Pretraga

Hoće li budući kuhari rapske Srednje škole u kabinetu kuharstva praviti punjene paprike s paprikama iz školskoga pametnog vrta?

A- A+

Srednja škola Markantuna de Dominisa Rab drugu godinu sudjeluje u projektu Škola budućnosti. Motivirani lanjskim uspjehom malog, ali vrijednog tima gimnazijalaca koji je izradio Chatbot Kockica za otočnu udrugu Kocka, i ove godine su učenici izrazili želju za sudjelovanjem u projektu. Kada nam se ponudio projekt „pametnoga vrta“ odmah smo znali da je to pravi izazov ne samo za naš mali tim već i za cijelu školu. Dvije entuzijastične profesorice iz Biologije i Informatike, mišjim koracima, s dozom straha, ne znajući koji ih sve izazovi čekaju, krenule su s učenicima 2. razreda gimnazije u otkrivanje Greentech IoT-a, nove zelene tehnologije sijanjem paprike u eksperimentalnom pametnom vrtu u prostorijama Škole.

Srednja škola Markantuna de Dominisa Rab

Srednja škola Markantuna de Dominisa Rab

Izrada Chatbota za udrugu Kocka na Rabu

Prošle školske godine sve aktivnosti projekta Škola budućnosti  s grupom gimnazijalaca odrađivane su kao izvannastavne aktivnosti. Učili smo kako surađivati u timu i koji su sve koraci potrebni za uspješni timski rad, od pripreme, plana, podjele zadataka do izrade završne dokumentacije gotovoga projekta. U suradnji s roditeljima, u potrazi za neprofitnom organizacijom, rodila se ideja o suradnji s Udrugom za djecu i mlade Kocka. Ukazano povjerenje u vidu ravnopravnih razgovora i dogovora svih članova projektnoga tima s voditeljicama Udruge Katarinom Ribarić i Kristinom Ribarić, učenicima je dalo vjetar u leđa u odrađivanju ozbiljne uloge za lokalnu zajednicu i mlade. I tako je Udruga Kocka dobila prvu verziju Chatbota na svojim web stranicam udrugakocka.com.

Dobiti učenike u njihovo slobodno vrijeme bio je jedan od većih izazova. Trebalo je prilično motivacije za uspješnu realizaciju projekta. Učenicima je glavna motivacija bila da mogu napraviti nešto korisno i dobro za lokalnu udrugu koje su većina i sami članovi, ali i obećanje da će ići na završni susret u Zagreb ako projekt uspješno privedu kraju. Ovoga puta ocjene nisu mogle biti motivator jer se sve radilo u slobodno vrijeme, u sklopu kurikuluma Škole, ali ne i predmeta.

Mene kao voditeljicu projekta oduševilo je njihovo zadovoljstvo sudjelovanjem na završnoj konferenciji Dan inovacija u novom Infobipovom kampusu Alpha Centauri u Zagrebu. Fokus konferencije bio je na umjetnoj inteligenciji. Okupljeni sudionici projekta dobili su još jednu priliku iskusiti tehnološke inovacije te se upoznati i isprobati rezultate projekata koji se razvijaju u Hrvatskoj u polju robotike, dronova, izrade igara, blockchaina, kriptovaluta, chatbotova, umjetne inteligencije, virtualne i proširene stvarnosti.
Zanimljiv je osvrt na projekt iz učeničke perspektive, nastao, nakon svega, u srpnju kada više nitko nije razmišljao o školi. Pogledajte!

Green Technology Internet of Things u rapskoj srednjoj školi

Završna konferencija u organizaciji STEMI-ja i Infobipa bila nam je dodatni vjetar u leđa da se i ove godine uključimo u ovaj hvalevrijedan projekt koji kako učenicima tako i nastavnicima otvara vrata jednoj novoj dimenziji učenja i poučavanja. Ove godine smo se uhvatili za novi izazov Green Technology Internet of Things (Zelena tehnologija internet stvari) izrade pametnoga vrta, nemajući pojma što nas ustvari očekuje. Zahvaljujući otvorenosti ravnatelja Škole Damira Paparića prema inovativnim pristupima učenju, kolegici iz Biologije, Lani Jurković i meni, profesorici Informatike u zaduženja je dao izbornu nastavu iz Biologije i Informatike.

Podijelili smo učenike 2. razreda opće gimnazije u dvije grupe, biolozi i informatičari. Pridruženi članovi tima su neizostavni maturanti koji su lani svojim radom doprinijeli realizaciji projekta s Chatbotom, Dominik Dumenčić i Veronika Karlić. I kao podršku u radu na projektu pozvale smo profesoricu hrvatskoga jezika Anitu Pahljina s ulogom kontrolora pisanja blogova kojima je planirano da učenici prate tijek realizacije projekta.

Izazovi u uvođenju inovacija u nastavu

Projekt je krenuo puževim koracima, sa strahom kako realizirati nešto o čemu nitko iz tima nema pojma (ili smo barem tako mislili 😊). Organizirali smo se u 4 grupe (po 4-5 učenika), podijelili neka zaduženja i lagano prolazili uvodne cjeline na STEMI platformi. Konačno smo u veljači, petak pred ferije, dobili STEMI pločice (mikrokontrolere) i senzore te sjeme paprike za izradu pametnoga vrta. Papriku smo posijali u dva navrata s odmakom od 10-ak dana. Kako želimo provjeriti je li u ovom zimskom periodu bitno vrijeme sjetve ili će ipak dugi proljetni dani i puno sunca pomoći da prvi plodovi paprike narastu u podjednako vrijeme bez obzira na različito vrijeme sjetve 😉, kupili smo još jednu vrećicu sjemena paprike iste sorte i posijali. U međuvremenu su učenici iz svakoga tima zaduženi za programski kod pločica (informatičari) proučavali temu Embedded developmenta, a svi ostali temu Kako uzgajati papriku sa STEMI platforme. Nakon više tjedana učenja, istraživanja i pokušaja, paprika je nikla (u svim teglicama) i prva verzija programskoga koda napravljena je za prikaz izmjerene vlažnosti i temperature zemlje i zraka. Unatoč dodatnim izazovima povezivanja STEMI shielda preko školske  Eduroam mreže, otežanom pristupu STEMI pločicama, djelomičnom radu senzora, napada mrava i mušica na sjeme paprike, konačno su timovi 17. ožujka napravili prva mjerenja i popunili prvu tablicu praćenja fenofaze / rasta paprike.

Kako projekt ide dalje nailazimo na nove izazove, dileme oko praćenja paprike, odabir pogodnoga prostora za razvoj stabljika, vrijeme kojeg je premalo za sve što želimo napraviti (jedan sat tjedno je premalo za sve aktivnosti pripreme i praćenja rasta paprike). Ipak svi s nestrpljenjem iščekujemo daljnje upute naših STEMI voditelja, Tonke, Vedrana i Marina te se nadamo da ćemo pred kraj nastavne godine jesti punjene paprike (ili barem ajvar 😊) napravljene s „pametnim“ paprikama koje će brati gimnazijalci iz školskoga pametnog vrta, a budući kuhari ih, uz stručno vodstvo nastavnika kuharstva, pripremiti.

Učenici kao edukatori i promotori moderne tehnologije (IoT-a) u lokalnoj zajednici

Jedan od ciljeva projekta je, osim razviti vještine timskoga rada kod učenika i naučiti nešto novo o IoT-u, uz pomoć učenika osvijestiti našu malu lokalnu otočnu sredinu o važnosti uvođenja inovacija u sve segmente industrije pa tako i u poljoprivredu kojom se još uvijek bavi dobar dio kućanstava na našemu otoku za osobne potrebe. Čak i nekoliko OPG-a uspješno opstaje unatoč turizmu koji je glavni pokretač i izvor prihoda većine otočana.

Koordinatorica projekta u školi, Aleksandra Brmbota


Projekt Škola budućnosti čiji je cilj učenike diljem Hrvatske pripremiti za tehnološku budućnost provode Stemi, Infobip i A1 Hrvatska.