Pretraga

Influencer i student ekonomije Kristijan o zarađivanju preko društvenih mreža: ‘To nije brza lova’

A- A+

Za uspjeh na društvenim mrežama potrebne su tisuće sati rada, potrebno je voditi brigu o mentalnom zdravlju, većina zarade dolazi od brendova koji influencerima plaćaju za suradnje ili pak od prodaje proizvoda pratiteljima, ali mnogi influenceri pri tome nisu etični. To nam je rekao Kristijan Jakšić, influencer i student Zagrebačke škole ekonomije i managementa. S njim smo razgovarali o svemu što uključuje karijera influencera, ali i drugim karijerama koje otvaraju društvene mreže.

Kristijan Jakšić je influencer i student Zagrebačke škole ekonomije i managementa

Kristijan Jakšić je influencer i student Zagrebačke škole ekonomije i managementa | Foto: privatna arhiva, ilustracija: srednja.hr

Čim otvorimo društvene mreže, primijetimo influencere – to im je doslovno u opisu posla. Ne čudi, stoga, što su mnogi znatiželjni oko toga što sve taj posao uključuje, a velik broj mladih to smatra i svojom karijerom iz snova. Mlađe generacije očigledno vide potencijal društvenih mreža, no može li se od njih stvoriti stabilna, kvalitetna karijera?

Informacije smo odlučili potražiti od nekoga tko o tome zna najviše, jer su mu društvene mreže karijera, ali i područje izučavanja na studiju. Kristijan Jakšić student je Zagrebačke škole ekonomije i managementa (ZŠEM). Dvostruki je dobitnik dekanove nagrade za izvrsne student, kao i stipendije Zaklade Ivana Hodak.

Kako je studirati na ZŠEM-u?

Kristijan je student 3. godine na studija Ekonomije i managementa. Uz taj studij, na ZŠEM-u se na prijediplomskoj razini izvodi i studij Poslovna matematika i ekonomija, a na diplomskoj razini i niz MBA studija o kojima možete pročitati ovdje.

Inače, ZŠEM se ubraja u 5 % najboljih poslovnih škola na svijetu, jer posjeduju prestižnu AACSB akreditaciju. Njihovi studiji su posebni i po tome što studenti uz primarni studij biraju i koncentraciju, odnosno područje u kojem će se specijalizirati. Tako studenti mogu razviti specijalizaciju iz Međunarodnog poslovanja, Digitalnog marketinga i umjetne inteligencije, Financija i Fintecha ili Sportskog managementa.

Kristijan nije jedini student ZŠEM-a koji već ima stalan posao. Velik broj ZŠEM studenata su profesionalni sportaši. Studiranje na ZŠEM-u je fleksibilno, što studentima omogućuje razvoj dualne karijere – bavljenje poslom i istovremeno studiranje.

Uspjeh nije lak, a utječe i na mentalno zdravlje

U slučaju Kristijana, njegov je posao izrađivanje sadržaja za društvene mreže – jednostavnije rečeno, influencing. Na Instagramu ga prati 19.5 tisuća ljudi, na YouTubeu ima 31.3 tisuća pretplatnika, a na TikToku je prikupio 249.5 tisuća pratitelja. Najvažnije što morate znati ako vas zanima influencing kao karijera, rekao nam je, jest da to nije lak posao.

– Prva i osnovna stvar koju mladi moraju znati o influencing karijeri je to da to nije brza lova i brzi uspjeh. Izgradnja osobnog brenda na društvenim mrežama nije brz i lak proces. Većina ljudi misli da je to vrlo lagan posao. ‘Samo trebam snimiti videa’. Da, nije problem snimiti 2 ili 3 videa, ali da bi bio uspješan u ovom poslu moraš snimiti stotine pa čak i tisuće videa, podijelio je Kristijan.

Kristijan Jakšić je influencer i student Zagrebačke škole ekonomije i managementa

S Kristijanom smo razgovarali o karijeri influencera i zarađivanju od društvenih mreža | Foto: srednja.hr

Uspjeh će ovisiti isključivo o vašem trudu. Biti influcencer znači igrati igru bez kraja, jer čak i ako skupite velik broj pratitelja, ne smijete stati. Kvaliteta vašeg sadržaja mora uvijek rasti, jer u suprotnom lako gubite sve što ste izgradili, objasnio nam je Kristijan. No, čak i uspjeh ima svoju mračnu stranu.

– Još jedna stvar je to što ljudi ne shvaćaju da s velikom popularnošću dolazi i to da te puno ljudi ne voli, ili čak mrzi. Nitko tko nije influencer nije ni svjestan koliko negativni komentari mogu utjecati na mentalno zdravlje. Nitko nije nikad iskusio kako je to kad te stotine ljudi otvoreno vrijeđa, rekao je naš sugovornik.

Influenceri najviše zarađuju od brendova

Ne bavite li se društvenim mrežama i sami, može vam izgledati kao da u svijetu influencera teče med i mlijeko. Gledamo ih kako putuju, nose najnovije linije luksuznih brendova odjeće, odlaze u skupe restorane, a pretpostavljamo da im je sve to omogućila njihova influencing karijera. Ako ste se ikad pitali kako se točno od društvenih mreža zarađuje, Kristijan nam je i to objasnio.

– Većina influencera najviše zarađuje od suradnji sa brendovima koje promoviraju svojoj publici. Brendovi plaćaju influencere da svojim pratiteljima prezentiraju njihove proizvode ili usluge. Sponzorstva se rade na svim društvenim mrežama – TikTok, Instagram, YouTube… Drugi najčešći oblik zarade je da influenceri prodaju svoje proizvode ili usluge svojoj publici. Također, na YouTubeu se zarađuje od reklama koje se puštaju prije i poslije videa, ali na Balkanu to nije velika zarada i potrebno je imati stotine tisuća pregleda po svakom videu da bi se moglo pošteno zaraditi, naveo je Kristijan.

Kod pitanja zarade, povlači se još jedna obvezna tema, a to je etičnost. Promoviranje proizvoda publici bez da se jasno naglasi da je riječ o reklami, kao i promoviranje štetnih proizvoda nekim influencerima nije strano. No, Kristijan smatra da je itekako moguće biti etičan influencer.

– Vrlo je jednostavno biti etičan, tako da imaš moral i vrijednosti po kojima živiš. Nažalost puno današnjih influencera nije moralno i koriste svoju popularnost na loš način promovirajući kockanje, električne cigarete i slično što nije dobro za mlade ljude koji ih prate, istaknuo je.

Društvene mreže nisu nastale jučer, a broj onih kojima su one posao svakim danom raste. Kad biste se danas željeli probiti kao kreator sadržaja, biste li naišli na prepreku prezasićenog tržišta? Kristijan smatra da ne biste.

– Na tržištu uvijek ima mjesta za one koji znaju šta rade i koji zadovolje potrebe tržišta. Puno ljudi misli da ima već previše influencera, ali ne shvaćaju da je glavna diferencijacija između influencera njihova osobnost, a ne sadržaj koji snimaju. Ljudi prate ljude koji su njima slični ili koji su im simpatični. Dva influencera mogu snimiti video na istu temu, ali će ga snimiti drugačije jer imaju drugačiju osobnost, naglasio je.

Kristijan Jakšić je influencer i student Zagrebačke škole ekonomije i managementa

Kristijan ima savjete i za one koji žele raditi s društvenim mrežama, ali iza kamere | Foto: Privatna arhiva

Što ako ne želite biti ispred kamere?

Naposlijetku, karijera influencera nije jedina koju društvene mreže omogućavaju. Možete odlučiti postati menadžer društvenih mreža, menadžer zajednica (ili engleski, Community Manager), strateg ili analist za društvene mreže. Društvene mreže dio su posla svim stručnjacima za digitalni marketing, a studiji ZŠEM-a pripremaju vas i za njih. Ne želite li biti ispred kamera, ali vas zanimaju društvene mreže, Kristijan ima savjet.

– Ako ne želiš biti ispred kamere, tu postoji više opcija. Prva opcija je da otvoriš profil na kojem ne pokazuješ svoje lice, ali uređuješ videa na određenu temu. Možeš otvoriti profil na kojem objavljuješ sadržaj povezanom sa hranom i kuhanjem, ali ne moraš u videu pokazati svoje lice. Druga opcija je da kompanijama nudiš uslugu vođenja društvenih mreža i pomažeš njima u povećanju pratitelja, ispričao je student i influencer.

Vještine koje će vam trebati ako želite postati menadžer društvenih mreža su prije svega kreativnost, a onda i sposobnost prilagodbe na nove trendove, rekao nam je Kristijan.

– Morate biti u toku s tim što se događa i znati kako to iskoristiti da pružite najbolju uslugu. Morate znati da firme danas imaju veliku potražnju za ljudima koji imaju znanje i iskustvo u marketing na društvenim mrežama. Kompanije shvaćaju da moraju biti prisutne na društvenim mrežama jer su njihovi kupci tamo, naglasio je.

Za kraj, Kristijana smo pitali ono što ćete sigurno čuti od starijih ako im kažete da se želite baviti društvenim mrežama: što kad jednog dana ne bude Instagrama, ili TikToka, ili YouTubea? Kako im objasniti da karijera na društvenim mrežama ne mora značiti nestabilnost?

– Stvari se uvijek mijenjaju. Osoba koja razumije financije snaći će se bez obzira treba li računati na papiru, kalkulatoru ili softwareu. Osoba koja zna kako privući pozornost na društvenim mrežama naučit će kako to napraviti i na nekoj drugoj platformi na drugačiji način. Vještina je ključna, realizacija se s vremenom mijenja. Potrebno je uvijek učiti i razvijati se u svom području, istaknuo je Kristijan.

Želite li se i sami razvijati u području digitalnog marketinga i društvenih mreža ili drugih područja ekonomije, proučite mogućnosti za studij koje nudi ZŠEM na web stranici tog visokog učilišta. Svi koji se žele upisati na ZŠEM moraju položiti i prijemni ispit koji se održava online, a prijave za njega vrše se putem e-mail adrese [email protected].


Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Zagrebačke škole ekonomije i managementa