Traperice su odjevni predmet koji, bez obzira na izmjene modnih trendova, nikada ne prestaje biti ‘in’. Njihov potencijal kombiniranja, kao i mogućnost odijevanja u velikom broju prilika, čini ih nezaobilaznom vrstom hlača. Samo se zapitajte poznajete li ikoga da nema barem jedan par traperica. Čim su se pojavile na tržištu postale su must have, a utjecajem Jamesa Deana u tijeku 50-ih godina prošlog stoljeća, nose ih svi.
Bez obzira kakav ukus odijevanja imali, a iako ga nemate uopće, svejedno će se u vašem ormaru naći barem jedan primjerak nezaobilaznih traperica. Njihova prilagodljivost svakakvim prilikama, kao i mogućnost kombiniranja uz razne dodatke, čini ih jednostavno uvijek poželjnim. Kako su se hlače od denim materijala uvukle u modnu industriju te još neke pojedinosti o njima, otkriva Budi.in.
Od samog početka postale must have
Trendovi se mijenjaju i cirkuliraju u sve bržim vrtlozima, no traper ili denim nikako ne ispada iz kolosjeka. Osim najpopularnijeg odjevnog predmeta od navedenog materijala, što su hlače, jako su prisutne i jakne, suknjice, košulje, ali i kombinezoni, kape te torbe.
– Traper je vrsta tkanine koja je, od trena kad se pojavila u modnoj industriji, postala must have. A od 1950-ih i James Deana, svi nose traperice. Nikad nisu izašle iz mode i nikad nisu prestale biti popularne. Iz sezone u sezonu se samo mijenjaju krojevi, dužine i pranje, ali jeans je cijelo vrijeme prisutan, objasnio je modni dizajner Ivan Friščić za spomenuti izvor.
Sredinom 19. stoljeća traper se zanimljivom pričom uvukao u tekstilnu industriju. Kako je u to doba u Sjedinjenim Američkim Državama većina stanovništva radila teške fizičke poslove, poput kopanja u rudnicima, posao je zahtijevao i čvršću te izdržljiviju odjeću. No posebna vrsta platna korištena za izradu tekstila do pojave trapera, brzo se derala. Tu nastupa Levi Strauss, koji postaje najpoznatiji trgovac traperom odnosno predmetima poput posteljine, donjeg rublje, kabanica, ovratnika i manšete za rukave.
Profesorica sa zagrebačkog TTF-a Nina Režek Wilson za Budi.in je pojasnila kako se isprva njihova popularnost temeljila na praktičnim razlozima. Naime materijal od kojeg su traperice bile napravljene nije žuljao, bio je teško poderiv, a grubi keper od kojeg su tkane, još uvijek je bio dovoljno lagan da se radnici pretjerano ne znoje.
Filmska industrija jeans popularizirala do kraja
Nova dimenzija popularnosti denima javlja se poradi filmske industrije kada se u američkim vesternima likovi kauboja počinju pojavljivati u trapericama, dok se tematizira rađanje nacije i divljeg zapada.
Poseban su utjecaj u ovom pogledu učinili filmovi nastali u godinama nakon Drugog svjetskog rata, poput ‘Divljaka’ iz 1953. ili ‘Buntovnika bez razloga’ iz 1955., u kojem glumi i spomenuti James Dean.
Iako su modnoj industriji donijeli itekakve koristi, ovi filmovi nisu se baš sviđali roditeljima, budući da su korištene traperice bile senzualne forme koja je pratila liniju tijela, što je pobudio maštu mladeži.
Ipak dug put od rudnika, preko ulice do naslovnica novina
Unatoč svim ovim okolnostima, dugo je vremena trebalo proći da se traperice presele iz kulture odijevanja američke mladeži do naslovnica muzičkih magazina.
Kako je traper predstavljao i otpor protiv društvenog poretka, 70-ih ga počinju nositi predstavnici različitih slojeva, od rock zvijezda do celebritya, što će utjecati i da ga dizajneri počnu doživljavati kao materijal vrijedan visoke mode.
Tako je Calvin Klein napravio nekoliko poteza kojima je utjecao na razvoj denima u 70-ima. U svojim dizajnerskim trapericama je naglašavao seksipil onih kojih su ih nosili, što se zbog nekoliko kontroverznih reklama izvrsno odrazilo i na marketing.
Karl Lagerfeld je tijekom ranih 80-ih dizajnirao odijelo od trapera za Chanel, a fenomenom jeansa bio je oduševljen i Yves Saint Laurent. U svojim su kolekcijama traper koristila i druga zvučna dizajnerska imena poput Valentina, Diora, Versacea ili Chloeia.
Danas nije neobično vidjeti odjevni komad od denima niti na crvenim tepisima pa se tako u jednom takvom nedavno pojavila i Kate Hudson.
Za kraj pogledajte kultnu reklamu iz 1989. Levi Straussa koja je postala dijelom suvremene pop kulture.