Da spriječi širenje lažnih vijesti Facebook je spreman odreći se i zarade
Da bi pokazali kako se brinu za kvalitetno informiranje svojih korisnika internetski giganti odlučili su se odreći i dijela zarade. Facebook i Google iz svoje će marketinške mreže izbaciti sve web stranice za koje ustanove da se lažno predstavljaju te objavljuju neistinite vijesti.
Facebook je kao najveća društvena mreža postao izuzetno važan distributer vijesti iz medija, a pomoću usluge za plaćanje oglasa, koju mediji koriste kako bi im vijest došla do što više čitatelja, zarađuje ogromne prihode. Od 2011. godine Facebook se počinje pretvarati i u ‘osobne novine’ za svoje korisnike, kojima se vijesti na ‘news feedu’ prikazuju s obzirom na njihove prijatelje, lajkove, klikove i slične pokazatelje.
Posljednjih godina Facebook tom novom ulogom postaje važna platforma za kreiranje javnog mišljenja, a tu priliku iskoristile su i web stranice kojima je cilj manipulacija i dezinformiranje ili pak samo što veći broj klikova, za koje su spremni lagati i o seksualnom životu članova vlastite obitelji.
Međutim, šalu na stranu, ovi problemi uzeli su toliko maha da ljudi, koji se još uvijek ne mogu pomiriti s pobjedom Donalda Trumpa na američkim izborima, sada za poraz Hillary Clinton optužuju Facebook.
Nakon napada konzervativaca umjesto ljudi ‘zaposlili’ računalni program
Ako zanemarimo činjenicu da je u demokraciji svatko odgovoran za svoj glas, kritičari bi mogli biti i u pravu. Međutim, Facebooku je od rasprave o odgovornosti u demokratskom odlučivanju važnije zaštiti svoju sliku kvalitetnog izvora vijesti, kojeg njegovi korisnici mogu koristiti da bi se informirali o svemu što ih interesira.
Tako su prvo morali odgovoriti na napade konzervativaca, koji je optužio Facebookov tim novinara, čiji je zadatak bio upravo filtriranje vijesti za ‘new feed’, da su protiv Trumpa. Nakon toga, američka je kompanija odlučila ukinuti ljudsku subjektivnost pa je uvela softver koji pomoću stotinu različitih značajki prepoznaje lažne vijesti.
Međutim, i taj ‘savršeni program’ je pokazao brojne nedostatke pa su i kroz njega vrlo brzo počele prolaziti neprovjerene informacije i potpune laže, a neke web stranice te su nedostatke iskoristile za plasiranje dezinformacija, od kojih su u medijima najistaknutije one o američkim izborima.
Nakon neuspješnog filtriranja vijesti Facebook se ipak odrekao zarade
Veliki izazov za takve programe je već i prepoznavanje satiričnih portala, koji se ne bi smjeli kažnjavati zbog lažnih medija, ali i samo dokazivanje što je istina često uopće nije lak posao ni za ljude, ni za računala.
Na optužbe je odgovorio i Mark Zuckerberg. U obrani svoje mreže ističe kako Facebook nema veze s Trumpovom pobjedom te da je na ‘news feedu’ točno 99 posto objava, a svega ih je jedan posto lažno. Ipak, čini se kako je i taj mali udio dovoljno velik pa da se američki gigant odrekne dijela profita iz oglašavanja.
Zato su početkom tjedna odlučili iz svoje marketinške mreže izbaciti portale koji objavljuju lažne vijesti, a time su se sigurno odrekli barem jednog lijepog dijela kolača ispečenog od marketinških prihoda.
Slično je nedavno napravio i Google kako bi spriječio da im se neistinite vijesti pojavljuju kao prvi rezultati pretrage.