Je li metoda prisilne isprike dobra? ‘Ja ne znam je l’ itko ikada nešto naučio iz toga’
U našem Redakcija podcastu pod nazivom ‘Nasilje u školama’, u kojemu su sudjelovali Marko i Ramona, pričali smo o nedavnim slučajevima nasilja. U rasponu od nekoliko tjedana bilo ih je zabilježeno najmanje pet, točnije ti su dospjeli do medija i javnosti. Dotaknuli smo se i teme rješavanja konflikata i slučajeva u kojima ima nasilja u školama te je Ramona komentirala kako joj je prisilna isprika kao metoda rješavanja takvih situacija uvijek bila grozna. Njome se, naime, nije ništa postiglo.
Kada je u pitanju rješavanje konflikata u školi, najčešći ‘alat’ koji se koristi u takvim situacijama je metoda prisilne isprike. Posvađao si se s nekime? Ispričaj se. Udario si nekoga? Ispričaj se. Ismijavao si nekoga? Ispričaj se. Makar to učenik ili učenica ne misle stvarno. I napravit će to opet kada im se ukaže prilika.
‘Meni je uvijek bilo grozno kada su nas tjerali da se ispričamo’
I što su naučili iz toga? Da se samo trebaju ispričati i onda mogu raditi iste stvari koje su radili i prije, jer će uvijek i za sve moći jednostavno reći – oprosti. I stvar je riješena. O ovakvom načinu učenja djece kako da rješavaju sukobe između sebe, koje onda nose i u odraslu dob, pričali smo i u našem Redakcija podcastu kada smo pričali o nasilju u školama.
– Ta prisilna isprika, ja ne znam je l’ itko ikad nešto naučio iz toga da se moraš ispričati drugim ljudima, uvijek i stalno za sve i da kasnije nisi, ne znam, udario više nikad nikoga? Meni je uvijek bilo grozno kada su nas tjerali da se ispričamo zato što smo nešto napravili, a uopće to ne misliš, komentirala je Ramona.
‘Mir, mir, mir, nitko nije kriv’
Marko se složio s njom i prisjetio se poštapalice koja se koristila u takvim slučajevima- ‘mir, mir, mir, nitko nije kriv’. Dodao je i kako je u školama, ali i vrtićima, umjesto toga potrebno naučiti kako strukturirano pokazati neslaganje oko nečega.
– Kako to naučiti? Ne kroz iskustvo, nego kroz metodu grešaka, a možda je to neka vještina mirenja koja nije baš usađena u nama. Niti imamo neku pomoć iz sustava. E, znaš, ovo ti se ne sviđa, u vrtiću ti neko uzme igračku, pa na ovaj način ćemo sada to riješiti. A ti ćeš reći zašto ti to nije bitno i zašto misliš da bi trebalo nešto drugačije napraviti i bit će neki medijator. Ali toga nema, nego odmah ide šaka, rekao je Marko.
Cijeli podcast možete pogledati u videu ispod, na YouTube kanalu srednja.hr ili poslušati na Spotifyu.