Pretraga

Dječaci ne plaču, djevojke moraju kuhati: 42 stereotipa koja smo svi čuli, a netočna su

A- A+

Ružičasta je za djevojčice, plava za dječake. Autići su za dječake, lutke za djevojčice. Naizgled su bezazlene, ali upravo takve podjele pomažu održavati diskriminaciju. Štete svima, i djevojčicama, i dječacima. Popisali smo čak 42 primjera rodnih stereotipa u koje mnogi još uvijek vjeruju, a pronašli smo i edukacijsku platformu za nastavnike koja im može pomoći o ovim temama razgovarati s učenicima.

rodni stereotipi

Foto: Pexels; montaža: srednja.hr

Dječaci ne smiju biti emotivni. Djevojčicama ne doliči ljutnja. Dječaci su spretni i snažni, a djevojčice brižne i nježne. Kada o drugima zaključujemo na temelju njihovog spola, ulazimo na teren zvan rodni stereotipi – nevidljivih prepreka koje nam govore što smijemo, a što ne smijemo biti. Zagrebemo li ispod njihove površine, shvatit ćemo i da se iz njih rađa diskriminacija.

Stereotipi na nas utječu na jedan vrlo stvaran način. Recimo da nekoliko djevojki koje poznajete u vašoj okolini imaju bolje ocjene iz hrvatskog jezika, a lošije iz matematike. Vaše iskustvo moglo bi vas navesti da generalizirate i donesete pogrešan zaključak da sve djevojke imaju prirodnu sklonost za jezike, a da im matematika baš i ne leži.

Škole su važna mjesta za rodnu jednakost

Usvoje li taj podsvjestan stav roditelji i nastavnici, od djevojaka neće očekivati dobre ocjene iz matematike. To će zauzvrat oblikovati i očekivanja samih učenica – i krug samoispunjavajućeg proročanstva se zatvorio. Kada jednog dana budu birale zanimanje, odabrat će ono što je okolina od njih očekivala, a njihovi potencijalni talenti ostat će neotkriveni.

Važno je istaknuti da su upravo škole važna mjesta u kojima se može dogoditi promjena na bolje. Nastavnici su važna karika u osvještavanju i promjeni obrazaca koji štete svima, i djevojčicama i dječacima. Kako bi se nastavnicima olakšao rad s učenicima na ovu temu, pokrenuta je i platforma Jednakost IN, stereotipi OUT.

Kroz primjere situacija na koje nailazimo u školama, platforma pomaže prepoznati stereotipan način razmišljanja i daje preporuke kako u njima reagirati. Nastavnici tamo mogu pronaći literaturu za čitanje, video sadržaj i interaktivne digitalne kartice za online rad. Uz online edukaciju, projektom je proveden i niz radionica za odgajatelje. Više informacija pronađite ovdje.

djevojka igra nogomet

‘Nogomet je muški sport’ jedan je od stereotipa u koje mnogi vjeruju | Foto: Jeffrey F Lin, Unsplash

Primjeri rodnih stereotipa koje smo svi čuli

Kako bismo se stereotipa riješili, prvi korak je njihovo prepoznavanje. Popisali smo, stoga, 42 primjera stereotipa o djevojkama i dječacima koji su još uvijek prisutni u našem društvu. Neke od njih preuzeli smo i s platforme ‘Jednakost IN, stereotipi OUT’ na kojoj možete pronaći resurse za drugi važan korak u postizanju rodne jednakosti – rad na promjeni ponašanja.

  1. Dječaci imaju prirodni talent za Matematiku.
  2. Djevojčice su bolje u pisanju i čitanju.
  3. Dječaci bi se trebali igrati automobilima, figuricama superheroja i legićima.
  4. Djevojčice bi se trebale igrati lutkama, nakitom i figuricama princeza.
  5. Šminka je samo za djevojke.
  6. Dječaci su bolji u sportovima.
  7. Djevojke trebaju biti vitke.
  8. Dječaci trebaju biti visoki i mišićavi.
  9. Djevojčice više zanimaju kreativni predmeti poput Likovnog.
  10. Dječake više zanimaju praktični predmeti poput Tehničkog.
  11. Dječaci su skloniji raditi probleme na nastavi i prepisivati na ispitima.
  12. Djevojčice su mirnije i ne rade probleme na nastavi.
  13. Dječaci su samouvjereniji i bolji vođe od djevojčica.
  14. Djevojčice su sklonije međusobno surađivati i bolje rade u timu.
  15. U strukovnim i obrtničkim školama nema cura.
  16. Dječaci su kompetitivniji i više se vole iskazivati od djevojčica.
  17. Djevojčice su emotivnije od dječaka.
  18. Dječaci su snažni i ne bi trebali plakati.
  19. Djevojčice moraju pomagati u kućanskim poslovima.
  20. Dječaci bi trebali štititi svoje sestre i prijateljice, a djevojčice su slabe i treba ih zaštititi.
  21. Djevojke moraju znati kuhati.
  22. Dječaci moraju znati popravljati.
  23. Nogomet i rukomet su za dječake.
  24. Balet i gimnastika su za djevojčice.
  25. Borilački sportovi su za dječake i djevojčice se njima ne bi trebale baviti.
  26. U redu je da dječak u školu odjene kratke hlače, ali nije u redu ako to učini djevojka.
  27. Djevojčice se trebaju igrati s djevojčicama, a dječaci s dječacima.
  28. Mladići su bolji izumitelji od djevojaka i više ih zanimaju strojevi i alati.
  29. Menstruacija i žensko reproduktivno zdravlje su ženske teme i muškarci o tome ne moraju ništa znati.
  30. Muškarci ne ogovaraju.
  31. Žene su loše vozačice.
  32. Muškarci koji kuhaju i čiste su papučari.
  33. Sve žene žele imati djecu i skrb o djeci im prirodno leži.
  34. Muškarci su karijeristi i imaju više ambicije od žena.
  35. Žene su prirodno podređene, muškarci su dominantni.
  36. Muškarci ne brinu o svom izgledu.
  37. Kada su u PMS-u, žene su neuračunljive i iracionalne.
  38. Muškarci donose odluke na temelju logike i mogu isključiti osjećaje iz njih, za razliku od žena.
  39. Žene su neodlučne.
  40. Na spojevima, muškarci uvijek moraju platiti račun.
  41. Žene koriste svoj izgled kako bi iskoristile muškarce.
  42. Muškarci ne bi trebali pričati o svom mentalnom zdravlju, pogotovo kad se osjećaju loše.

Jeste li stavove poput ovih primijetili i u svom životu? Gdje su najčešći? Kako ste se zbog njih osjećali? Što mislite, kako oni utječu na vas? Odgovori na ova pitanja prvi su korak u kreiranju rodno ravnopravnijeg i boljeg društva!


Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Barreka

Jednakost IN, stereotipi OUT logo