Iznenadit ćete se koju društvenu mladi u Hrvatskoj najviše koriste i koliko ih je primilo seksualne fotografije
Svaki treći adolescent društvene mreže koristi od 3 do 5 sati dnevno, a svaki peti adolescent više od 5 sati dnevno. Svaki peti adolescent društvene mreže promatra stalno, bez obzira na to je li dobio notifikaciju ili ne, a čak 35% mladih otišlo je na susret s osobom koji su upoznali putem društvenih mreža. To su samo neki od podataka koje je otkrilo istraživanje ‘Društvena online iskustva i mentalno zdravlje mladih’ koje je provela Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
Gotovo svaki drugi adolescent otvori društvenu mrežu čim dobije notifikaciju, a svaki peti to radi stalno bez obzira je li došla notifikacija ili ne.
Pokazalo je to istraživanje ‘Društvena online iskustva i mentalno zdravlje mladih’ koje je provela Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba u suradnji s Gradskim uredom za zdravstvo Grada Zagreba i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
U istraživanju je sudjelovalo 1772 učenika prvih i trećih razreda srednjih škola iz Osijeka, Zagreba, Rijeke, Splita i Dubrovnika.
Od svih društvenih mreža, prema istraživanju, najviše mladih koristi YouTube – njih čak 97.7%. Slijede ga Instagram (koji koriste 92.6%), WhatsApp (88.7%) i Snapchat (63.2%). Facebook Messenger koristi tek svaka druga mlada osoba (50.6%).
Ako želite pratiti atraktivne šale, zapratite i nas na Instagramu @srednjahr.
Facebook odavno više nije popularan
No najviše vremena mladi ipak provode na Instagramu. Polovini mladih (oko 50% njih) Instagram je aplikacija na kojoj provedu najviše sati kada su online.
YouTube najdulje koristi 20% mladih, WhatsApp 13.7%, Snapchat 11.3%, a Facebook Messenger svega 2.3% adolescenata. Facebook među mladima odvano nije popularan. Na njemu najviše vremena provede tek 0.6 % mladih.
Zanimljivo je kako sve popularniji Tik Tok nije bio obuhvaćen istraživanjem.
Pristup internetu od kuće imaju gotovo svi adolescenti (njih 9.5%). Internetu najčešće pristupaju putem mobitela (95.1% ). Svaki treći adolescent društvene mreže koristi od 3 do 5 sati dnevno, a svaki peti adolescent više od 5 sati dnevno.
Nikad nije prekasno… A prerano?
Iako je za otvaranje profila kod većine društvenih mreža dobno ograničenje 13 godina, gotovo svaki četvrti adolescent otvorio je prvi profil na društvenoj mreži, a to je najčešće bio Facebook, s 12 godina. Svaki treći prilikom otvaranja imao je 10 ili manje godina.
Profil su im najčešće (u 47,2%) otvorili roditelji. A da se iz obitelji kreće u digitalni svijet pokazuje i činjenica da su nakon roditelja, braća ili sestre (u 22.3% slučajeva) idući koji mlade uvode u svijet društvenih mreža.
Na internetu pronalaze prijatelje, ali i partnere
S osobom s kojom su se upoznali online, pokazalo je istraživanje, dopisivalo se 68.3% sudionika.
Svaki deseti adolescent smatra da ima više prijatelja online nego u realnom životu, a svaki treći barem neke svoje online prijatelje smatra pravim prijateljima.
Bivšeg ili sadašnjeg partnera 13% adolescenata je upoznalo putem društvenih mreža.
Čak 35% mladih otišlo je na susret s osobom koji su upoznali na društvenim mrežama.
Seksualne poruke postale su uobičajene…
O seksualnim odnosima mladi u najvećoj mjeri razgovaraju s prijateljima (58.5%), a više od trećine ih se o toj temi informira putem interneta. Slijede roditelji i partneri, ali škole zaostaju po mjestu za traženje informacija o seksu.
A kad razgovaramo o dopisivanju, valja razumjeti i dva uz to vezana pojma: sexting i sextortion.
Sexting je slanje, primanje i prosljeđivanje seksualno sugestivnih poruka, fotografija ili videouradaka. Sextortion je njegova loša strana. To je oblik ucjene ili prijetnje, najčešće da će se objaviti nečije fotografije.
… ali predstavljaju i opasnost
Čak 58.6% adolescenata barem jednom primilo je poruke seksualno izazovnog sadržaja, a 52.4% adolescenata primilo je seksualno izazovne fotografije ili video, najčešće preko Instagrama i Snapchata.
Upozoravajuće je kako je svaki drugi dobilo seksualno izazovne fotografije ili video poznanika.
Skoro 40% ispitanika barem je jednom uzvratilo na seksualnu poruku. Gotovo polovina adolescenata (43.7%) nikad nije rekla pošiljatelju da prestane bez obzira na to kako su se osjećali.
A znaju se osjećati grozno.
Narušeno samopoimanje adolescenata povezano je posebno s dopisivanjem s osobama online koje ne poznaju.
Pokazuje se da je primanje, slanje i prosljeđivanje seksualno sugestivnih poruka/fotografija/videa, sextanje pod prisilom i nagovorom, sextanje sa znatno starijom osobom, susretanje s nepoznatim osobama, rizična ponašanja u realnom životu (cigarete, marihuana, alkohol, stupanje u nezaštićene seksualne odnose, klađenje, lutrija, kockanje) umjereno povezano s iskazivanjem ometajućih ponašanja, odnosno eksternaliziranih teškoćama kod adolescenata u vidu agresivnosti, suprotstavljanja, teškoća u odnosima s drugima, kršenju normi i pravila, navode istraživači.
Djevojke su odgovorile kako češće od mladića osjećaju gađenje zbog toga.
No bez obzira na to, 17% adolescenata kaže da su prosljeđivali seksualno izazovan video ili fotografiju poznanika bez pristanka.
Dopisivanje s nepoznatim osobama povezano s depresijom
Dopisivanje s nepoznatim osobama online, doživljaj njih kao prijatelja, primanje seksualnih sadržaja na društvenim mrežama, kao i primanje slika i videa o sebi te pokušaji zaustavljanja sextinga, odnosno traženje od pošiljatelja seksualnih sadržaja da prestane, su iskustva mladih povezana sa simptomima anksioznosti i depresivnosti kod adolescenata. S depresivnosti se povezuje i pušenje cigareta.
Sa znatno starijom osobom seksualno izazovan materijal razmjenjivalo je 100 sudionika istraživanja (5.4%). Od tih 100, njih 87 navodi da je to činilo dobrovoljno, 7 na nagovor te 6 pod prisilom.
Sa znatno starijom osobom seksualno izazovan materijal razmjenjivalo je 100 sudionika (5.4%). Od tih 100, njih 87 navodi da je to činilo dobrovoljno, 7 na nagovor te 6 pod prisilom.
Dodatan problem predstavlja i činjenica da mladi o tome ne razgovaraju. Četiri petine stručnjaka u školama tvrdi kako im se učenici 1. i 2. razreda nikad nisu povjeravali vezano uz sexting, a više od polovine mladih je reklo kako o sextingu ne razgovara ni s kim.