Hrvatski znanstvenik svjetskog glasa pobrojao 5 stvari koje treba činiti rektor uspješnog sveučilišta
Najveći znanstveni umovi današnjice okupljeni su u ‘Kraljevsko društvo’ Britanske akademije znanosti, a među njima sjedi i hrvatski znanstvenik Igor Rudan. Koliko je izbor u to odabrano društvo značajan, govori i podatak kako je jedini Hrvat, koji je bio redovni član spomenutog društva prije Rudana, Ruđer Bošković, koji je u društvo izabran još davne 1761. godine. Upravo Igor Rudan, bio je gost sinoćnjeg HTV-ova talk showa 1 na 1 pa ga je voditelj Romano Bolković između ostaloga upitao kako gleda na urušavanje rejtinga zagrebačkog Sveučilišta.
Uz opću opasku ‘da je lako biti loš, samo trebate ne raditi sve što bi se trebalo raditi i bit ćete loši’, dodao je kako će on pojasniti kako je biti dobar i što treba raditi jedno sveučilište da bi bilo vrhunsko.
U fokus je stavio ulogu rektora na sveučilištu te naveo pet stvari koje treba činiti, da bi pojedino sveučilište napredovalo.
‘Uloga rektora u zajednici zapadnih zemalja je nevjerojatna, jer oni zapravo obrazuju buduće lidere u društvu, buduće ljude koji će rukovoditi zajedničkim resursima, koji će stvarati nove kompanije. Rektor jednog američkog sveučilišta ima nekoliko milijuna dolara plaće godišnje, otprilike između jednog i 5-6. I u Britaniji rektori imaju po nekoliko stotina tisuća funti. Znači to je jedna silno odgovorna funkcija u društvu i bez obzira što je ta plaća često financirana iz državnog proračuna to su ljudi koji su izvrsno plaćeni jer je njihova uloga ogromna. A u čemu se sastoji ta njihova uloga.
Prvo da organiziraju sjajnu nastavu i da je neprekidno evaluiraju. I da neprekidno daju studentima da se evaluira ta nastava i sve što ne valja i s čim studenti nisu zadovoljni radikalno baca i zamjenjuje novim sadržajima. Jer sveučilišta su tu radi studenata i njihove budućnosti, a ne radi profesora koji na njima predaju i radi njihovog komoditeta.
Dakle prva stvar je strašna evaluacija nastavnog procesa i nastave i to od strane samih studenata jer studenti znaju što oni traže i trebaju od sveučilišta znači možete im to prepustiti u ruke.
Druga stvar je identifikacija znanstvenika koji su vrhunski, koji su u stanju namicati grantove, koji su u stanju publicirati dobre znanstvene radove. Morate znati tko su i morate im dati sve moguće šanse. Morate ih slati vani na edukaciju sa svim mogućim sredstvima koja imate viška na sveučilištu, morate im dati svaku mogućnost da razvijaju sebe i svoje timove.
Treća stvar morate pratiti odjek, citiranost tih znanstvenih radova i grupama koje su najbolje, koje su svjetski konkurentne, davati stalno dodatne ljude u njihove timove i stalno im omogućavati sve moguće povlastice jer takvi su rijetki.
Četvrto morate stalno razvijati međunarodnu suradnju, putovati po svijetu i pokušavati postajati partner, ali stvarni partner, a ne deklarativno potpisivati neka mrtva slova na papiru, nekim vrhunskim institucijama. I najbolje se institucije bore da svi budu uz njih, jer onda i oni postaju bolji.
I peta zadaća vam je stalno razmišljati o dodatnim izvorima prihodima za sveučilište. Jer to nije onaj zero sum game, gdje dobijete od države pa u okviru toga dijelite pa ako dajete jednom, nužno oduzimate od drugog pa se javlja zavist i tako dalje. Nego, nema granica koliko sveučilište može privući novca i taj fundraising je jedna zadaća rektora jer su oni neprekidno u društvu ljudi koji su mogući donatori i neprekidno su među ljudima iz industrije koji i stvaraju veze.
Znači ako ste vi rektor vi morate užasno, opsesivno raditi na tome da znate kako studenti doživljavaju nastavu, stalno identificirati najbolje ljude slati ih van i davati im mogućnosti, stalno raditi na tome da povežete sveučilište sa drugima u svijetu i da namičete novac. Znači to je ono što treba raditi, a ako se to ne radi onda imate rezultate kakve imate.’