Pretraga

Jesu li učenice lošije u matematici? ‘Kad cijeli život slušaš da si lošija, počneš u to vjerovati’

A- A+

Prozivaju li u vašoj školi nastavnici češće učenike kada treba riješiti matematički zadatak, mogli biste zaključiti da je to zato što dečkima matematika bolje ide. Ipak, bili biste u krivu, ali ne biste bili jedini koji vjeruju u stereotip o djevojkama i prirodoslovnim predmetima. Kako bi ukazali na njega, učenice i učenici osnovnih i srednjih škola snimili su video koji je objavljen na edukacijskoj platformi koja omogućuje promjenu na način da pomaže u prepoznavanju i suzbijanju stereotipa.

matematika_učenje

Nije neobično da nastavnici češće prozivaju učenike kada je u pitanju neki matematički ili fizički zadatak | Foto: Pixabay

Jedan od češćih stereotipa na koje ste sigurno naišli tijekom svog obrazovanja je onaj koji se tiče djevojki i prirodoslovnih predmeta. Nije neobično da nastavnici češće prozivaju učenike kada je u pitanju neki matematički ili fizički zadatak, a sigurno vam nije promaknula činjenica da prirodoslovne i tehničke škole upisuju više učenika nego učenica.

Mnogi smatraju da su djevojke u matematici, fizici ili kemiji jednostavno lošije od dečkiju. Baš zbog toga, učenici i učenice iz osnovnih i srednjih škola su se udružili i snimili video u kojem objašnjavaju zašto je takav način razmišljanja pogrešan. Objavljen je na platformi Jednakost IN, stereotipi OUT, a možete ga pogledati ovdje.

Nakon što je nastavnica u videu zatražila njihovo mišljenje o toj temi, javila se prva učenica.

– To neki misle samo zato što nama od malena govore da smo lošije u matematici, istaknula je prva učenica, a odmah se nadovezala i njena kolegica.

– Točno to. Kad slušaš cijeli život da si u nečemu lošiji, počneš vjerovati u to, navela je druga učenica.

Da stereotipi nisu jednosmjerna cesta već se nameću i mladićima, istaknuo je njihov kolega.

– Meni je u školi savjetovano da se ne bavim nekim zanimanjima, samo zato što sam muško. Kao da ja nemam svojim interesa, poručio je u videu učenik.

Izdvojeni članak
frizer muškarac, muška frizura

Zadirkivali su kolegu iz razreda jer želi postati frizer: Nastavnik im je genijalno odgovorio

Zašto mnogi misle da su učenice lošije u STEM predmetima?

Samoispunjavajuće proročanstvo nije nekakva mistična čarolija, već jedan posve stvaran društveni fenomen. Recimo da velik dio društva vjeruje da su učenice loše u matematici. Pri susretu s djevojkama, to će vjerovanje primijeniti automatski, bez puno razmišljanja, samo zato što je ona djevojka. To je mehanizam kojeg nazivamo rodni stereotip.

Čuje li ta učenica dovoljno puta da je matematika domena učenika, uskoro će i sama početi u to vjerovati. Past će joj samopouzdanje ili se uopće neće truditi, jer ionako vjeruje da matematika nije za nju. Iz matematike će dobiti loše ocjene, a potom će svi koji vjeruju u stereotip o djevojkama i matematici zaključiti da su od samog početka bili u pravu.

Naravno, to nije točno. Učenici i učenice će u obitelji, školi i široj okolini usvojiti razne rodne stereotipe zbog kojih će podcjenjivati svoje sposobnosti. U skladu s tim, svoj neuspjeh pripisat će svom spolu – i tako se začarani krug zatvara.

Izdvojeni članak
inženjerka, građevinarka

Učenica želi postati građevinarka, ali njeni roditelji ne odobravaju: Što biste joj savjetovali?

Što bi nastavnici mogli učiniti po tom pitanju?

Nastavnici imaju velik utjecaj na način na koji će učenici razmišljati o svojim sposobnostima. Mnogu biti značajan faktor promjene nabolje, posebno ako u svojim učionicama uoče prisutnost rodnih stereotipa.

Razgovor o njima uvijek je dobra ideja, a iskoče li stereotipi tijekom rasprave, učenicima mogu ukazati na njih i objasniti im kako nastaju te kako utječu na njihov odabir zanimanja. Naravno, koristi će im i osvještavanje vlastitih rodnih stereotipa, a postoji i platforma posvećena upravo tome.

Riječ je o platformi Treniraj trenera koja je nastala u sklopu projekta Jednakost IN, stereotipi OUT. Stereotipa najčešće nismo svjesni, stoga su autori projekta kreirali materijal koji nam pomaže prepoznati ih u čestim situacijama.

Tamo ćete pronaći video sadržaj, edukativne letke i interaktivne digitalne kartice za rad u učionici. Posjetite web stranicu Jednakost IN, stereotipi OUT i naučite kako biti dio promjene na bolje od koje će koristi imati cijelo društvo.


Zanima li vas više o ovoj temi rodne ravnopravnosti, pročitajte i ostale tekstove koje smo objavili:

Već s pet godina naučimo da se poslovi dijele na ‘muške i ženske’: Evo zašto je to jako štetno

Zadirkivali su kolegu iz razreda jer želi postati frizer: Nastavnik im je genijalno odgovorio

Učenici o odijevanju u školi: ‘Većina dečki nosi hlače koje su kraće od suknji’

Česta dilema pri upisu faksa: Koga slušati, sebe ili roditelje?

Jesu li učenice lošije u matematici? ‘Kad cijeli život slušaš da si lošija, počneš u to vjerovati’

Učenica želi postati građevinarka, ali njeni roditelji ne odobravaju: Što biste joj vi savjetovali?
Jednakost IN, stereotipi OUT logo