Strukovna škola Đurđevac provela projekt ‘Mreža prilika’: Evo gdje su ovi učenici sve bili
Erasmus+ program već je vrlo poznat široj populaciji, a posebno u odgojno-obrazovnim krugovima. Riječ je o najvećem programu Europske unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport koji već više od 35 godina obogaćuje živote i širi vidike milijunima građana svih generacija.
Strukovna škola Đurđevac u Erasmus+ programu sudjeluje relativno kratko, tek 6 godina, ali je u tom periodu uspješno provela i sudjelovala u 8 projekata iz raznih kategorija – od projekata mobilnosti za učenike i nastavno osoblje, projekata strateških partnerstava i manjih projekata školskih partnerstava.
U zadnjem provedenom projektu „Mreža prilika 2023“, ujedno i prvom akreditiranom projektu Strukovne škole Đurđevac, ukupno 37 učenika iz različitih obrazovnih programa sudjelovalo je na stručnoj praksi u inozemstvu.
Ekonomisti su stručnu praksu obavljali u tvrtkama i javnim ustanovama u slovačkoj Detvi, a partnerska ustanova bila je Spojená škola Detva, s kojom Strukovna škola Đurđevac surađuje od samog uključivanja u Erasmus+ program. Učenici su se tijekom prakse susreli sa zadacima uredskog poslovanja, računovodstva i marketinga, što je za većinu njih bilo prvo radno iskustvo.
Za stručnu praksu tehničara za mehatroniku i elektroničara-mehaničara u poljskom Wrocławu bila je zadužena partnerska organizacija Aviva Poland – Vocational Training Sp. z.o.o. Učenici su praksu obavljali u industrijskim pogonima lokalnih tvrtki iz područja industrijske automatizacije, industrijskih električnih instalacija, CNC i laserskih tehnologija, proizvodnje elektroničkih uređaja za pametne kuće, te razvoja elektroničkih sklopova i proizvodnje LED rasvjete, što je za njih bila prilika da se upoznaju s tehnologijama koje su nikad prije nisu vidjeli ili ih nisu imali prilike koristiti.
Tehničari za računalstvo na praksi su bili u partnerskoj školi Střední škola elektrotechnická, Lipník nad Bečvou u Češkoj, čemu je prethodio i pripremni posjet projektnog koordinatora sa svrhom dogovora organizacijskih detalja vezanih za mobilnost i potpisivanja sporazuma o suradnji. Stručna praksa u partnerskoj školi uključivala je radne zadatke iz područja tehničkog dokumentiranja, razvoja web stranica, uređivanja video materijala, primjene automatizacije i robotike u ugradbenim sustavima, 3D modeliranja i ispisa.
Posljednja realizirana mobilnost održala se u automehaničarskim praktikumima partnerske škole Stredná odborná škola technická Galanta u Slovačkoj. Automehatroničari Strukovne škole Đurđevac tijekom prakse stekli su nova znanja i usavršili vještine iz područja dijagnostike i otklanjanja kvarova na vozilima, popravaka neispravnog rada motora, sustava kočenja, električnog razvoda, ispušnog sustava, geometrije kotača te rasvjete vozila.
U okviru svake mobilnosti tijekom slobodnog vremena za učenike se redovito organiziraju izleti i kulturološke aktivnosti kako bi se upoznali s kulturom i poviješću regija i zemalja u kojima borave. Neizostavni dio mobilnosti su i stručni posjeti raznim tvornicama i proizvodnim pogonima, gdje se mogu vidjeti najnovije tehnologije iz struke za koju se učenici školuju.
– Stručnu praksu za naše učenike u inozemstvu nastojimo povezati s njihovim redovnim obrazovnim programima na način da kroz aktivnosti u inozemstvu učenicima omogućimo stjecanje znanja i vještina koje kod nas nemaju prilike usvojiti. Nastojimo pronaći odgovarajuće partnerske organizacije u inozemstvu kod kojih postoji mogućnost nadogradnje postojećih znanja naših učenika, rada s potpuno novim tehnologijama ili, primjerice, rada na drugačijim modelima strojeva i opreme. Zbog toga naše učenike šaljemo na praksu u inozemne tvrtke ili partnerske škole koje prate razvoj novih tehnologija i trendova u pojedinim strukama, istaknuo je projektni koordinator Branko Pleadin.
Nekoliko učenika podijelilo je svoje dojmove s mobilnosti.
– Stručna praksa u inozemstvu omogućila mi je usavršavanje komunikacijskih vještina na engleskom jeziku, razvoj sposobnosti analize financijskih podataka i poticaj za rad u timu. Unaprijedila sam svoje znanje iz računovodstva koje će mi sigurno jednog dana koristiti u poslu. Upoznala sam novi kraj, novu kulturu i slovačke običaje, rekla je Petra Kozolić (4. razred, ekonomist).
– Moji radni zadaci obuhvaćali su kompletnu montažu električne instalacije CNC stroja – od spajanja kabela u razvodnom ormaru, spajanja elektromotora, razvoda kroz konstrukciju stroja te ispitivanja instalacije. U pravilu, sve što smo iz struke učili u školi ovdje sam primijenio u praksi. Osim što sam usavršio svoje znanje engleskog jezika, naučio sam i osnove poljskog jezika, rekao je Petar Maltar (4. razred, tehničar za mehatroniku).
Uz brojne inozemne mobilnosti učenika Strukovna škola Đurđevac redovito u inozemstvo šalje i nastavnike na razne oblike stručnog usavršavanja. Kroz projekt „Mreža prilika 2023“ dvoje nastavnika sudjelovalo je na aktivnosti praćenja nastavnog rada (job shadowing) u partnerskim školama u Češkoj i Slovačkoj. Po prvi puta je jedna nastavnica sudjelovala i na aktivnosti poučavanja i osposobljavanja u inozemnoj strukovnoj školi, gdje je održavala nastavu iz predmeta ekonomske struke.
Ciljevi nastavničkih mobilnosti općenito su vezani uz upoznavanje s primjerima dobre prakse u nastavnom radu u partnerskim školama, usavršavanje vještina poučavanja te stjecanje novih znanja iz strukovnih područja.
Svi nastavnici koji su sudjelovali u nekom obliku stručnog usavršavanja kroz inozemne mobilnosti imaju vrlo pozitivna iskustva:
– Tijekom razdoblja mobilnosti u Slovačkoj bavila sam se raznim aktivnostima vezanim uz poučavanje i pružanje podrške kod učenja. Održavala sam nastavu o temama poput razgovora za posao, dugotrajne imovine, procjene i motivacije zaposlenika, prodaje i marketinga te upravljanja ljudskim potencijalima. Ovo iskustvo unaprijedilo me u poučavanju te sam stekla nove vještine koje ću koristiti u budućnosti, rekla je Marinela Blažek, nastavnica ekonomije.
– Imao sam prilike promatrati pristup u poučavanju koji počinje s didaktičkim komponentama i sustavima a nakon toga se određeni zadaci ispitivanja provode na samom vozilu. Upoznao sam način provedbe završnih ispita u dualnom sustavu i način organizacije praktične nastave u suradnji s poslodavcima, kaže Dinko Erdeljac, nastavnik automehatronike.
Konkretne koristi od sudjelovanja na inozemnim mobilnostima vidljive su kod svih učenika kroz povećanje njihovog samopouzdanja i lakšu prilagodbu tržištu rada nakon završetka škole – bilo u pogledu lakšeg pronalaska prvog zaposlenja ili kroz lakše savladavanje izazova s kojima se susreću tijekom rada. Za nastavno osoblje inozemne mobilnosti su prilika za osobni i profesionalni razvoj, što je za današnje okruženje u području strukovnog obrazovanja od iznimne važnosti.
Jedna od važnijih komponenata u organizaciji svake mobilnosti je i podrška uključivosti svih sudionika s manje mogućnosti. Tako je i kroz projekt „Mreža prilika 2023“ u mobilnosti bio uključen 21 učenik s manje mogućnosti, koji su zbog poteškoća u učenju, zdravstvenih poteškoća, ekonomskih, geografskih ili drugih prepreka u nepovoljnijem položaju od ostalih učenika.
Projekt „Mreža prilika 2023“ traje od 1. lipnja 2023. do 31. kolovoza 2024. godine. Za provedbu svih aktivnosti projekta dodijeljena su bespovratna sredstva u iznosu 79.447,00 EUR.
„Financirano sredstvima Europske unije. Iznesena mišljenja i stavovi odražavaju isključivo stav autora i ne moraju se podudarati sa stavovima Europske unije ili Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Ni Europska unija ni Agencija za mobilnost i programe Europske unije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.“