Dva veća fakulteta i CARNET udružili snage: Pokreću novi specijalistički studij namijenjen nastavnicima
Jasna Tingle, voditeljica istraživanja i razvoja e-učenja u CARNET-U, na konferenciji srednja.hr+ Obrazovnih deset održala je predavanje kojim je predstavila dvadesetogodišnje iskustvo CARNET-a u razvoju e-učenja u Hrvatskoj, kao i prošlogodišnje iskustvo s naglom tranzicijom na e-učenje. Najavila je i novi novi poslijediplomski specijalistički studij kojeg će zajednički provoditi FOI, FFZG i CARNET.
Konferencija srednja.hr+ Obrazovnih deset, prva konferencija portala srednja.hr koju smo organizirali povodom našeg desetog rođendana, održala se 5. studenog 2021. godine. Na 12 panela i 8 predavanja posvećenih školstvu i visokom obrazovanju govorili su neki od najvažnijih aktera sektora, kao i sami učenici i studenti kojih se ova tema najviše i tiče.
U dvorani posvećenoj školstvu održano je i predavanje pod nazivom ‘20 godina e-učenja s CARNET-om‘ kroz koje smo doznali sve o e-učenju kojeg CARNET zagovara od milenijske 2000. godine. Jasna Tingle, voditeljica istraživanja i razvoja e-učenja u CARNET-u, na početku predavanja je istaknula kako je prije 20 godina e-učenje bio mnogima nerazumljiv koncept.
– Jesmo li prije 20 godina bili spremni za e-učenje? E-učenje tada nije bio uopće shvatljiv koncept. Nedostajala nam je prije svega terminologija. S obrazovnim radnicima se, primjerice, nismo mogli dogovorili kako ćemo prevesti ‘e-learning’. Osim toga, hrvatski obrazovni sustav nije poznavao fleksibilnije oblike obrazovanja, a i sama infrastruktura je bila slabije razvijena, rekla je Tingle u svom predavanju.
Angažman i ulaganja CARNET-a, koji ove godine slavi 30 godina rada, značajno je doprinio tome da prošlogodišnja tranzicija na e-učenje prođe što glađe moguće.
– To je bila zaista izvanredna situacija, trebalo je jako brzo reagirati. Nitko u svijetu nije imao iskustvo s tako masovnim online obrazovanjem djece. Bili smo svjesni kritične situacije i poduzeli smo određene korake da bi olakšali tranziciju, istaknula je Tingle.
Predstavljeni rezultati istraživanja o prošlogodišnjoj online nastavi
Osim su pregledali i opisali sustave za učenje, prilagodili Loomen, dali preporuke za provedbe nastavnih aktivnosti u skladu s infrastrukturom koju su odabrale škole te kontinuirano educirali učenike, roditelje, nastavnike i ravnatelje, proveli su i dva istraživanja čije smo rezultate također mogli čuti na predavanju.
CARNET-ovo Akcijsko istraživanje iz 2020. pokazalo je, primjerice, kako je značajan problem dijelu učenika predstavljala nedostatna infrastruktura za rad od kuće. Škole su u velikoj mjeri za online nastavu pripremile nastavnike, no ne i roditelje. Istraživanje je, osim toga, pokazalo kako nastavnici ipak nisu koristili sve prednosti digitalnih tehnologija – za predavanja su najčešće pripremali tekstove i prezentacije, no ne i video i audio materijale.
– Sustav je uspio brzo reagirati na krizu i ponešto ju ublažiti. Nedostajali su propisi, procedure. Nastavnici su uložili trud i vrijeme, ali bili su preopterećeni. Učenici su se osjećali usamljeno, nedostajao im je fizički kontakt, pojasnila je Tingle rezultate istraživanja.
Istraživanje su ponovili i ove godine, a pokazalo je kako je iskustvo e-učenja ipak ostavilo trajne posljedice na obrazovni sustav. Pojavila se doza fleksibilnosti, naglasila je Tingle, jer su škole zadržale određene prakse online nastave što je do nedavno bilo nezamislivo.
– Samostalnost učenika je izašla na površinu, nastavnici su shvatili da mnogi učenici mogu i više nego što bi im zadavali, rekla je Tingle uz napomenu kako ipak moramo nastaviti raditi na dostupnosti računalne opreme za sve učenike te na njihovom psihičkom i fizičkom zdravlju.
Novi poslijediplomski specijalistički studij namijenjen nastavnicima
Tingle je u svom predavanju najavila i novi poslijediplomski specijalistički studij pod nazivom E-učenje u obrazovanju i poslovanju. Provodit će ga FOI u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i CARNET-om. Studij je namijenjen, između ostalih, i nastavnicima na fakultetima, srednjim i osnovnim školama; voditeljima, administratorima i koordinatorima školskih/fakultetskih sustava (centara) za podršku e-učenju; profesionalcima koji se bave cjeloživotnim obrazovanjem, a upisi su u tijeku. Cijelo predavanje možete pogledati na našem YouTube kanalu.