Pretraga

Borilačke vještine u osnovnoj školi pomažu učenicima u suočavanju s nasilnicima

A- A+

Brian Moore, Stuart Woodcock i Dean Dudley proveli su istraživanje o utjecaju borilačkih vještina na učenike osnovnih škola. Zaključili su da borilačke vještine pozitivno utječu na dobrobit učenika. O tome je u medijima posvjedočila i slavna glumica, Maria Tran, koja je u ispričala svoja iskustva iz djetinjstva. Kako borilačke vještine utječu na učenike za nas je prokomentirao trener taekwondoa, Martin Erdeljac, koji se pritom osvrnuo i na srednjoškolce.

Photo by Thao Le Hoang on Unsplash

Rezultati istraživanja su objavljeni unutar znanstvenog rada ‘Developing Wellbeing Through a Randomised Controlled Trial of a Martial Arts Based Intervention: An Alternative to the Anti-Bullying Approach’, 2018. godine. Svrha je bila vidjeti utječu li ovakvi programi pozitivno na dobrobit učenika, te na njihovu otpornost na rizične faktore iz okoline.

Program psihosocijalne intervencije temeljen na borilačkim vještinama – da ili ne?

Za potrebe ovog istraživanja proveli su program u trajanju od 10  tjedana, unutar kojeg su sudjelovale dvije grupe učenika. Jedna se sastojala od onih koji su pohađali program, a druga je bila kontrolna, to jest, nije sudjelovala u programu. Sudjelovalo je sveukupno 283 učenika i učenica u dobi od 12 do 14 godina.

Izdvojeni članak

PsiHelp: Studenti psihologije diljem Hrvatske udružuju se oko očuvanja mentalnog zdravlja

Program se sastojao od psihoedukacije i treninga koji je uključivao zagrijavanje, razgibavanje i učenje tehnika borilačkih vještina, uz još neke dodatne aktivnosti koje su smatrali korisnima. Unutar psihoedukativnog dijela s učenicima su grupno raspravljali o problemima i strategijama rješavanja problema, te o mogućnostima razvijanja nekih pozitivnih osobnih vrijednosti.

U svom radu su istaknuli da ne postoji mnogo radova posvećenih ovoj temi. Stoga su proveli istraživanje da bi uopće mogli vidjeti trebaju li se programi psihosocijalne intervencije, koji su utemeljeni na borilačkim vještinama, uzimati u obzir. Točnije, utječu li oni na stvaranje otpornosti učenika i njihove osobine, te na koje načine utječu.

Pokazalo se da borilačke vještine pozitivno utječu na učenike

Pokazalo se da je grupa ispitanika, koja je bila uključena u program, uvelike napredovala. Program je utjecao na stvaranje psihološke otpornosti učenika, a ta je otpornost ključna u suočavanju s, primjerice, vršnjačkim nasiljem. Iz razloga što oni koji razvijaju otpornost, samopouzdanje i neke druge pozitivne osobine, imaju manje šanse postati mete nasilnicima.

Brian Moore je komentirao rezultate, što prenosi SBS News. Istaknuo je kako između borilačkih vještina i drugih sportova postoje brojne razlike. Jedna važna razlika koju možemo pronaći je upravo naglasak na osobnom razvoju pojedinca.

Izdvojeni članak

Sjećate se klinca iz ‘Stuarta malog’? Danas su mu u fokusu gluma i borilačke vještine, a izgleda neprepoznatljivo

Vrijedi istaknuti da postoje i hrvatski znanstveni radovi koji obrađuju ove teme. Jedan zanimljivi primjer koji se  može pronaći je diplomski rad iz 2016., ‘Programi prevencije nasilja u zajednici: prikazi i neki pokazatelji uspješnosti programa Tribo Moderna Capoeira’, koji je napisala Mia Širac.

O osnaživanju kroz borilačke vještine progovorila i glumica

Maria Tran, zvijezda akcijskih filmova, u školi je često imala problema. Često je svjedočila nasilju koje se vrši nad drugim učenicima, a osim toga je i sama bila meta nasilja. Već u osmoj godini života je bila fizički napadnuta dok je u školi pokušavala obraniti drugu učenicu od napadača.

No, u jednom trenutku je odlučila krenuti na treninge taekwondoa, te joj se život počeo mijenjati na bolje. Istaknula je kako joj je iskustvo treniranja borilačke vještine u mladosti omogućilo bolje upoznavanje sebe i stjecanje osjećaja kontrole nad sobom, radi čega ju više nije bilo strah drugih učenika, što također prenosi SBS News.

Trener nam je ispričao o svom iskustvu

Mladi trener iz zagrebačkog taekwondo kluba Metalac i magistar kineziologije, Martin Erdeljac, ispričao nam je što je moguće primijetiti u praksi. Osvrnuo se najviše na učenike osnovnih škola, ali smatra da se napredak ove vrste može primijetiti i kod srednjoškolaca.

– Definitivno se vidi razlika s vremenom. Učenici imaju osjećaj pripadnosti, zajedništva, te se osjećaju primijećeno. Kroz treninge međusobno surađuju i pomažu jedni drugima prilikom izvedbe različitih zadataka, demonstriraju tehnike, treniraju s učenicima različitih dobnih skupina i motoričkih znanja. Radi svega toga s vremenom dobivaju na samopouzdanju, a samim time stvaraju bolju sliku o sebi, rekao je Erdeljac.

S obzirom na iskustva glumice i trenera, možemo vidjeti da mogućnost za pomak postoji čak i kad borilačke vještine nisu dio programa psihocijalne intervencije.