Pretraga

AI često koriste i profesori, ali stručnjaci upozoravaju: Ocjenjivanje treba biti personalizirano

A- A+

Alati generativne umjetne inteligencije vješto su se ugurali i u sektor obrazovanja. Prema najnovijim podacima tvrtke Tyton Partners, u kratko se vrijeme povećao broj profesora koji ih koristi u svome radu. Iako to može biti poprilično korisno, problem nastaje kada ih profesori koriste isključivo za ocjenjivanje, a studenti isključivo za pisanje radova.

osoba tipka na laptopu i piše chat ai

Foto: Canva

S obzirom na sve veću prisutnost umjetne inteligencije (AI) u svim segmentima društva, ne čudi što se njezin utjecaj sve više osjeća i u sektoru obrazovanja, o čemu smo i mi puno puta do sada pisali. Profesori i studenti sve više koriste alate poput ChatGPT-a, Writablea, Grammarlyja i EssayGradera za različite potrebe, od ocjenjivanja i pisanja radova, pa sve do kreiranja kvizova i interaktivnih sadržaja koje se mogu koristiti u nastavi.

Izdvojeni članak
Drevni svici naslagani na hrpu, stara biblioteka svitaka

Studenti dešifrirali drevni svitak uz pomoć AI-a: Za to će podijeliti nagradu od milijun dolara

Alat za asistiranje u nastavi

Kako prenosi CNN, profesorica strateških komunikacija na Ithaca Collegeu, Diane Gayeski, primjer je kako se AI može koristiti u edukativne svrhe. Ona koristi ChatGPT kao pomoć pri ocjenjivanju studentskih radova, gledajući na AI kao na asistenta koji pruža korisne povratne informacije o radovima studentata.

– Najbolji način da gledate na AI u obrazovanju je kao alat koji služi kao svojevrsni asistent u nastavi ili asistent u istraživanju koji bi mogao napraviti prvu provjeru. I u tome radi poprilično dobar posao. Studentima pokažem povratne informacije s ChatGPT-a i kako je alat ispravio njihov esej, a ja ću im isto reći što mislim, pa ćemo o tome razgovarati, navodi Gayeski za CNN.

Kao što i vjerojatno pretpostavljate, takva praksa nije izolirana. Izvještaj tvrtke Tyton Partners, sponzoriran od strane Turnitina, platforme za detekciju plagijata, pokazuje da je polovica studenata koristila AI alate tijekom jeseni 2023., dok je među nastavnim osobljem taj postotak porastao sa 9 posto u proljeće 2023. na 22 posto u jesen iste godine.

Važna je – komunikacija

No, unatoč brojnim prednostima, poput automatizacije zadataka koji omogućuju nastavnicima više vremena u nekim drugim aspektima nastave, upotreba AI-a u obrazovanju donosi i određene opasnosti te etičke dileme. Uz već standardne dileme poput plagijarizma, roditelji koji troše stotine tisuća dolara za školarinu u američkim obrazovnim ustanova, pitaju se je li to vrijedno vremena i novaca ako profesori i studenti koriste generativnu umjetnu inteligenciju u svom radu.

Gayeski, primjerice, navodi da je problem u AI alatima ako ih profesori koriste isključivo za ocjenjivanje, a studenti isključivo za izradu konačnog proizvoda. Toga se za CNN dotaknula i profesorica na Sveučilištu Lynchburg u Virginiji, Leslie Layne, istaknuvši da dijeljenje povratnih informacija koje nisu direktno od profesora može narušiti njihov odnos sa studentima.

Štoviše, Layne navodi da je i samo učitavanje studentskih radova u ChatGPT veliki etički problem i potencijalno kršenje intelektualnog vlasništva studenta. Upravo iz tog razloga kaže da bi se za to trebalo dobiti dopuštenje studenta te da bi personalizirani pristup ocjenjivanju uvijek trebao ostati prioritet.