Još jedan petak je iza nas. I to ne bilo koji petak, već crni petak. Možda je donedavno petak trinaesti bio najgori petak, ali crni petak je trenutno puno veća opasnost. Radi se o nečemu što nas sve ugrožava na globalnoj razini, i to na nekoliko različitih načina…
Crni petak je tradicionalno petak nakon Dana zahvalnosti, kada velik broj dućana ima ogromna sniženja. Naravno, to je situacija u Americi, ali i naše trgovine su se posljednjih nekoliko godina ulovile tog trenda, mada ne u potpunosti.
Poanta crnog petka, ilitiga ‘Black friday’ jest da su na samo jedan dan, sve stvari snižene i do 90%. Sad, da mi netko kaže da će mobitel koji si želim kupiti već par mjeseci, biti u petak snižen 90%, vjerujte mi da bih i ja čekala ispred dućana. Ne da bih došla u ponoć, već bih se tamo pojavila dan prije kad bi ga zatvorili.
U potpunosti shvaćam tu ludnicu koja se odvija u Americi. Razumijem li to kada se počnu mlatiti oko pojedinih proizvoda? Apsolutno ne. Mislim da bilo što što vodi k nasilju je pogrešno, pa tako i nagon za kupovinu…
‘Nagon za kupovinu’
Općenito, mogli bismo malo razraditi taj pojam, ‘nagon za kupovinu’. Što to uopće znači? Koliko sam ja shvatila, radi se o više manje, isprici za kupovinu. Često nam se dogodi da kad vidimo nešto na akciji, osjetimo taj poriv da nešto kupimo, ali u većini slučajeva se znamo kontrolirati pa to ne kupimo.
Ne znam zašto za crni petak odjednom odlučimo da možemo nekontrolirano kupovati stvari. Da je Dante živ, vjerojatno bi nas sve smjestio u Pakao, kao one koji se ne mogu suzdržavati i pretjerano uživaju u zemaljskim strastima. Sad kad razmislim, iskreno me zanima kako bi reagirao kada bi vidio slike i videe ljudi koji kupuju kao pomahnitali.
Kupovina radi kupovine
Možda sam sada malo pretjerala i previše filozofirala, ali istina je da crni petak apsolutno potiče kupovinu samo radi kupovine. Jedna je stvar kada sniženja iskoristite samo kako biste mogli kupiti ono što vam treba, po jeftinijoj cijeni, a druga je stvar kad kupujete nešto samo zato što je na sniženju… I to je ono što je glavni problem kod crnog petka – bespotrebna kupovina stvari.
Ne želim sada zvučati kao jedna od onih ekstremistica (koje možda očekujete vidjeti na Filozofskom), ali stvarno mislim da je situacija nimalo dobra, što se tiče naše Zemlje. Istina je da se velika promjena neće dogoditi preko noći, ali nije istina da pojedinci ne mogu napraviti razliku, zato što zaista možemo.
Uz ono da izbjegavamo korištenje plastičnih vrećica i plastičnih boca, korisno bi bilo kada bismo i malo manje poticali modnu industriju. Ne želim reći da sada svi moramo kupovati u second hand dućanima, ali istina je da bismo trebali izbjegavati kupovinu u jeftinim dućanima, koji proizvode velike količine robe koja je napravljena tako da ne traje dugo.
Probajmo smanjiti doživljaj…
Možda to nije najbitnija stvar kod crnog petka, ali definitivno je jedan od problema. On potiče upravo tu kupovinu jeftinih, manje kvalitetnih proizvoda. Što se oni više prodaju, to je veća potražnja, a što je veća potražnja… To se više robe proizvodi. I tako ide taj krug, koji se stalno ponavlja.
I nije stvar samo o tekstilnoj industriji, već i ostalim stvarima. Nisam sigurna koliko je ovo istina pa me nemojte previše uzeti za riječ, ali pročitala sam na nekoliko apsolutno nepouzdanih stranica, da neke trgovine imaju posebne artikle koje prodaju samo na crni petak, kada su velika sniženja. Ne znam za vas, ali ja ne bih voljela naletjeti na neki loš komad… Bilo čega.
Sigurna sam da ste si prošli petak priuštili nešto, pogotovo ako ste student kao i ja. Ali, probajte imati sve ovo na umu pri sljedećoj kupnji, radilo se o crnom petku, sezonskim sniženjima ili dobroj akciji.