtska škola usavršavanja. Za ravnatelja je postavljen inženjer Kamilo Tončić, zamjenik upravitelja željezničke stanice u Splitu. Škola je imala puno odjela, te je u to vrijeme bila najbrojnija škola u gradu. Broj odjela je godinama rastao ovisno o potrebama društva. Nastava se odvijala na četiri različite lokacije u gradu, npr. u nekoliko privatnih zgrada na Lučcu i u zgradi Parne mastione. Unatoč pokušajima gradnje jedinstvene zgrade, dislociranost škole je potrajala do kraja 1. svjetskog rata.
1909. (odlukom od 15.03.), škola je pretvorena u Graditeljsku, zanatsku i umjetničku školu s velikim brojem odjela: Graditeljsko – zanatska škola za zidare, klesare i tesare; Majstorska škola za građevno i pokućstveno drvodjelstvo; Stručne škole za pravljenje odijela i šivanje rublja; Škola kuhanja i kućanstva itd.
Širenjem škole, rastao je broj učenika ali i nastavnika. Među danas poznatima bili su: ing. Kamilo Tončić – ravnatelj (Nauka o građevinskim stilu i Građevno risanje), ing. Petar Senjanović (Nauka o graditeljstvu, Građevna mehanika, Namještaj zgrada i Građevno poslovanje), Dinko Šimunović – književnik (Hrvatski jezik, Poslovni sastavci, Nauka o nošnji), Emanuel Vidović – slikar (Prostoručno i dekorativno risanje), Josip Hatze – skladatelj (Pjevanje).
Nakon 1. sv. rata 1919. škola je podijeljena u tri skupine: Muška zanatska škola za zidare, stolare, tesare, klesare i pletere s dvoranom za risanje i modeliranje, Ženska zanatska škola s odjelima za šivanje odijela, rublja, tkanje, čipke i vezivo, te mješovita Šegrtska škola za muške i ženske zanate. Te godine Škola prelazi u zgradu bivše Poljoprivredne škole koja je zbog manjka učenika prestala s radom i ostaje u njoj do 1958. godine.
Zgrada je izgrađena 1904. godine u Zrinsko-frankopanskoj ulici. Tada je to bila periferija grada Splita. Ovo desetljeće obilježava secesijski stil u umjetnosti i arhitekturi te se zato i nepoznati arhitekt pri projektiranju ove zgrade pridržavao secesijskog kanona. Elementi secesije nešto su umjereniji i blaži nego na drugim secesijskim zgradama iz tog razdoblja („Hrvatski dom“, „Sumporne toplice“…).
U razdoblju između dva rata događa se značajni privredni i industrijski uspon te velika potreba za stanogradnjom. Kulturni procvat grada potiče grupa književnika, skladatelja, slikara…Vidović, Tončić, Hatze, Šimunović, Tijardović i mnogi drugi.
Privredni razvoj, posebno graditeljstvo, industrija i brodarstvo nametnuli su potrebu za osnivanjem i jedne tehničke škole. Tako je šk. god. 1920./21. osnovana Srednja tehnička škola u čiji sastav je ušla muška i ženska zanatska škola, dok se šegrtska škola odvaja i postaje samostalnom školom. Najprije je osnovan odsjek za građevinske tehničare, a nakon njega i brodostrojarski, elektro, brodograđevni i odsjek slabe struje. Građevinski odsjek uskoro je obogaćen arhitektonskim odsjekom. Zgrada u Zrinsko – frankopanskoj odigrala je vrlo značajnu ulogu u u rađanju stručnog obrazovanja u Splitu jer su u njoj nastala glavna strukovna zanimanja.
1932. škola dobiva novi naziv: Državna tehnička srednja škola u Splitu. Imala je dva odsjeka: arhitektonsko – građevinski i brodostrojarski. Nastava je trajala 4 godine s pravom upisa učenika s navršenih 14 godina ako su s uspjehom završili 4 razreda gimnazije. U trećoj godini su se razdvajali u smjer visokogradnje i niskogradnje. U prvom razredu je bilo devet općih i tri stručna predmeta: Projektiranje, Visokogradnja i Građevinsko crtanje, u drugom razredu isti broj općih a stručnim predmetima se dodaje Nauka o projekciji. U trećem razredu niskogradnje uz pet općih predmeta tu su stručni: Nauka o visokogradnjama, Građevinsko crtanje i crtanje osnova, Građevna mehanika, Nauka o građevnim oblicima te Gradnja cesta i hidraulična gradnja. U četvrtom razredu niskogradnje uz postojeće stručne predmete tu su još Geodezija i Knjigovodstvo. U trećem visokogradnje je bilo 5 općih i 5 stručnih predmeta: Visokogradnja, Građevna mehanika, Nauka o oblicima i stilovima, Nauka o strojevima i Higijena građevinskog obrta), a u četvrtom uz tri opća predmeta, Visokogradnja, Građevinsko crtanje i crtanje osnova, Građevinski oblici i stilovi, Građevno poslovanje i Knjigovodstvo. Prvi maturanti Građevinske škole (pet graditelja) završili su 1925.
Propisana je praksa po 80 radnih sati ljeti nakon drugog i trećeg razreda. Izvodi se na gradilištima ili u crtaonicama građevinskih poduzeća, učenici vode dnevnik prakse, a obilaze ih i kontroliraju profesori građevinskih konstrukcija niskogradnje i visokogradnje. Takva organizacija škole trajala je sve do 1955.
Početkom 2. Svjetskog rata, 1940./41. škola se zove Srednja tehnička škola s arhitektonsko – građevinskim odsjekom, a za vrijeme talijanske okupacije (1942.-1943.) Scuola media tehnica.
Nakon rata, u šk. god. 1947./48. Škola doživljava promjene u svom ustroju i zove se Srednja tehnička škola u Splitu, a ima tri odjela: arhitektonski, građevinski i arhitektonsko – građevinski odjel.
Od 1948. do 1951. godine ponovo nastupaju određene promjene u ustroju i nazivu škole, pa ona dobiva naziv Građevinski tehnikum, a sastoji se od arhitektonskog i građevinskog odjela.
Napokon, školske godine 1951./1952. škola mijenja ime u Srednja tehnička građevinska škola i ima građevinski i arhitektonski odjel.
Škola ostaje u ovoj zgradi (u Zrinsko – frankopanskoj) sve do 1957. godine. Škole koje su djelovale u toj zgradi dale su puno značajnih ljudi koji su ostavili trag u razvoju splitske kulture. Svi splitski umjetnici prošli su kroz odjel risanja i modeliranja a vrsni tehničari izašli su iz tehničke škole te kasnije nastavili obrazovanje na praškim fakultetima. Kao nastavnici u toj zgradi su radili poznati književnici, umjetnici, arhitekti, glazbenici… Dinko Šimunović, koji je proveo u toj zgradi 19 godina, zvao ju je „zgrada u vrenju“: „Tako je nazivam jer je uistinu slična badnju u kome sok zrela grožđa sad tiše, a sad bučnije vre: takovu sam je našao i takovu poslije 19 godina službe ostavio. Kipjelo u njoj radom i životom, neprestano se mijenjalo u spoljašnosti i nutrini, pače ni ime joj ne bijaše niti zvanično postojano kao u drugim školama…“. Taj naš poznati književnik predavao je Hrvatski jezik, Poslovne sastavke, Nauku o kostimima… Najpoznatiji je po novelama („Alkar“). Kamilo Tončić, naš istaknuti arhitekt secesionist, bio je jedan od prvih ravnatelja. Emanuel Vidović, naš istaknuti slikar, predavao je risanje i modeliranje većini slikara ovoga područja. Josip Hatze, poznati skladatelj, godinama je predavao pjevanje i glazbu te vodio zborove svoje škole.
1957. godine škola seli u novu zgradu u dvorištu postojeće zgrade iz 1904. (zapadno od stare Tehničke škole). Investitor izgradnje je sama Srednja tehnička građevinska škola a autor zgrade je arhitekt dr. sc. Zdenko Tončić, koji je predavao u školi. Projekt je izrađen u okviru splitskog poduzeća Projektant. Izvođač objekta bio je Konstruktor. Zgrada se nastavlja na sjeverno krilo stare zgrade. Čine je dva volumena: prednje niže krilo (P+2) te stražnje više krilo s učionicama (P+3). Škola je izvorno imala 12 učionica, 3 radionice i 6 kabineta. Dio s učionicama komponiran je jednotraktnim sustavom s hodnikom na sjevernoj strani zgrade. Južno pročelje je kompozicija mreže vertikalnih i horizontalnih konzolnih lamela, koje tvore 15 polja kroz tri kata. U prednjem planu ističe se ulazni trakt čiji trijem oblikuje niz od pet kružnih stupova. Građevinska škola zadržala se u ovoj zgradi sve do 1992, kada seli u novogradnju koju je projektirao Dinko Kovačić (u sklopu sveučilišnog kampusa).
Školske godine 1959./60. škola opet mijenja naziv te se zove Građevinska tehnička škola u Splitu.
1963. godine odlukom Općinske skupštine Split osnovan je Građevinski školski centar u kojem su se obrazovali svi kadrovi za potrebe građevinske privrede – tehnička i zanatska zanimanja. Taj Centar se sastoji od Opće srednje škole (traje 2 godine), Građevinske tehničke škole s odsjekom niskogradnje i visokogradnje (2 godine), Građevinske večernje škole (4 godine), Škole za građevinske radnike (traje 3 godine).
1965. godine došlo je do izmjene Odluke o osnivanju GŠC-a pa ona glasi: „Osnivač GŠC-a je Skupština općine Split, a suosnivači su privredne organizacije građevinara – poduzeća: Cestar, Konstruktor, Projektant, Rad, Tehnogradnja, Tehnika, Urbanistički biro, Voljak i Obnova.
1974. godine Građevinski školski centar formira se kao radna organizacija s tri OOUR-a i to OOUR Škola (Teslina 4), OOUR-a Dom učenika (V. Masleše b.b.) i OOUR-a Pogon za proizvodni rad (P. Brigada 6).
1978. GŠC se udružuje s gimnazijom „Ćiro Gamulin“ u Centar za odgoj i obrazovanje u građevinarstvu i industriji građevinskog materijala „Ćiro Gamulin“. Sastoji se od dva OOUR-a: OOUR Srednje obrazovanje i OOUR Dom učenika. Godine 1980. Centru pristupa kao samostalni OOUR Odgoj i obrazovanje kadrova za industriju kamena i mramora Pučišća.
Školske godine 1985./86. Iz Centra se izdvaja MIOC kao samostalna škola.
1991. godine OOUR-i postaju samostalne organizacije , tako da OOUR Srednje obrazovanje postaje Graditeljska škola Split sa sjedištem u Teslinoj 4.
1992. Graditeljska škola Split seli se u novu zgradu (Matice hrvatske 11), čiji je projektant poznati arhitekt Dinko Kovačić. U toj zgradi škola i danas djeluje.
1993. godine iz Graditeljske škole Split izdvaja se Graditeljska obrtnička i grafička škola u Splitu.
Od 2002. godine škola nosi naziv Graditeljsko-geodetska tehnička škola Split.
Za upis za zanimanje građevinski tehničar i arhitektonski tehničar boduje se opći uspjeh od 5. Do 8. razreda te ocjene u 7. I 8. razredu iz predmeta matematika, hrvatski jezik, engleski jezik, fizika, likovna kultura te tehnička kultura.
Za upis za zanimanje tehničar za geodeziju i geoinformatiku boduje se opći uspjeh od 5. Do 8. razreda te ocjene u 7. I 8. razredu iz predmeta matematika, hrvatski jezik, engleski jezik, fizika, geografija te tehnička kultura
Galerija 2 Fotografija
Otvorihttps://hr-hr.facebook.com/GraditeljskoGeodetskaTehnickaSkolaSplit/
https://www.instagram.com/ggts_split/
https://www.facebook.com/worldskillscroatia/videos/286371310099424/
https://f2fcult.wixsite.com/bridging-the-gap
WEBSITE
https://lets-relive-the-past-69.webselfsite.net/
YOUTUBE
https://www.youtube.com/channel/UCBh6mtuzQKQeIX2bsnCVFLA
https://www.instagram.com/lets_relive_the_past/
Matice hrvatske 11, 21000 Split
Broj telefona: 021 558 430
Mail škole: [email protected]
Oib škole: 19665709849
Link na web stranicu škole: www.ggts
U školi djeluje Tematska umjetnička stvaraonica
Ciljevi Tematske umjetničke stvaraonice:
- Predstavljanje i afirmacija hrvatskog nacionalnog identiteta
- Isticanje bogatstva hrvatske i dalmatinske baštine i tradicije s naglaskom na njegovanje pučke arhitekture u kamenu.
- Učvršćivanje potrebe za prepoznavanjem vrijednosti tradicije.
- Predstavljanje Hrvatske i promicanje njenog kulturno povijesnog baštinskog blaga i identitetske gastronomije.
- Razvijanje interkulturalnih kompetencija učenika promoviranjem kulturne različitosti kao zajedničke vrijednosti i bogatstva.
- Organiziranje različitih vrsta interkulturalnih i kreativnih radionica i prodajnih izložbi s porukom i poukom.Organiziranje humanitarnih akcija potrebitima.
- Poticanje i razvijanje kreativnosti obrađivanjem prirodnog kamena lomljenjem i rezanjem,oblikovanje predmeta od različitih materijala razvijajući pritom umjetnički vizualni izričaj te praktična znanja i vještine.
- Korištenje recikliranih materijala i briga za okoliš.
Športski klub graditelj
Naši učenici postižu zavidne uspjehe u sportu.
https://www.instagram.com/ssk_graditelj/
Festival znanosti
Učenici sudjeluju na Festivalu znanosti, istražujući stjeću nova znanja i razvijaju znanstveni način mišljenja.
We choose Happines, eTwinning projekt u kojem je sudjelovalo još 9 zemalja.
Salon arhitekture Graditeljsko – geodetske tehničke škole
Dodir betona i kreativnosti ( A touch of concrete and creativity) Izložba učeničkih projekata 15.listopada 2021.
Učenici i njihovi mentori prikazali su projekte koji su sinteza znanja i truda utkanih tijekom četverogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja, a sami projekti nastali su u okviru predmeta Stambene i javne zgrade. Ovakvo kvalitetno srednjoškolsko strukovno obrazovanje izuzetna je podloga za daljnji razvoj konkretnih strukovnih vještina i kreativnosti, te poticaj za usavršavanje na visokoškolskim obrazovnim institucijama.
WSC natjecanje
Na državnom natjecanju učenika strukovnih škola “WorldSkills Croatia 2021.” na zagrebačkom Velesajmu, maturanti splitske Graditeljsko-geodetske škola ostvarili su izvrsne rezultate.
Duje Čerina je pod mentorstvom profesora Marka Klarića osvojio zlato u disciplini “arhitektonske tehnologije”, a Josip Crljen osvojio je broncu iz discipline “geodezija” pod mentorstvom profesorice Ivane Denić.
Zlatnu medalju na državnom natjecanju “AutoCAD Hrvatska 2021.” osvojio je Ante Pauk pod mentorstvom profesorice Katarine Fenrich.
Graditeljsko – geodetska tehnička škola od početka ovog natjecanja je domaćin discipline Graditeljske tehnologije.
https://www.facebook.com/worldskillscroatia/videos/286371310099424/
Internacionalizacija – suradnja sa školom u Nizozemskoj (Deltion college, Zwolle)
Planiran je zajednički rad na nacionalnim i međunarodnim projektima, kako u Nizozemskoj tako i u Hrvatskoj. Prvi korak je osobno upoznavanje kao i upoznavanje s načinom rada obje podružnice.
U Europi je stavljen naglasak na suradnju s drugim državama i sve više tvrtki traže poslovne prilike i izvan svojih granica, a i primjetan je sve veći broj stranih radnika na gradilištima u Nizozemskoj. Od iznimne je važnosti biti pripremljen za budućnost i stoga biti otvoren za suradnju s osobama iz različitih država. To uključuje znanje engleskog jezika, ali i poznavanje kulturnih i radnih obrazaca. Zajedničkim radom se poboljšavaju vještine kao što su fleksibilnost, neovisnost, samouvjerenost i preuzimanje inicijative.
Muzej iz prve ruke
Riječ je o projektu financiranom sredstvima Europskog socijalnog fonda i Ministarstva kulture RH koji provodi Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u suradnji s Graditeljsko-geodetskom tehničkom školom.
U projektu je tijekom 11 mjeseci sudjelovalo 150 učenika koji su kroz različite aktivnosti upoznavali poslove muzejskih stručnjaka – kustosa, restauratora i dokumentarista. Učenici su u sklopu projekta obišli inače manje dostupne dijelove muzeja – depo, arhiv, restauratorske radionice i tehničku dokumentaciju, a posjetili su i nekoliko arheoloških lokaliteta na kojima istraživanja provodi Muzej HAS, inače nositelj projekta.
Ciljevi projekta su poboljšanje pristupa kulturnim sadržajima i povećanje konkurentnosti na tržištu rada za skupinu mladih. Rezultati projekta javnosti su predstavljeni putem završne izložbe projekta u Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika Split.
OBLJETNICA GRADITELJSKO-GEODETSKE TEHNIČKE ŠKOLE
(110 GODINA ARHITEKTONSKOG I GRAĐEVINSKOG TE 40 GODINA GEODETSKOG STRUKOVNOG OBRAZOVANJA)
U 4. 12. 2017. god. Graditeljsko geodetsko tehnička škola obilježila je 110 godina kontinuiranog strukovnog obrazovanja u području arhitekture, graditeljstva te 40 god. geodezije. Ovim povodom željeli smo ukazati na važnost strukovnog obrazovanja danas, te posebice na važnost, značaj i ulogu strukovnog obrazovanja na razini naše Županije i grada Splita. U tom respektabilnom povijesnom razdoblju, učenici i polaznici naše škole, danas ugledni arhitekti, inženjeri građevine i geodeti, ostavili su značajan trag i dali neizostavan doprinos u izgradnji našeg grada i domovine.
Izložba na 33 plakata prikazuje život škole od 1907. god do danas. Na plakatima se nalaze fotografije dokumenata, školskih zgrada tijekom ovih 110 god., različitih projekata i programa, profesora i učenika kroz dugu povijest škole te ostali materijali iz Državnog arhiva . Ujedno obilježavamo i 40 godina obrazovanja u geodeziji pa ćemo imati izložene stare instrumente kao i fotografije na plakatima koje prikazuju instrumente koji su se nekad koristili kao i današnje moderne uređaje za geodeziju.
U pripremi su nam najviše pomogli bivši i sadašnji profesori škole kao i bivši učenici posuđivanjem fotografija i dokumenata koje imaju.
From Facebook from face to face: cross cultural relations through social media and beyond
Bridging the gap from theory to practice
Škola je u UNESCO ASP net mreži škola.
Izračun bodova za upis u srednje škole na Srednja.hr
Izračunaj svoje bodove!