Pretraga

Uloge ove dvije institucije neizbježne su u provedbi digitalne transformacije visokog obrazovanja

A- A+

U četvrtak, 12. prosinca 2024. u Srcu je održan Sveučilišni dan e-učenja i proslava 17 godina rada Centra za e-učenje Srca. Proslavi su prisustvovali brojni uzvanici iz sustava visokog obrazovanja i znanosti – korisnici usluga Centra za e-učenje Srca te suradnici i članovi mreže e-učenja koju Srce kontinuirano gradi.

Foto: Srce

Događanje je započelo pozdravnim govorom ravnatelja Srca Ivana Marića koji je istaknuo da je od samih početaka njihova vizija omogućavati implementaciju naprednih digitalnih tehnologija, kako u obrazovni, tako i u istraživački proces.

– To uspješno ostvarujemo svih ovih godina sustavnim planiranjem, izgradnjom i održavanjem e-infrastrukture sustava znanosti i visokog obrazovanja. Pored pružanja naprednih, a u zajednici jedinstvenih, digitalnih usluga, resursa i platformi, Srce ima važnu i aktivnu ulogu u pružanju specijalizirane podrške korisnicima za njihovo korištenje te u provedbi obrazovnih programa koji dionicima omogućavaju stručno usavršavanje i unapređenje digitalnih kompetencija za implementaciju najnovijih digitalnih tehnologija u njihovom svakodnevnom radu. Naš Centar za e-učenje, osnovan prije 17 godina danas koriste sva javna sveučilišta i brojna druga visoka učilišta. Sustavnim pristupom Srce se tijekom svih ovih godina dokazalo kao pouzdan partner upravama svog matičnog sveučilišta – Sveučilišta u Zagrebu, ali i svim drugim visokim učilištima i znanstvenim institutima u provedbi digitalne transformacije. S nedavno pokrenutom Akademijom Srca učinili smo još jedan iskorak i ponudili platformu kojom uprave mogu lakše upravljati kompetencijama svojih zaposlenika i sustavno planirati i upravljati njihovim usavršavanjem, rekao je Marić.

Nakon toga je rektor Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepan Lakušić održao prigodni govor u kojem je naglasio da je uspješno visoko obrazovanje neophodno za razvoj države.

– Visoka učilišta su strateške ustanove u kontekstu razvoja države jer ona stvaraju znanja koja su potrebna za što uspješnije i naprednije gospodarstvo. Sveučilište u Zagrebu kao najveće sveučilište u Hrvatskoj u tome ima ključnu predvodničku ulogu koju uspješno ispunjavamo uz podršku Srca. Stožerna uloga Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišnog računskog centra prisutna je u području visokog obrazovanja, znanstveno istraživačkog rada ali i u brojnim projektima suradnje Sveučilišta s gospodarstvom. Naš je sustav ogroman, sve naše brojne sastavnice stvaraju enormne količine digitalne imovine čija je vrijednost neprocjenjiva i o kojoj moramo svakodnevno brinuti što uspješno ostvarujemo zahvaljujući infrastrukturi koju nam pruža Srce. Digitalizacija visokog obrazovanja je neophodna, i iako se o noj u posljednje vrijeme dosta govori, Srce je o njoj promišljalo prije mnogo godina kada je pokretalo Centra za e-učenje te se u tome upravo vidi važnost i odgovornost koju Sveučilište i Srce imaju – promišljati, gledati unaprijed i predviđati trendove kako bi unaprijed bili spremni za primjenu novih tehnologija koje nam donosi buduće razdoblje, poručio je.

Potom su slijedila predstavljanja odabranih e-kolegija pojedinih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu kao primjera dobre prakse primjene tehnologija e-učenja u obrazovnom procesu. Predstavljeni su e-kolegij ‘Osnove prometnog inženjerstva’ s Fakulteta prometnih znanosti i e-kolegij ‘Anatomija’ s Medicinskog fakulteta.

Panel raspravu na temu ‘Je li digitalna transformacija unaprijedila kvalitetu i konkurentnost studijskih programa ili nam ključni iskoraci tek predstoje?’ u kojoj su kao panelisti sudjelovali prof. dr. sc. Tomislav Bolanča, prorektor za poslovanje i digitalizaciju Sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. sc. Danijela Horvatek Tomić, ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje, prof. dr. sc. Vedran Bilas, dekan Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu i izv. prof. dr. sc. Adrijana Višnjić Jevtić, prodekanica za nastavu i studente Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu moderirala je doc. dr. sc. Sandra Kučina Softić, pomoćnica ravnatelja Srca. Panelisti su se složili da digitalna transformacija u obrazovanju obuhvaća širok spektar tehnologija i pristupa te podrazumijeva korištenje digitalnih tehnologija s ciljem unaprjeđenja svih aspekata obrazovnog procesa, od digitalnih platformi za e-učenje, do upotrebe umjetne inteligencije za personalizaciju nastavnog procesa.

To uključuje uvođenje digitalnih alata u učionice, razvijanje novih oblika poučavanja i učenja, kao i digitalizaciju administrativnih i logističkih funkcija unutar obrazovnih institucija. Pri tome je vrlo važno voditi brigu o kvaliteti obrazovanja i potrebno je sagledavati sve aspekte obrazovnog procesa ne samo krajnji rezultat.  Zahvaljujući digitalnoj transformaciji brojni su se procesi u visokom obrazovanju ubrzali te visoka učilišta kontinuirano rade na osuvremenjivanju svojih studijskih programa kako bi provodeći njih obrazovali stručnjake koji će se moći kvalitetno nositi sa izazovima koje će nadolazeće tehnologije tek pred njih postaviti i koji će moći obavljati poslove budućnosti bez obzira na područje u kojem se obrazuju.

Tijekom rasprave istaknuta je važnost kontinuiranog digitalnog unapređivanja studijskih programa te je nužna veća agilnost u procesu njihovog upravljanja. Digitalna transformacija je neizbježna, ali da bi se provela kvalitetno ona mora biti strateški osmišljena i provođena te je ključno osigurati institucionalni okvir i sustavno financiranje za njezinu provedbu. Jedino na taj način bit će moguće izbjeći parcijalna i sporadična rješenja koja mogu imati negativne efekte na kvalitetu i konkurentnost studijskih programa.

Centar za e-učenje Srca, ovom je prigodom obilježio i 17 godina kontinuiranog rada u pružanju podrške nastavnicima, studentima i visokoškolskim ustanovama u implementaciji e-učenja u obrazovni proces. Održava i kontinuirano unaprjeđuje virtualno okruženje za e-učenje Merlin na kojem se nalazi preko 33 000 e-kolegija visokoškolskih ustanova u RH koje održava više od 11 000 nastavnika za oko 90 000 studenata.