Školska godina na izmaku bila je iznimno bogata aktivnostima u Gimnaziji Bjelovar. Kroz ovaj članak želimo podijeliti svoja iskustva i možda nekome pružiti poneku novu ideju. Posebno zanimljiva je međusobna isprepletenost nekoliko projekata koji su provođeni istovremeno. Krenimo kronološki.
U rujnu škola dobiva potvrdu da smo treću godinu za redom odabrani provoditi projekt Škola budućnosti s programom Greentech IoT, pametnim vrtovima. U sklopu programa učenici su naučili kako programirati senzore i pomoću njih pratiti rast i razvoj biljke te joj pružiti ono što joj je potrebno u određenom trenutku.
U listopadu smo krenuli s eTwinning projektom Youth4All koji su proveli učenici 3.b razreda u sklopu izborne informatike, a u partnerstvu sa školama iz Turske. Učenici su predstavili svoju zemlju i suradnički radili na radovima iz jednog od 6 područja koje su odabrali: književnost, znanost, umjetnost, glazba, socijalna uključivost i sport. Što smo sve napravili, pogledajte ovdje.
U prosincu smo započeli s aktivnostima izvannastavnog projekta ”Surađuj, volontiraj, aktiviraj se i mentoriraj” kojemu je cilj bio potaknuti učenike na kretanje, međusobnu suradnju i uključivanje u rad lokalne zajednice kako bi razvili svoje potencijale i razvijali otpornost na stres. Predviđena je bila suradnja s dječjim vrtićem Ciciban kao partnerom iz lokalne zajednice. Nedugo nakon provedene prve terenske nastave, dobili smo vijest da je MZO odobrilo financiranje projekta s iznosom od 12.000,00 kn što nam je omogućilo daljnje planiranje i provedbu projektnih aktivnosti. Sve aktivnosti objedinjene su na projektnoj mrežnoj stranici.
Uz ovaj, Gimnaziji Bjelovar je MZO odobrilo i projekt ”Zdrav um za zdravo tijelo” s iznosom od 20.000,00 kn. Opći cilj projekta bio je usmjeren na podizanje razine svijesti kod učenika, nastavnika i roditelja o poteškoćama mentalnog zdravlja, smanjenje stigme prema osobama s poteškoćama mentalnog zdravlja i psihijatrijskim bolestima te razvoj vještina koje predstavljaju zaštitne čimbenike u očuvanju mentalnog zdravlja. Provedene aktivnosti uključivale su edukaciju nastavnika, predavanja za roditelje i radionice za sve učenike. U sklopu projekta formirana je grupa Vršnjaka edukatora, koji su nakon edukacije osmislili niz radionica za učenike koje su provodili u razredima naše škole.
Voditeljica prva tri spomenuta projekta bila je prof. informatike Mihaela Kelava, dok je ”Zdrav um za zdravo tijelo” vodila prof. psihologije Marina Jurušić.
Neočekivana isprepletenost
Sve projektne aktivnosti su se odvijale svojim tijekom, prema planu. U veljači 2023. je potres razrušio nekoliko gradova u Turskoj. Naši partneri iz eTwinning projekta su imali sreće jer nisu iz pogođenog područja. No, dovoljno su bili blizu, te su u svoj gradi i u svoju školu primili mnoge obitelji koje su ostale bez domova. Odlučili smo nekako pomoći. Najlogičnije rješenje je bilo sakupiti novac i poslati ga partnerskoj školi koja bi ga rasporedila potrebitima. Organizirali smo humanitarni tjedan u zadnjem tjednu ožujka. Uz turnire u odbojci i Belotu, organizirana je tombola, donacijska prodaja kolača, rabljenih stvari, prirodne kozmetike koju su uz pomoć prof. kemije Ankice Fusić izradili učenici, umjetnička djela nastala na likovnoj radionici pod vodstvom prof. matematike Mirte Đurašević. Pozitivno ozračje i želja svih da se na neki način uključe i pomognu rezultirala je dodatnim idejama.
U veljači je zasijano sjeme paprike u naš pametni vrt iz projekta ”Škola budućnosti”. Kako je za potrebe projekta bilo potrebno samo nekoliko biljaka, a gotovo svo sjeme je isklijalo i prekrasno napredovalo, ideja je bila neizbježna. Neiskorištene presadnice su uz ideju prof. biologije Damira Maretića posađene u stare epruvete i dekorirane štapićima s Uskrsnim motivima. Ponudili smo ih građanima, za dobrovoljne priloge i sve su razgrabljene u rekordnom vremenu. Povratne informacije nam kažu da su biljke dale i još uvijek daju prekrasne plodove žute plodove!
Dobar glas se daleko čuje, a marljiva dječica s kojom smo provodili aktivnosti u vrtiću Ciciban (projekt Surađuj, volontiraj, aktiviraj se i mentoriraj) su također poželjela pomoći pa su na radionicama s roditeljima i našim učenicima izradili Uskrsne ukrase koje su nam donirali da ih također ponudimo na prodaju. Ovim putem se želimo zahvaliti ali i ispričati svoj dječici koja su htjela ”otkupiti” svoje radove ali nisu uspjela jer u trenutku kada su s roditeljima stigli do našeg štandića svi zečići su već bili razgrabljeni.
Prodaji se odazvala i učiteljica Sanja Pavin iz IV. OŠ koja je sa svojim 2.d razredom svratila do štanda. Kao zahvalu, naši učenici su njen razred posjetili kao mentori, poučili djecu o virtualnoj stvarnosti i ponudili im pogledati dinosaure i tropske ribice kroz VR naočale čime su i oni postali dio naših zanimljivih projektnih aktivnosti. Tijekom cijele akcije prikupljeno je nešto više od 2.000,00 € koji su barem nakratko olakšali svakodnevicu učenicima i njihovim obiteljima koje su izgubile domove u Turskoj.
U travnju je održana radionica iskustvenog učenja za razrednike, koja je bila predviđena kao jedna od aktivnosti projekta izvannastavnih aktivnosti. Vježbe koje su nastavnici naučili moći će u narednim godinama primijeniti u svojim razredima. Potvrdilo se da vježbe imaju pozitivan utjecaj ne samo na tjelesni dio nego i na psihičko stanje i raspoloženje. Tu smo povezali ciljeve obaju projekata odobrenih od MZO i u nekim idućim školskim godinama odlučili nastaviti raditi slične projekte koji jačaju mlade ljude u više aspekata istovremeno.
Sve što je dobro, brzo završi
Iako bi učenici imali ponešto reći o ovom podnaslovu, uz pregršt aktivnosti koje su samo spomenute u ovom članku (a moglo bi se o svakoj od njih napisati po jedan ovakav članak) nastavna godina je stigla do lipnja. Aktivnosti su odrađene, evaluacije od strane učenika i nastavnika su bile gotovo besprijekorne, rezultati vidljivi na zadovoljstvu i uspjehu učenika i uključenih razreda.
Na kraju se vratimo ponovno na projekt ”Škola budućnosti”. Kao šlag na tortu, u lipnju dobivamo vijest da je naš projekt pametnog vrta odabran kao najbolji srednjoškolski rad. Papričice koje smo uzgojili donijele su učenicima Xiaomi mobitele kao nagradu. Ono što je još važnije, donijele su im i ogromnu motivaciju da nastave učiti i sudjelovati u aktivnostima i projektima koji ih zanimaju. Na završnom događaju projekta ”Škola budućnosti”, ekipa naše škole sudjelovala je u natjecanju u vožnji drona u simulatoru, pomela konkurenciju i školi ”zaradila” ORQA kontroler za upravljanje drona. Jedan alat više pomoću kojeg ćemo pokušati dodatno unaprijediti našu nastavu.
Možemo se složiti da je ovo bila naporna, izazovna ali nadasve uspješna školska godina! Uz sva stečena iskustva i znanja, vjerujemo da ćemo budućim generacijama pružiti još više te im i dalje osiguravati pozitivno okruženje za učenje i osobni rast.
Napisala: Mihaela Kelava, prof. savjetnik