Kako se zarađuje preko YouTube-a? Za monetizaciju se mogu prijaviti svi, ali trebate zadovoljiti neke uvjete
YouTube je planetarno popularna platforma za dijeljenje sadržaja, najvećim dijelom u video formatu. Milijuni novih videa uploadaju se svakodnevno širom svijeta, a još više korisnika ih pogleda svakog dana. S rastom YouTube-a razvijen je i poslovni model poznatiji od imenom monetizacija. Njome je kreatorima sadržaja omogućeno zarađivanje na onome što su postavili na svoje kanale, a načine na koje se to provodi su razni. Za monetizaciju se mogu prijaviti apsolutno svi koji ispune uvjete postavljene od uprave YouTube-a.
Koliko ste puta danas otvorili YouTube, a koliko se u isto vrijeme pokazalo reklama? Koliko god iritantne bile u tom trenutku, radi se o običnoj zaradi autora videa koji je, ulaskom u YouTube-ov partnerski program pristao na prikazivanje reklama prije ili tijekom videa koji ste gledali.
Reklame nisu jedini način na koji se postiže zarada na popularnoj platformi. Na službenim stranicama navedeno ih je još četiri vrste. Ističe se članstvo, originalnog naziva membership. U suštini, postajanje članom nečijeg kanala podrazumijeva oblik mjesečne pretplate na sadržaj koji se od običnih pretplata na kanale razlikuje utoliko što dobivate pristup posebnim pogodnostima (perks). Uz to, pokretanje linije vlastitih odjevnih i drugih predmeta sve je popularnije, pa će kreatori sadržaja posegnuti za time u želji za dodatnom zaradom i ponuditi šalice i majice ukrašene logotipovima i sličnim prepoznatljivim vizualima.
Super Chat, osim što je zanimljivog imena, možda je i najzgodniji način podržavanja sadržaja kojeg volite. Usred prijenosa uživo, video koji gledate uvijek možete komentirati besplatno, ali Super Chatom vaša će se poruka istaknuti uz donaciju u iznosu koju ste prethodno odabrali. Na sve navedeno nadovezuje se i pojam YouTube Premium, koji korisnicima osigurava prihode uz sve ono što zarade na ostale načine.
Kako se postaje partnerom?
Da bi se ušlo u partnerski program, kanal će morati ispuniti neke uvjete. Za sve načine zarade otprije spomenute, moraju se dosegnuti određeni uspjesi nakon kojih se napreduje. Tako je za prikazivanje reklama prag najniži. Otvaranje AdSense računa (slično PayPalu) podrazumijeva se kako bi na njega primali zarađeni novac, a osim što treba biti punoljetan (ili imati skrbnika koji će se brinuti oko računa za one koji nisu), sve što treba je stvarati sadržaj koji je u skladu s YouTube-ovim smjernicama za sadržaj.
Nastavno na to, viši nivoi suradnje očekuju i veće uspjehe. Članove kanala se može početi skupljati nakon što on prijeđe brojku od 1.000 pretplatnika, za pokretanje linije vlastitih proizvoda brojka se penje na 10 tisuća, dok je za Super Chat-ove potrebno živjeti u državi u kojoj su oni prisutni. Za Premium, sadržaj koji kanal objavljuje mora biti gledan od drugog Premium korisnika.
O kolikim se iznosima radi?
Nema sumnje da se uz sve izloženo može postaviti pitanje održivosti snimanja sadržaja za YouTube kao dugoročnog zaposlenja. Influencer Marketing Hub isplate opisuje kao proces u kojem Google posreduje između oglašivača i kreatora, gdje se 68 posto novca koji je oglašivač uplatio za pokazivanje reklama isplati vlasniku kanala. Tisuću pregleda reklama tako će iznositi oko 18 dolara u prosjeku, procjenjuju, a kanal će za tisuću pregleda videa dobiti između tri do pet dolara, što je između 20 i 35 kuna.
Stoga je zapravo velika većina YouTubera s nedostatnom zaradom. Čak i oni koji svoj broj pretplatnika mjere u desecima tisuća, koliko god taj broj impozantno izgledao, bez pravog engagementa na video neće zaraditi iznos vrijedan spomena. Prava zarada počinje s milijun pretplatnika, pojašnjavaju s Influencer Marketing Hub-a. Kanali koji raspolažu takvim brojkama postaju općepriznati u zajednici i njihov utjecaj se širi, te oni uspijevaju generirati dovoljan promet da se zarada od reklama na videe tih kanala može smatrati pristojnom. Danas je takvih kanala oko 20 tisuća.
Porez? Da, ali…
Kako se dohotkom u Republici Hrvatskoj smatra svaka zarada koja isključuje nasljedstva i darove, logično je postaviti pitanje kako se YouTube monetizacija uklapa u sve to. Porezna uprava pojašnjava kako je Zakonom o porezu na dohodak propisano izuzeće nasljedstava i darova od odrednica tog zakona, no i kako u taj slučaj ne ulaze primitci koji su ostvareni u svezi s ostvarivanjem oporezivog dohotka. Drugim riječima, oporezivanje primitaka u koje bi spadale donacije putem, primjerice, Super Chata, ne bi se oporezivale kao dohodak, no primijenio bi se Zakon o lokalnim porezima, i ostvario bi se porez na nasljedstva i darove propisan njime.
Za ostale oblike zarade, stvar je još jasnija. Porezna napominje kako se to smatra samostalnom djelatnošću i sve donacije prikupljene u tu svrhu, kao i ostali primitci od oglasa koji se pokazuju prije videa, a koji bi bili iskorišteni u svrhu izrade videa, smatrale bi se oporezivim dohotkom od samostalne djelatnosti. Korisnici su obavezni upisati se u registar poreznih obveznika.
Kratko o povijesti
Stavljajući na stranu sve tehničke podatke monetizacije, puno otkriva priča njenog nastanka. Prvi su se oglašivački koncepti počeli javljati u kolovozu 2006. godine, nešto više od godinu dana nakon nastanka YouTube-a kao platforme, stoji u početku monetizacijske kronologije. Proći će ipak još godinu dana do pokretanja partnerskog programa, koji je svjetlo dana ugledao u prosincu 2007. godine. Reklame prije videa, koje danas svi poznajemo, nazvane su pre-roll ads i njihovo je pojavljivanje počelo u studenom 2008., kada i promovirani video sadržaji, a početkom novog desetljeća, krenuli su i mobilni oglasi.