Uspješna suradnja Froom! filmske škole i CinEd projekta
Možda ste dosad po gradu primijetili plakate za Frooom! filmsku školu. Ako ste se zapitali što je to i je li vaše dijete dobar kandidat za nju, onda ste trenutno na pravom mjestu jer vam donosimo detaljan opis radionica.
Naime, Frooom! je, kako kažu, stvaralački program zabavnog i obrazovnog karaktera koji od 2012. godine nudi djeci i mladima mogućnost ulaska u svijet filma onkraj standardnog kino ili TV gledateljskog iskustva. Nastao je pod okriljem Udruge Bacači sjenki stoga se i oslanja na njihove edukacijske i umjetničke metode po kojima su poznati javnosti. Usto Frooom! usko surađuje sa CinEd projektom koji polaznicima omogućuje pristup kolekciji europskih filmova.
Neki od filmova nastali na ovim radionicama puštaju se po gotovo cijelom svijetu; od dalekog Japana, Bangladeša, Indije, Kanade, SAD-a, Brazila, Australije te po cijeloj Europi.
Zbog ovog zavidnog opisa odlučili smo stupiti u kontakt s voditeljicama ovih projekata da bi vas upoznali s programima, polaznicima, ali i njihovoj ulozi u svemu ovome. Naše sugovornice su Mia Maros Živković, voditeljica Frooom!-a i Ivana Šešlek, voditeljica CinEd-a.
Mia organizaciju i koordinaciju Frooom!-a vodi od početka 2023. godine, a početne i napredne radionice kao voditelj još od 2018. godine, no ona nije začetnica ovog projekta. – Začetni voditelj Frooom!-a je Boris Bakal, koji također koordinira i dan danas radionice. Nastale su prije 12 godina kada još nije bilo ovakvog tipa radionica, pogotovo cjelodnevnih gdje su djeca bila u dobrim filmskim rukama profesionalaca, s finim toplim obrokom i završenim produktom s kojim mogu biti ponosni, kaže nam Mia.
No, osim Mije i Borisa, veliku ulogu u filmskoj školi imaju i voditelji, mahom filmski profesionalci, od glumaca, scenarista, montažera, redatelja pa do psihologa i filmo terapeuta koji sudjeluju u programu. Voditelji su pomno odabrani, često prijatelji Bacača sjenki u koje oni imaju povjerenja te znaju da daju djecu u najbolje ruke. – U svakoj početnoj grupi mora biti jedan psiholog koji pridaje pažnju na ponašanje pojedinaca. Polaznici se po prvi put upoznavaju, u rasponu od 7 do 11 godina, stoga se nikad ne zna kako koje dijete može reagirati na neke stvari ili filmove. Neki nam dođu sramežljivi, neki puni energije i zato je uvijek dobro da imamo profesionalca u grupi. Inače polaznike i osiguravamo, što ne znači da im se nešto može dogoditi na našim radionicama, već zlu ne trebalo, napominje.
Kao što smo naveli na početku, Frooom! ima početnu i naprednu radionicu, a Mia nam kaže kako svakoj edukaciji pristupaju kroz igru. – Sjedimo u velikom krugu i kroz igru se prvo upoznajemo. Pokušavamo zapamtiti ime svakog pojedinca, jer filmsko stvaranje je timski proces i ukoliko nekog ne znate poimence može ispasti jako neugodno i nepoštivajuće prema kolegi. Kroz filmsku teoriju i nove pojmove podučavanju pristupamo majeutički, što znači da svakome damo priliku da razmisli i sam kaže što misli da bi to moglo značiti, te na taj način zajedno idemo prema točnom odgovoru. Na naprednoj radionici se svi ovi elementi ponavljaju kroz stvaranje filmskog djela. U početnoj snimaju stop animaciju, te igrani aspekt prolaze u TV formatu; primjerice reportaža, vijesti ili kviz. Također snima se eksperimentalni film, gdje se djeca igraju pomoću zvukova i oblika koristeći projektor ili stari grafoskop. Napredna radionica je konkretnija što se tiče filmskog stvaranja jer se ide u detalj. Pa tako nakon ideje, pišu scenarij, ponekad čak i knjigu snimanja, istražuju lokacije, pronalaze glumce iz drugih radionica ili i oni sami glume te snimaju i pritom se mijenjaju u snimanju s kamerom i zvukom. Na taj način sve isprobaju i lako uvide koji dio im je najdraži.
Iako se ovi procesi ponavljaju iz radionice u radionicu, ipak svaki ciklus nosi nešto novo zbog čega se brojni polaznici vraćaju više puta, stoga od prošle godine postoje Frooom!-ovi i za starije, od 15 do 18 godina.
Mada je glavni fokus na filmu, Frooom! polaznicima nudi puno više od toga jer skupa sa svojim kolegama uče o zajedništvu i prakticiraju ga te dijele s njima zajednički interes. Tu imaju priliku vidjeti nešto što im škola neće pružiti te tako na neki način odrastaju u malo drugačijem okruženju od svojih vršnjaka provodeći vrijeme s profesionalcima koji za razliku od nastave u ovom slučaju slušaju ’đake’ i daju im da se izraze na sebi svojstven način. – Putujemo s njima na festivale, imaju priliku žirirati filmove na festivalima, pohađati zanimljive radionice izvan Hrvatske. Prošle godine smo bili i u Bruxellu na filmskom festivalu. Ovo je izuzetna prilika koja nudi iskustvo, prijateljstvo, umrežavanje te završene produkte koji se stvore na svakoj radionici, a kako odrastaš i prolaziš svaku novu radionicu, uvidiš kako se mijenjaš kroz te radove, tako da bih rekla da im pružamo i spoznaju. Lijepo je kad rano shvatiš što te zanima u životu i gdje se vidiš u budućnosti, zaključuje Mia.
Ipak Mia nije sama u svemu tome već skupa s ekipom iz Frooom!-a usko surađuje i sa ranije spomenutim CinEd-om. Naime, voditelji imaju pristup zavidnoj kolekciji filmova sa CinEd-a koju mogu puštati polaznicima. Stoga smo porazgovarali i s Ivanom Šešlek, voditeljicom ovog projekta koja nam je pobliže objasnila o čemu se radi CinEd projekt. – CinEd je europski program filmskog opismenjavanja djece i mladih, ali i nastavnika i edukatora koji rade s njima, u koji je trenutno uključeno 13 zemalja. U CinEd-u filmu pristupamo više teorijski; razgovaramo o kontekstu nastanka filmova koje gledamo, filmskim tehnikama, žanrovima, temama koje su obrađene i načinu na koji su prezentirane, povezujemo to s drugim disciplinama i svakodnevnim životom te kritički promišljamo film učeći se na taj način ”gledati”. Filmska škola Frooom! je više orijentirana na praktičan rad.
Upravo zbog toga je spajanje CinEd-a i Frooom!-a najbolji način da s polaznicima prođemo i teorijski i praktični dio te im damo jedan cjelovit pristup filmu, objašnjava Ivana te nadodaje zašto je ova suradnja tako uspješna. – Ideja je bila iskoristiti uistinu bogatu CinEd kolekciju europskih filmova, koja je dostupna na CinEd digitalnoj platformi, te inspirirati i educirati polaznike Frooom! filmske škole kako bi bili još kreativniji pri snimanju vlastitih filmova. U kolekciji se nalaze odabrani filmovi najrazličitijih tema, rodova i vrsta – kratkometražni, dugometražni, animirani, igrani, eksperimentalni, dokumentarni, hibridni, suvremeni i klasici – tako da u sklopu svakog Frooom!-a organiziramo CinEd majstorsku radionicu s drugom temom ili tehnikom, koju vode stručnjaci iz područja na kojem je fokus.
Osim suradnje s Frooom!-om, CinEd ima bogat program koji je namijenjen nastavnicima u osnovnim i srednjim školama, ali i edukatorima koji rade s djecom i mladima. – Edukacije koje Udruga Bacači sjenki provodi mogu se podijeliti u dvije grupe: projekcije filmova namijenjene djeci i mladima od 6 do 19 godina koje prate razgovori i radionice, te stručna usavršavanja za nastavnike i edukatore o korištenju CinEd digitalne platforme i filma u obrazovne svrhe u radu s djecom i mladima od 6 do 19 godina. Potaknuti na uvođenje obrazovanja o filmu u kurikulume osnovnih i srednjih škola, kako u Hrvatskoj tako i u ostatku Europe, naš cilj je putem filma upoznati djecu s kulturnom raznolikošću Europe te ih potaknuti na kritičko i analitičko promišljanje svijeta oko sebe na vizualnoj i sadržajnoj razini. Smatramo da su ta znanja i vještine u doba hiperprodukcije informacija nužni djeci i mladima, a upravo se kroz film, kao sveobuhvatnu umjetničku formu, mogu vježbati i usvajati, zaključuje Ivana.
Sad kad sve znate možda vas zanima i kad svoje dijete možete prijaviti na Frooom! te što mogu očekivati. Na sljedećim ljetnim radionicama, u terminima od 24. do 28. lipnja, pa od 1. do 5. srpnja nas očekuju po običaju naše početne i napredne radionice, a za polaznike koji su prošli naše glavne radionice pripremili smo radionicu dizajna videoigara. Nadalje, imamo posebnu radionicu montaže i Glitch radionicu koja je namijenjena uzrastu od 14 do 18 godina. U istom terminu imamo radionice i u Koprivnici. A u kolovozu nas čeka Rijeka – navodi Mia.
Lućana Jakelić