Pitanje s konferencije u Splitu: Što je s našim mladima ako su prepušteni sami sebi u zagađenom medijskom prostoru?
U petak, 10. veljače, Info zona je, u suorganizaciji Pragme i Gonga, u splitskom Domu mladih bila domaćin konferencije “Socio-emocionalne vještine kao ključna komponenta medijske pismenosti djece i mladih”. Sudjelovalo je 30 predstavnika škola, medija, udruga i institucija u čijem su području djelovanja djeca i mladi.
U uvodnom dijelu programa, predstavnici udruge Pragma održali su predavanje o tome kako je upravo medijska pismenost zajedno s emocionalnom pismenosti odgovor na niz izazova odrastanja Gen-Tech / Z generacije. Predstavili su i pregled analize problema te smjernice za unapređenje politika u području medijske pismenosti. U nastavku programa, sudionici su imali priliku aktivno sudjelovati na okruglim stolovima u sklopu aktivnosti World caffe. U sadržajnim diskusijama iznijeli su probleme, dileme i sugestije vezane uz temu socio-emocionalnih vještina i medijske pismenosti. Njima su u većoj mjeri potvrdili provedene analize i dosadašnja istraživanja unutar projekta.
Sudionici su zaključili kako mediji uglavnom negativno utječu na mlade, a često se javlja sram i marginalizacija onih koji nemaju pristup uređajima i društvenim mrežama. Nepoželjna i agresivna ponašanja uz smanjenje pažnje, probleme u motorici i govoru tipični su za vrtićku djecu. Kod mladih odnos s medijima postaje još kompleksniji pa je tako istaknuto povećanje nepoželjnih mentalnih stanja poput depresije, narušene slike o sebi, cyber bullyinga i seksualizacije. Istaknuli su važnost razvijanja asertivnosti, mentalne otpornosti, empatije kao i vještine ustrajnosti i strpljenja koje mladima sve više nedostaju.
Predstavnica udruge Pragma, Jelena Adamlje rekla je kako su im sudionici dali neke ideje o mogućnostima unapređenja sustava: “Znamo da stručnjaci u školama i vrtićima prvenstveno imaju malo resursa i nedovoljno vremena da se bave sadržajima kao što su socio-emocionalne vještine, medijska pismenost i slične teme. Dali su nam neke ideje u smislu kako unaprijediti sustav – dijelom kroz malo veću kontrolu škola, kroz više poticanja i motiviranja.“ Motivacija i uloga ravnatelja naglašeni su kao najvažnija karika u kreiranju i aktivaciji socio-emocionalnih sadržaja u školama, a škole i vrtići, sudeći po komentarima sudionika vape za programima. Istog je stava i Adamlje: “Mislim da postoji velika želja, potencijal i motiviranost stručnih suradnika i nastavnika samo ga trebamo naučiti iskoristiti. Ključ je u tome da su na suradnju spremniji kada vide da ih se cijeni i da se cijeni njihov rad.“
U Hrvatskoj gotovo ne postoje univerzalni verificirani programi prevencije koji se provode sustavno, Nacionalni program za mlade ne postoji, a nije zaživio ni Akcijski plan koji prati
Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije. Sudionici su se tako pitali: “Što je s našim mladima ako su prepušteni sami sebi u zagađenom medijskom prostoru?“. Vrijeme tijekom korone oblikovalo je neka nova pravila korištenja medija koja se kasnije nisu revidirala, a svi roditelji nisu jednako zainteresirani za educiranje na temu medijske pismenosti. Slijedom toga svi sudionici predložili su da se roditelje pokuša što aktivnije uključiti u odgoj djece po pitanju emocionalne i medijske pismenosti te da se u škole vrate debate i parlaonice kako bi se mlade izvuklo iz virtualnog svijeta u svijet komunikacije licem u lice.
Goran Biličić, predsjednik Info zone, rekao je kako je zadovoljan odazivom i prijedlozima: “S obzirom da je Info zona inače više orijentirana na kreiranje medijskog sadržaja nego na rad s mladima kao s konzumentima sadržaja, ovo je područje u kojem tek moramo sklapati suradnje, a zahvaljujući ovom projektu otvaraju se brojne mogućnosti za naš doprinos i daljnju aktivnost na dobrobit mladih.“
Brojni zaključci konferencije objedinit će se s postojećim prijedlozima i smjernicama te će biti prezentirani donositeljima odluka. “Sada nam slijedi prezentiranje naših prijedloga i smjernica donositeljima odluka unutar šest dogovorenih dijaloga nakon čega će im se i pismenim putem poslati na razmatranje, a nadamo se i na uvažavanje u budućnosti“, rekla je Adamlje iz udruge Pragma.
Konferencija je održana u okviru projekta ”Medijsko obrazovanje je važno.MOV” (UP.04.2.1.06.0047), sufinanciranog sredstvima Europskog socijalnog fonda. Projekt provodi konzorcij koji čini 11 hrvatskih organizacija i institucija: Gong, Pragma, Telecentar, Kurziv – Platforma za pitanja kulture, medija i društva, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, Bacači sjenki, Dječji kreativni centar DOKKICA, Info zona, Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Institut za razvoj i međunarodne odnose (IRMO) i Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu.
Sadržaj ovog članka je isključiva odgovornost Gonga.