Mnoge ljubiteljice šopinga i mode u širokom luku zaobilaze dizajnerske trgovine u kojima si ne mogu priuštiti artikle koje u drugim buticima mogu naći po puno nižoj cijeni. Istovremeno se pitaju zbog čega su zaista dizajnerska odjeća, obuća i modni dodaci toliko skupocjeni, a iako je točno da velikim dijelom plaćate brend, nije tajna samo u marki.
Vjerojatno ste se mnogo puta zapitali zbog čega dizajnerske krpice i modni dodaci koštaju pravo malo bogatstvo za većinu konzumenata. Kako bi razjasnili što se krije iza vrlo visokih cijena određenih predmeta, portal Racked upitao je nekoliko stručnjaka koji su objasnili cjenovne strategije trgovaca diljem globusa.
Na cijenu odjeće utječe više faktora
Modni stručnjaci tako su objasnili kako na cijenu odjeće u određenoj mjeri utječe više faktora – cijena rada, troškovi transporta, pa i kretanje cijena na tržištu nekretnina. Trgovci koji su odgovorni za podizanje profitne marže na taj način osiguravaju zaradu čak i onda kada se modni predmeti stavljaju na rasprodaju.
– Ono što trgovci uzimaju u obzir prilikom određivanja cijene jest visina troška koja je potrebna da nabave robu od proizvođača i dostave je na prodajno mjesto ili do krajnjeg kupca, ako se radi o na primjer, internetskoj prodaji. Cijenu također određuje i trošak potrebnog prostora te trošak vremena potrebnog za pripremu robe za prodaju. Svi ti elementi tvore jednadžbu koja u konačnici kreira krajnju cijenu koju na kraju plaća kupac, rekao je potpredsjednik National Retail Federationa Dan Butler.
Dodao je također kako vrlo dobro znaju koliko će stvari prodati po punoj cijeni, a koliko će ih otići u prvom valu sniženja, kao i u svim sljedećim. Cijena transporta, i ona od proizvođača do prodavača te od prodavača do kupca obračunava se po 250 posto višoj cijeni, objasnio je.
Dogovor o cijeni i prije napravljenog proizvoda
Na cijenu odjevnog artikla također utječu i plaće zaposlenika trgovina, cijena najajmnine prodajnog prostora, no troškovi koji se odnose na prodajno mjesto tek su finalna faza u kreiranju prodajne cijene. Cijeli taj proces određivanja cijene počine u trenutku kada dizajner počinje crtati – on mora uravnotežiti kreatine i poslovne ciljeve procesom odabira materijala, detalja te proizvodnih procesa koji će mu omogućiti dovoljni profit, a kupcu isplativ odjevni predmet.
Trgovcima se potom odjevni predmeti prodaju po veleprodajnoj cijeni, trošku koji trgovine plaćaju pojedinom brendu za svaki odjevni artikl. Prodavači obično kupuju dizajnerske odjevne predmete pola godine prije nego što se oni nađu na policama dućana, a dogovor o cijeni, naravno, imaju i prije nego što se proizvodi naprave.
Strategije određivanja cijena obično spadaju u poslovne tajne, no američki brend Everlane svoje je poslovanje otkrila od A do Ž. Ta tvrtka, naime, odjeću prodaje isključivo krajnjem kupcu i na taj način zaobilazi posrednike te samim tim dodatne marže.
Većina trgovina primjenjuje svoju maržu na već postojeću cijenu
– Uzmimo na primjer našu običnu žensku majicu na V-izrez – 3,84 dolara odlazi na materijal, 3,30 dolara za rad te 0,11 dolara za prijevoz što pak zbrojeno čini ukupan trošak od sedam dolara. Everlane tu majicu prodaje za 15 dolara (povećanje profitne marže za 200 posto), a svaki drugi tradicionalni trgovac prodavao bi je prosječno za 45 dolara, objasnio je osnivač Michael Preysman.
Također je naveo kako većina trgovaca prodaje robu trgovinama na velikom, nakon čega one primjenjuju svoju maržu na postojeću cijenu.
– Tako imate scenarij da je dizajner potrošio pet dolara na proizvodnju nekog odjevnog predmeta, zatim ga prodao po veleprodajnoj cijeni od 12,50 dolara, a krajnjim potrošačima taj je isti predmet ponuđen za 31,50 dolara (pod pretpostavkom da svi trgovci koriste standardu maržu od 2,5). Tako je na izvornu cijenu dodano 26,25 dolara, jer kupac kupuje preko posrednika, kazao je Preysman.
Iščekivanje sniženja često se ne isplati
Logično je stoga postaviti pitanje isplati li se uopće iščekivanje sniženja, na što Racked kaže – i ne baš.
Većina trgovaca takvom brzinom mijenja odjeću u trgovini da postoje male šanse da ćete predmet koji želite kupiti uopće naći na polici sa sniženjima.
– Vrlo često kaže se da kad vam se nešto doista sviđa, trebali biste to kupiti jer ne postoji nikakvo jamstvo da će taj odjevni predmet i nakon šest mjeseci ili godinu dana još uvijek biti u dućanu, savjetovao je Preysman.